Elev lăsat inconştient în zăpadă în urma unei bătăi în curtea şcolii
Un transfer şcolar aparent banal a scos la iveală un act extrem de violenţă şcolară în oraşul nostru. Cerut iniţial de mamă, transferul unui copil de clasa a VI-a fost contestat de aceasta. Femeia a depus un memoriu la Inspectoratul Şcolar Judeţean Vrancea motivand că este victima presiunilor conducerii unităţii şcolare în care fiul său a fost elev pană la începutul acestui semestru. Mergand pe fir am aflat de producerea unui act de violenţă greu de crezut într-o şcoală gimnazială. O bătaie cu zăpadă petrecută în ultima săptămană de şcoală a primului semestru, între elevii unei clase a VI-a, s-a finalizat cu abandonarea în stare de inconştienţă a unuia dintre ei în zăpadă, la ora finalizării cursurilor. Elevul căzut a fost găsit de sora lui în momentul terminării cursurilor, acesta putand muri dacă zăcea în omăt pană dimineaţă. Cadrele didactice care mai erau în şcoală la ora serii s-au alarmat şi au făcut tot posibilul pentru ca elevul să-şi revină, dar nu au anunţat ambulanţa. Copilul, care iniţial nu-şi mai simţea picioarele, a fost luat acasă de părinţi, unde şi-a revenit pană a doua zi. El l-a indicat ca răspunzător de starea sa pe unul dintre colegii de clasă care l-a lovit în zona gatului, fapt ce a condus la pierderea cunoştinţei.
Ce spune mama copilului agresor
„Am scăpat puţin copilul din mană şi recunosc acest lucru. Noi am avut ceva probleme în familie, tatăl lui a fost plecat o perioadă şi probabil din acest motiv l-am scăpat puţin... Dar modul în care s-a pus problema la şcoală nu a fost unul corect”, ne-a declarat mama afectată de decizie. Aceasta spune că a depus cerere de transfer la o altă şcoală întrucat ar fi fost ameninţată de directorul Şcolii Generale „Anghel Saligny” Focşani, că se va recurge la scăderea notei la purtare. „Copilul a făcut o boacănă, dar este sub tratament şi nu cred că trebuia forţat să schimbe colectivul în această perioadă. Trebuia să i se mai dea o şansă pană la vară şi apoi îl transferam. Nu cred că acum era momentul. Eu abia acum am citit regulamentul şcolar şi am văzut ce prevede acesta”, ne-a mai declarat mama.
Părinţii au cerut transferul
Părinţii copilului agresat au cerut conducerii şcolii să ia măsuri, directorul unităţii de învăţămant considerand că cel mai potrivit ar fi un transfer. „Părinţii celorlalţi elevi ne-au cerut să luăm măsuri şi ne-m gandit la binele copiilor. Am înţeles că acest elev face sport de performanţă, iar un program sportiv la o şcoală de profil ne-am gandit că îl ajută, mai ales că schimbă şi anturajul. El a venit prin transfer de la o altă şcoală în clasa a III-a, iar la noi în ultimul an a început să lipsească de la ore. Părinţii nu veneau la şcoală să se intereseze de situaţia lui, iar de acasă ne-au dat numere false de telefon. Cred că familia ar trebui să caute cauza devierii comportamentale, nu efectul”, ne-a declarat directorul Şcolii „Anghel Saligny”, profesoara Florentina Olteanu. Cazul de violenţă nu a fost anunţat la Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ), însă nu ar fi singurul caz de violenţă ascuns sub preş în şcolile din judeţ. Oficialii IŞJ spun că transferul intersemestrial este cat se poate de legal întrucat s-a realizat la solicitarea familiei. „Mama este cea care a solicitat transferul. La inspectorat putea eventual să vină înainte de a solicita acest lucru, dacă avea ceva de sesizat. Profesorii au solicitat scăderea notei la purtare, iar părinţilor li s-a sugerat să îl transfere la Liceul Sportiv deoarece face sport de performanţă” ne-a declarat inspectorul general al IŞJ, Vasilica Zaharia.
Ce spun psihologii
Psihologii şcolari spun că în ultima perioadă s-a constatat că numărul actelor de violenţă şcolară este în scădere, ca urmare atat a consilierii la cabinete sau de grup, dar şi implicării părinţilor şi a cadrelor didactice. „Violenţa nu are varstă şi este un fenomen greu de stăpanit. Schimbarea mediul poate fi o soluţie, dar depinde de la o situaţie la alta. Dacă mediul este violent trebuie scos din acesta, dar dacă există în familie aşa ceva va purta cu el tendinţa de a fi violent. Problema trebuie rezolvată în familie, dacă de acolo porneşte totul... Mass-media, calculatorul, peste tot este violenţă, chiar şi în dezbaterile politice există violenţă verbală. Suntem înconjuraţi de violenţă iar copiii ajung în timp la concluzia că numai cu pumnul se rezolvă totul”, ne-a declarat psihologul Liliana Jeny Mihai, directorul Centrului Judeţean pentru Resurse şi Asistenţă Educaţională Vrancea. Un studiu pe tema violenţei şcolare realizat de prof. psiholog Claudia Modreanu şi prof. consilier şcolar Tatiana Duţă, din cadrul CJRAE Vrancea, arată că violenţa în şcoală este un fenomen extrem de complex cu o determinare multiplă: familială, socială, şcolară, personală şi culturală. Pe langă mediul familial sau societate, studiul mai arată că mai există un alt factor care determină comportamente violente: particularităţile de vârstă ale copilului. „Preadolescenţa se remarcă prin transformări fizice, psihice şi sociale. Căutarea identităţii de sine, căutarea unui set personal de valori, achiziţia abilităţilor necesare pentru o bună interacţiune socială, câştigarea independenţei emoţionale faţă de părinţi, nevoia de a experimenta o varietate de comportamente, atitudini şi activităţi sunt principalele caracteristici ale acestei vârste. Emoţiile trăite în această perioadă sunt foarte tumultoase. Au loc treceri bruşte de la stări de fericire la stări de descurajare sau deprimare, de la sentimentul de putere la cel de îndoială, de scădere a stimei faţă de sine, de eşec interiorizat, de respingere de către colegi şi profesori. Pentru a face faţă acestor emoţii, adolescenţii dezvoltă reacţii de agresivitate şi de opoziţie faţă de tot ceea ce înseamna autoritate (părinţi, profesori, lideri)”, se artă în studiul celoi doi psihologi.
Măsuri pentru combaterea violenţei şcolare
Psihologii recomandă o serie de măsuri pentru combaterea fenomenului de violenţă din mediul şcolar, printre care: diminuarea numărului de cazuri privind discriminarea şi marginalizarea copiilor, prin desfăşurarea de activităţi didactice pe grupe sau activităţi extraşcolare. În cadrul orelor de dirigenţie sunt importante activităţile de creştere a coeziunii grupului (jocuri de intercunoaştere, jocuri de rol, dezbateri). Dirigintelui i se recomandă să stabilească un regulament personalizat al clasei prin negocierea sancţiunilor şi a recompenselor cu elevii. De asemenea, profesorul consilier şcolar poate implementa programe de consiliere individuală a copilului care manifestă comportamente negative, dar şi de grup. Psihologii recomandă chiar consilierea familiilor elevilor cu comportamente de risc, respectiv a familiilor care trec printr-un divorţ sau pierderea unuia dintre părinţi. „Pentru optimizarea climatului şcolar este nevoie de implicarea tuturor actorilor sociali implicaţi”, concluzionează psihologii şcolari. (Mihaela VLĂDESCU)