Măsură anti-bătaie în şcoli: Ghidul elevului cuminte nu are sancţiuni
Pană la finele anului şcolar, elevii vranceni vor intra în posesia unui cod de conduită şcolară iar părinţii vor semna parteneriate cu unităţile de învăţămant. Cele două documente au fost finalizate, urmand ca în perioada imediat următoare să fie personalizate de către fiecare unitate de învăţămant cu personalitate juridică din judeţul Vrancea. Conţinutul documentelor a fost prezentat ieri directorilor de şcoli în cadrul unei şedinţe care a durat mai bine de patru ore şi care a avut ca temă principală combaterea violenţei şcolare. Realizarea celor două documente a durat două săptămani, iar forma propusă de Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ) va ajunge astăzi în fiecare unitate şcolară, directorii avand ca sarcină adaptarea lor în funcţie de specificul fiecărei şcoli. Codul de conduită conţine un angajament al elevului în ceea ce priveşte modul în care acesta se va comporta şi va acţiona pentru promovarea unităţii de învăţămant. Elevul se angajează, prin semnarea acestui cod, care va deveni obligatoriu, să respecte programul unităţii de învăţămant, precum şi regulamentele şcolare, să adopte un comportament civilizat atat în şcoală cat şi în afara ei, să dea dovadă de o relaţie civilizată cu profesorii şi colegii, să evite violenţa, să aibă o atitudine calmă indiferent de situaţie, să poarte cu mandrie semnele distinctive ale şcolii.
Un cod fără sancţiuni
Codul nu prevede însă sancţiuni, pe motiv că ar ostiliza elevul. “Noi încercăm să construim un tanăr civilizat”, a fost justificarea inspectorilor şcolari care au lucrat la realizarea acestui document. Forma propusă de IŞJ este una generală, fiecare şcoală fiind nevoită ca pană pe 15 martie să trimită inspectoratului codul adaptat în funcţie de specificul fiecăreia. Documentul, în forma sa finală, trebuie prezentată pană cel tarziu 15 aprilie, cel mai bun ghid urmand să fie premiat pe 9 mai în cadrul acţiunilor cuprinse în proiectul “Ethosul şcolar”. Codul va fi apoi distribuit fiecţărui elev în parte, fiind anexat carnetului de note. “Am pornit de la ideea ca acesta să fie funcţional, regulamentele şcolilor fiind stufoase. Codul acesta îi va responsabiliza pe elevi. Suntem însă curioşi să vedem cum îl vor personaliza şcolile şi sperăm să nu copieze din regulamentul intern”, ne-a declarat inspectorul de limba romană Silvia Chelariu, unul dintre membrii comisiei care au lucrat la elaborarea acestui document.
“Comportamentul elevilor, simptome ale problemelor din familie”
Părinţii vor semna pană la finele anului şcolar parteneriate cu şcoala, scopul acestora fiind acela de a-i responsabiliza pe părinţi pentru comportamentul copiilor la şcoală. “Comportamentul elevilor reprezintă de fapt simptome ale problemelor din familie. Ori este nevoie de responsabilizarea părinţilor, aspect ce se poate realiza prin încheierea unui parteriat sau acord educaţional cu unităţile şcolare”, a declarat psihologul Liliana Jeny Mihai, directorul Centrului Judeţean pentru Resurse şi Asistenţă Educaţională Vrancea. Parteneriatul cuprinde obligaţiile fiecărei părţi şi va fi semnat o singură dată pentru toată perioada în care elevul stuadiază într-o şcoală. În cazul unui transfer, se încheie un nou parteneriat cu noua unitate. Şi acest model de parteneriat va fi transmis astăzi electronic directorilor, aceştia urmand să îl adapteze. După finalizarea lui, respectiv luna aprilie, părinţii vor fi invitaţi la şcoală pentru a semna documentul cu unitatea de învăţămant.
