IŞJ vrea să afle caţi copii cu dificultăţi de învăţare avem în judeţ
Inspectoratul Şcolar Judeţean Vrancea lucrează la întocmirea unei baze de date privind elevii care deţin certificate de încadrare într-un grad de handicap din judeţ. Situaţia, spun reprezentanţii IŞJ, este necesară deoarece nu există o evidenţă clară a acestor copii şi nu se pot realiza normele didactice pentru profesorii de sprijin. Copiii cu dificultăţi de învăţare sunt destui, spun reprezentanţii IŞJ, dar nu se ştie cu exactitate numărul acestora. De aceea, inspectorul pentru învăţămant special, Aurora Lefter, le-a cerut tuturor unităţilor de învăţămant din judeţ să transmită situaţiile cu astfel de elevi pană cel tarziu 15 noiembrie 2012.
Este vorba despre elevii cu probleme de învăţăre din cauza unor afecţiuni precum ADHD sau tulburări din spectrul autist, diabet, cei cu întarziere mintală medie, cu tulburări în achiziţiile şcolare, cu sindrom Down sau diverse deficienţe fizice, ai căror părinţi au depus o solicitare la Protecţia Copilului pentru emiterea unui certificat de încadrare într-un grad de handicap. Documentele sunt prezentate învăţătorilor sau diriginţilor care poate solicita, apoi, un profesor de sprijin.
13 profesori de sprijin în judeţ
În Vrancea sunt 13 profesori de sprijin la Homocea, Mărăşeşti, Broşteni, Dumitreşti, Tamboieşti, Slobozia Bradului şi în Focşani la Şcolile „Ion Basgan”, 3 şi 7. „A mai fost în anii anteriori un profesor de sprijin cu jumătate de normă la Şcoala „Alexandru Vlahuţă” şi cealaltă jumătate la Şcoala Goleşti, dar nu ştiu din ce motive nu mai există”, ne-a declarat inspectorul pentru învăţămant special Aurorar Lefter. Potrivit acesteia, profesorii de sprijin lucrează cu elevii pe baza unui plan de intervenţie personalizat, în funcţie de problemele şi capacităţile fiecăruia, iar lecţiile se desfăşoară, o parte, în parteneriat cu cadrul didactic în clasă, iar altă parte în camerele resursă.
Şcolarizare la domiciliu pentru un elev cu mainile arse
Deşi nu există o evidenţă clară a copiilor cu aceste nevoi, solicitări pentru profesori de sprijin apar destul de des. Ultima solicitare de acest fel a venit de la Şcoala Vrîncioaia, unde un copil cu manuţele arse nu mai poate merge la şcoală pe timpul iernii, avand dureri. Pentru acesta s-a solicitat chiar şcolarizare la domiciliu. „În astfel de situaţii este recomandabil ca pană în momentul în care ajunge profesorul de sprijin la acest copil să mergă acasă, pentru 2 ore, profesorii din localitate, de la disciplinele mai importante”, ne-a mai spus inspectorul Aurora Lefter. Integrarea acestor copii în şcoala de masă reprezintă de multe ori o luptă cu mentalităţile părinţilor.
Copii vor colegi cu probleme, părinţii nu
Elevii îi primesc bine pe aceşti copii, în cele mai multe cazuri, dar părinţii sunt cei care pun probleme. „Se doreşte integrarea acestor copii în comunitate, dar avem de luptat în primul rand cu mentalităţile părinţilor copiilor fără probleme de acest fel. Eu consider că vital este parteneriatul cu membrii familiilor copiilor cu deficienţe”, ne-a precizat Aurora Lefter. Chiar dacă au mai existat părinţi care şi-au exprimat nemulţumirea vis-a-vis de existenţa unor astfel de copii în şcolile de masă, unităţile de învăţămant au obligaţia de a înscrie copiii cu dificultăţi de învăţare dacă părinţii lor solicită acest lucru. Tot în ideea integrării într-o şcoală de masă a acestor copii, Şcoala „Nicolae Iorga” din Focşani este gazda, de caţiva ani, a două clase ale Centrului Şcolar pentru Educaţie Incluzivă „Elena Doamna”.
Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar declară că, după realizarea unei evidenţe clare a elevilor cu dificultăţi de învăţare, va fi organizată o întalnire de lucru cu învăţătorii şi diriginţii acestor elevi, la care vor fi invitaţi şi psihologii Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională. Aceştia din urmă le pot asigura micuţilor consiliere psihopedagogică dacă, pe langă problemele existente, apar şi cele legate de adaptare şcolară. (M. VLĂDESCU)