Educație

Programul „Şcoala după şcoală”, alternativă pentru părinţii ocupaţi

Ziarul de Vrancea
19 nov 2012 3620 vizualizări
Programul „after-school” este implementat numai de trei şcoli din Focşani, deşi este tot mai solicitat de părinţi. Elevii de la ciclul primar desfăşoară activităţi de dezvoltarea abilitaţilor şi cu profesorii. La varsta de 6-7 ani jocul se află la baza învăţării. In ciuda faptului că Ministerul Educaţiei ar trebui să încurajeze acest tip de program, puţine şcoli oferă părinţilor aceast tip de alternativă educaţională

În urmă cu mai bine de trei ani şi jumătate, ministrul Educaţiei de atunci şi de acum, Ecaterina Andronescu, anunţa că intenţionează să introducă programul after-school în cat mai multe unităţi de învăţămant din ţară, cu finanţare de la stat. Acest lucru nu s-a întamplat decat parţial, în sensul că ministerul a elaborat un program pentru continuarea programului after-school în şcolile în care exista deja, dar prin voluntariat. În Focşani numărul şcolilor care au after-school este mic, doar trei, efortul fiind unul mare mai ales din partea cadrelor didactice care desfăşoară activităţi cu elevii pană la ora 16,00, dar care vin astfel în sprijinul părinţilor care doresc un astfel de progarm pentru copiii lor. „Noi am avut programul after-school pană anul trecut prin voluntariat, iar din 2011 programul este derulat prin Ministerul Educaţiei”, ne-a precizat directorul Şcolii „Anghel Saligny” Focşani, profesoara Florentina Olteanu. Aici programul a fost cerut şi în acest an de părinţii a 20 de elevi din clasele pregătitoare. „În general părinţii au dorit program after-school pentru primul an de studiu. Durează ceva timp pană cand elevii noi se acomodează cu noul statut şi sunt prea mici pentru a fi lăsaţi acasă nesupravegheaţi”, ne-a mai declarat Olteanu.

Elevii nu au teme, ci doar sarcini de îndeplinit

Optand pentru un astfel de program părinţii găsesc rezolvarea mai multor probleme care apar la varsta primilor ani de şcoală. Astfel, copiii sunt supravegheaţi de specialişti care ştiu cel mai bine să echilibreze raportul activitate – odihnă - joacă, iar timpul de pregătire a lecţiilor, acolo unde cazul, este diminuat considerabil. „Am lucrat 7 ani ca învăţător, apoi 6 ani la grădiniţă. Pentru mine nu este greu şi cred că nici pentru ei, mai ales că jumătate dintre copii mă cunosc de la grădiniţă. Pentru acasă nu au teme, ci doar anumite sarcini, cum ar fi să decupeze litere, forme, şi altele”, ne-a declarat Monica Elena Sandu, profesor învăţămant primar la una dintre clasele pregătitoare de la Şcoala „Anghel Saligny”. Există însă şi părinţi care preferă să le organizeze personal timpul celor mici, preferand ca elevul să vină acasă imediat după finalizarea programului normal de curs.

Cum se derulează o zi la after-school

Cei 20 de proaspeţi şcolărei de la Şcoala „Anghel Saligny” merg la programul after-school, după programul normal de curs, în fiecare zi în intervalul 12,00-16,00. În tot acest timp, micuţii mănancă de pranz şi au activităţi educative şi recreative. Părinţii sunt cei care suportă costul mesei – 8,5 lei/zi, printr-un contract încheiat cu o firmă de catering, iar activităţile desfăşurate de elevi sunt gratuite. „Programul de bază este dimineaţa. La pranz se serveşte masa, iar după ora 14,00 la clasă intră profesorii care au diverse activităţi, precum jocuri sportive, desen, jocuri muzicale, de abilităţi practice”, potrivit directorul unităţii de învăţămant, Florentina Olteanu. Prospeţii şcolărei par încantaţi de diversitatea de activităţi care li se oferă, cu atat mai mult cu cat la varsta lor totul se învaţă prin joc. „Este foarte bine la şcoală. Îmi place să cant cu doamna de muzică, dar îmi place şi sportul, că facem jocuri. Îmi mai place că avem un calendar şi colorăm cum este vremea. Astăzi am desenat un nor”, ne-a spus cu sinceritatea specifică varstei Adriana. „Şi mie îmi place la şcoală, dar mai mult la matematică, unde am avut de desenat şi colorat forme geometrice”, ne-a spus şi David din clasa pregătitoare.

Profesorii, puşi la încercare de cei mai mici şcolărei

Ziua este una lungă mai ales pentru cei de la clasa pregătitoare, care, obişnuiţi cu program de somn după masa, îşi cam pierd din energie. „După-amiaza au activităţi de relaxare. Ei vin de la grădiniţă şi acolo mobilierul este mult mai familiar. Au scăunele micuţe, covoare pe jos, pe care se aşează cand obosesc. Aici e puţin altfel şi de aceea îi lăsăm să se acomodeze. La început şi nouă ne-a fost greu deoarece a trebuit să ne adaptăm varstei lor, noi fiind profesori”, ne-a declarat Cristina Ionescu, profesor de educaţie tehnologică.

Activităţile pe care le desfăşoară un astfel de cadru didactic cu elevii atat de mici ţin de dezvoltarea abilităţilor practice. Iar pentru că săptămana este una lungă şi obositoare pentru cei mici, după-amiaza de vineri este dedicată vizionării unui film de desene animate. Psihologii spun că programul “Şcoală după şcoală” completează dezvoltarea copilului, ajutand la dezvoltarea emoţională şi socializare. În plus, înţelegerea disciplinelor se face altfel, contrar unor opinii că un copil lăsat să-şi organizeze singur timpul devine mai responsabil. În Focşani program after-school mai au Şcolile “Ion Basgan” şi 3, dar sunt alte cateva care au altă formă alternativă de învăţămant: step-by-step. (M. VLĂDESCU)

Programul este la mana directorilor de şcoli

Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Vrancea spun că extinderea programului after- school ţine mai mult de directori. Din lipsa spaţiului existent în şcoli sau pur şi simplu pentru că nu doresc să se complice, aceştia nu propun părinţilor şi varianta programului „Şcoală după şcoală”. „Solicitarea trebuie făcută de şcoli din timp, de cand domnii directori prezintă la IŞJ planul de şcolarizare pentru anul următor pentru că trebuie avută în vedere plata cadrelor care predau la acest program. O problemă o reprezintă şi spaţiile, insuficiente de cele mai multe ori. Chiar dacă sunt cereri pentru acest program, dacă nu sunt spaţii nu se poate introduce programul after – school”, ne-a declarat inspectorul pentru învăţămant primar, Lina Vlăsceanu. (M. V.)



În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 1

Adaugă comentariu
gogu, acum 1854 zile, 12 ore, 13 minute, 50 secunde
Va dati seama cati parinti ar dori acest lucru, dar ce este bun la noi nu merge. Pacat as vrea ca si copilul meu sa il pot da la o astfel de scoala cu un asemenea program. Poate se mai gandesc dragii citeste integral
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.