Avem vii, vin şi festival dar ce s-a ales de şcoala viticolă vranceană
La Odobeşti lua fiinţă în urmă cu 120 de ani prima şcoală viticolă vranceană, în urma eforturilor unor localnici ai urbei, pe atunci o comună cu cinci mii de suflete. Şcoala a funcţionat în localul casei Potop, format din două încăperi, potrivit istoricului unităţii de învăţămant. La începutul anului Şcolar 1945-1946, sub denumirea de Şcoala Medie Tehnică de Viticultură, unitatea de învăţămant s-a mutat în localul în care se află şi astăzi. În anul 1951 s-a construit pe lângă clădirea principală şi în continuarea ei, bucătăria şi sala de mese. Mai târziu, în anii 1980, numărul elevilor a crescut fiind nevoie de extindere. Astfel, s-a construit o anexă, care cuprindea două laboratoare, patru săli de clasă şi dependinţe. S-a construit, de asemenea, un internat cu capacitatea de 150 locuri, iar blocul de nefamilişti a fost repartizat liceului, tot pentru internat şcolar.
În decursul celor peste 120 de ani, şcoala şi-a desfăşurat activitatea sub denumirile de Şcoala Elementară de Viticultură, Şcoala Medie Tehnică de Viticultură, Centrul Şcolar Agricol, Şcoala Tehnică de Horticultură, Liceul Agricol, Liceul Agroindustrial şi Grupul Şcolar Agricol. „În prezent, şcoala instruieşte în cadrul învăţământului de zi în profilele agricol, horticultură - agenţi de protecţia plantelor, veterinari şi contabili, dar sunt prezente şi şcoala profesională şi postliceală - unde sunt pregătiţi contabili şi silvicultori pentru activitatea de comerţ şi tehnicieni silvici”, se arată în prezentarea unităţii pe site-ul oficial al instituţiei.
FOTO: Liceenele de la Agricol au venit aseară la festival îmbrăcate în port tradiţional. Nu se ştie ce viitor profesional vor avea după terminarea liceului
Doar 2-3 absolvenţi se angajează anual
Caţi, însă, dintre absolvenţi sunt angajaţi conform pregătirii profesionale, avand în vedere că anual Grupul Şcolar Agricol Odobeşti este absolvit de aproape 100 de tineri? „Cam 2-3 pe promoţie se angajează în viticultură. Majoritatea, mai ales cei care provin din zona Jariştea şi au suprafeţe diferite cultivate cu viţă de vie, lucrează în propriile gospodării”, ne-a declarat directorul Grupului Şcolar Agricol Odobeşti, Gabriela Bocsok. Potrivit unei situaţii a cadrelor didactice de la această unitate de învăţămat, doar doi dintre absolvenţii de anul trecut au mers mai departe în specialitatea din liceu, fiind acum studenţi la Facultatea de Agronomie din Iaşi. Majoritatea însă au preferat să lucreze în gospodăriile proprii, unde părinţii au diferite suprafeţe de vie. Alţii sunt înscrişi la şcolile postlicealele din Focşani.
Parcă presimţind că nu mai au viitor cu specialitate agricultură - horticultură, sunt destui liceeni care abandonează şcoala după zece clase. „Din 30, caţi sunt în clasă la începutul liceului, termină numai cate 25, majoritatea nemaidorind să se înscrie în ciclul superior. De exemplu, anul trecut numai 22 au finalizat studiile din cei 30 de la clasa de agricultutră”, potrivit directorului Grupului Şcolar Agricol Odobeşti. Elevii fac practică atat la agenţii economici din zonă, cat şi pe cele 2 ha cultivate cu viţă de vie şi ½ ha de livadă ale unităţii de învăţămant. „Colaborarea în principiu este bună cu agenţii economici, dar şi dumnealor au activitatea redusă, iar numărul elevilor care merg în practică la dumnealor este mic. Poate dacă s-ar explica mai bine care este rolul agriculturii iar noi, prin programe, am putea face mai mult, acest domeniu poate ar fi privit cu alţi ochi şi i s-ar da o mai mare importanţă”, ne-a mai spus Gabriela Bocsok
Mai multă teorie decat practică
O altă unitate de învăţămant cu profil agricol, Colegiul Tehnic „Valeriu D. Cotea” din Focşani, stă ceva mai bine la capitolul absolvenţi angajaţi. Potrivit directorului unităţii, Remus Paraschiv, 30% dintre absolvenţii din 2011 s-au angajat, unii pe perioadă nedeterminată, alţii pe perioadă determinată. „Sunt angajaţi la diferiţi agenţi economici, unii chiar în domeniile în care au obţinut calificare. Alţii, care au luat bacalaureatul, au preferat să meargă la facultate, în general pe filieră de protecţie a mediului, medicină veterinară sau la Politehnică. Cam 5-10% dintre absolvenţi au ales să plece la muncă peste hotare, iar unii au intrat în şomaj. Cat priveşte angajările în domeniul agricol, este greu de ţinut o evidenţă. Ştiu că în anii din urmă s-au angajat de la domeniul mecanică la societăţi din Măicăneşti şi Urecheşti”, ne-a declarat directorul Remus Paraschiv.