“Problema nu o reprezintă elevii, ci părinţii”
“Parteneriatul cu familia e foarte bun, dar s-a omis un lucru: o treime dintre elevi nu mai au familii, pentru că părinţii sunt plecaţi. Cu cine faci parteneriat? Aceşti elevi sunt generatori de violenţă”, a declarat Neculai Florea, directorul Liceului Teoretic din Odobeşti
Directorii de şcoli sunt de părere că aplicarea acestor măsuri la nivelul unităţilor şcolare va conduce la diminuarea fenomenului violenţei şcolare, însă rămane de văzut cat de mult. “Încheierea unui asemenea parteneriat s-a mai încercat în urmă cu vreo 10 ani, dar s-a renunţat apoi. Încercăm şi acum să vedem ce efect are”, ne-a spus directorul Liceului “G. G. Longinescu” Focşani, Ştefan Moraru. Unii directori consideră însă că se pune accent prea mult pe măsurile ce trebuie luate pentru scăderea numărului de bătăi din şcoli, dar fără să se ia în discuţie cauzele care conduc la acestea. “Eu cred că problema mare nu o reprezintă elevii, ci părinţii lor. Parteneriatul cu familia este foarte bun, dar s-a omis un lucru: o treime dintre elevi nu mai au familii, pentru că părinţii sunt plecaţi. Cu cine faci parteneriat? Aceşti elevi sunt generatori de violenţă”, a declarat Neculai Florea, directorul Liceului Teoretic “Duiliu Zamfirescu” Odobeşti. În opinia acestuia, şcoala ar trebui să se implice mai mult în educaţia elevilor.
Cod de etică profesională şi pentru profesori
Directoarea Liceului Pedagogic susţine necesitatea introducerii unor măsuri nu doar pentru elevi şi părinţi, dar şi pentru profesori. Profesoara Lauriana Ailincuţei a cerut astfel reintroducerea codului de etică profesională, tot mai necesar în şcolile vrancene. “Să nu uităm că noi suntem modelele elevilor şi înainte de a le cere lor trebuie să oferim noi un exemplu. De aceea propun reintroducerea codului de etică profesională. (...) Foarte mult contează şi modul în care te adresezi elevilor. Mă ofer să vă invit la o colaborare să implementăm acest cod de etică profesională de la paznicul din şcoală pană la director şi să aplicăm şi măsurile corespunzătoare situaţiilor, aşa cum facem în cazul părinţilor şi a elevilor”, le-a transmis Lauriana Ailincuţei colegilor directori. Numărul mare de incidente în care au fost implicaţi elevii de etnie rromă a condus la promisiunea reprezentanţilor Partidei Romilor că vor începe o serie de campanii educaţionale atat pentru elevii de etnie cat şi pentru părinţii acestora. (Mihaela VLĂDESCU)
Poliţia cere o mai bună colaborare cu directorii
Reprezentanţii Inspectoratului Judeţean de Poliţie au cerut ieri directorilor o mai bună colaborare între instituţii. Poliţiştii au criticat inexistenţa în unele şcoli a planurilor de pază ori neactualizarea lor. “Este obligatoriu ca fiecare şcoală cu pază fizică să aibă plan de pază. Amenda este mare, între 2.000 şi 5.000 lei, dar noi am dat dovadă de înţelegere pană acum, însă haideţi să le reactualizăm”, le-a cerut subcomisarul Zorel Burlan de la IPJ Vrancea. Poliţiştii au mai constatat lipsa colaborării dintre unele şcoli şi poliţişti, vina fiind de ambele părţi. Prezent la şedinţa de ieri, vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Ionel Celmare, s-a arătat îngrijorat de amploarea pe care a luat-o fenomenul violenţei şcolare. “Am avut impresia că mă aflu la un bilanţ al IPJ. Este îngrijorător că am involuat atat de mult. În loc să discutăm despre educaţie, despre ce investiţii trebuie să facem pentru a transmite informaţii, noi discutăm despre planuri de pază”, a spus Celmare, care le-a cerut dascălilor să se aplece mai mult asupra educaţiei. (M. V.)