Anual 350 de elevi finalizează cursurile Colegiului „Valeriu D. Cotea” şi care au nevoie pentru pregătirea profesională de ore de practică. După ce liceul a rămas fără 12 hectare de teren pe care intenţiona să realizeze o fermă didactică, acum practica se face la agenţii economici, acolo unde se găseşte înţelegere. „Acum ne rugăm de agenţii economici să facem practică. Partea bună este că aceştia îşi înnoiesc parcul de maşini şi utilajele periodic, ceea ce o şcoală nu poate face întrucat posibilităţile materiale sunt reduse”, ne-a mai declarat directorul Colegiului Cotea. Orele de practică s-au redus comparativ cu 10-20 de ani în urmă, elevii învăţand în prezent mai mult teoretic decat practic. În ultimul timp, însă, şi pretenţiile unor agenţi au crescut, aceştia solicitand absolvenţi de studii superioare pentru angajare.
Liceele agricole, în căutarea de noi profiluri
Cererea tot mai mică de absolvenţi de licee cu profil agricol pe piaţa muncii ar putea conduce la introducerea de noi profiluri la liceele agricole şi renunţarea la cele fără căutare. De altfel, destule licee din judeţ şi-au făcut cu greu anul acesta clasele la unele profiluri. „Foarte curand va trebui să proiectăm planul pentru anul şcolar viitor şi ne vom gandi ce vom alege din specializările pe care le avem în prezent. Realizăm în prezent un studiu al zonei să vedem ce cerinţe sunt”, ne-a declarat directorul Grupului Şcolar Agricol Odobeşti, Gabriela Bocsok.
Fostul director al liceului Odobeşti, actualul inspector general al Inspectoratului Şcolar Judeţean, Vasilica Zaharia, spune că sunt destui elevi dornici de a lucra în vinificaţie. „Dacă se reorganizează reţeaua şcolară şi se ajunge la concluzia că agricultura trebuie dezvoltată, aceste licee vor avea un viitor. Cred că societatea ar trebuie să-şi reconsidere părerea vizavi de agricultură”, ne-a spus Vasilica Zaharia. Colegiul „Valeriu D. Cotea” mizează pe calificările simple pe care le are, cu aplicabilitate în judeţul Vrancea: tehnician veterinar, tehnician agroturism din domeniul agricultură, industria alimentară sau tehnician mecanic pentru întreţineri şi reparaţii (domeniul mecanic). Absolvenţii acestui din urmă profil ar putea lucra pe un tractor, de exemplu, unde există un deficit de angajaţi. „Piaţa muncii în Vrancea este una modestă, judeţul necomparandu-se cu altele din punct de vedere al dezvoltării. Ne adaptăm pieţei”, ne-a spus directorul liceului, Remus Paraschiv.
Avem vie, avem festival, unde-s specialiştii?
Vrancea are o suprafaţă de 25 de mii hectare de teren cultivate cu viţă de vie, suprafaţă importantă pentru un judeţ considerat viticol, aspect care implică, teoretic, şi un număr important de angajaţi în acest domeniu. Însă, numărul absolvenţilor liceelor de profil care îşi găsesc de lucru legal este mic, ceea ce denotă faptul că situaţia în acest domeniu nu este atat de roz cum este prezentată de autorităţile judeţene care investesc sute de mii de euro într-un festival viticol, însă nu şi în dotarea unităţilor de învăţămant care pregătesc viitorii specialişti în viticultură. Poate că ar trebui ca autorităţile să se gandească şi la soarta liceelor agricole şi, pe langă promovarea licorii bahice în cadrul unui festival, ar trebui să promoveze şi importanţa muncii în acest domeniu. (Mihaela VLĂDESCU)