Minciuna şi dependenţa de alcool, cele mai frecvente probleme ale elevilor vranceni
Mii de elevi vranceni au probleme emoţionale. Fuga părinţilor după un statut social mulţumitor lasă urme adanci de cele mai multe ori în randul copiilor care suferă din cauza lipsei atenţiei celor care le-au dat viaţă. Cei mai afectaţi sunt copiii de varstă fragedă care prezintă tot mai mult un comportament deviant. „Părinţii nu ştiu ce atitudine să adopte în faţa problemelor copiilor. Dacă copiii vin şi spun că au greşit, părinţii obosiţi după o zi de lucru, îi ceartă. Atunci cei mici gandesc că scapă dacă mint, amană momentul sau se fac că «uită». Ei mint de frică: frica de a nu fi certaţi şi pedepsiţi”, ne-a declarat psihologul Liliana Jeny Mihai, directorul Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Vrancea. Potrivit psihologilor, elevii din ciclul primar au probleme de adaptare la mediul şcolar. „Dacă atitudinea familiei faţă de şcoală este una deschisă, corectă, responsabilă, şi atitudinea copilului este alta. Şcoala schimbă mediul, iar activitatea principală la şcoală nu mai este jocul, ci învăţarea. Ar trebui să învăţăm prin joc, dar nu există resursele materiale necesare şi atunci problemele care apar sunt de adaptare la mediul şcolar: colegi noi, doamne învăţătoare noi, orarul. Iar atunci de suferit are numai copilul”, ne-a mai declarat psiholog Liliana Jeny Mihai.
„Cand un copil e obraznic la clasă, acel copil este de fapt trist şi singur”
Alte probleme legate de adaptarea şcolară se referă la agitaţia motrică, deficitul de atenţie, de concentrare, timiditate excesivă, anxietate, tulburări de somn şi de alimentaţie. Elevii de gimnaziu prezintă probleme legate de relaţionare şi comunicare cu cei din jur, fie că sunt colegi, cadre didactice sau chiar părinţi. „Cei mici suferă foarte mult. În general aceşti copii au probleme comportamentale emoţionale. Noi îi încurajăm să găsească resurse în ei şi în jurul lor astfel încat să nu cadă în capcana în care cred că părinţii nu îi iubesc suficient de mult. Eu cred că atunci cand un copil e obraznic la clasă, acel copil este de fapt trist şi singur”, ne-a mai declarat Liliana Jeny Mihai, psiholog la Şcoala „Duiliu Zamfirescu” Focşani de 5 ani. O altă problemă îngrijorătoare semnalată la nivel de gimnaziu este fumatul, psihologii şcolari declarand că este frecvent întalnit acest viciu la clasele a VI-a şi a VII-a. De asemenea, elevii de gimnaziu cad pradă încet dar sigur şi consumului de alcool, deşi totul începe doar „ocazional”. În cazul adolescenţilor problemele sunt de natură socială: mulţi provin din familii cu situaţie materială precară, nu prezintă interes pentru învăţătură, devin violenţi atat verbal cat şi fizic. „La fiecare început de an şcolar încercăm să intrăm în universul lor. Unii se adaptează, alţii nu, alţii renunţă, în funcţie de structura de personalitate. Cea mai frecventă dependenţă la adolescenţi este cea de alcool, şi asta chiar în randul fetelor”, ne-a declarat Florentina Ciomaga, profesor consilier şcolar la Colegiul Tehnic „Ion Mincu” Focşani. Psihologii cred că părinţii ar trebui să se implice mai mult, chiar dacă aceştia consideră că adolescenţii îşi pot purta singuri de grijă. „Din păcate relaţia cu părinţii nu este atat de armonioasă, iar aceştia vin la şcoală numai în cazuri deosebite”, mai afirmă Florentina Ciomaga.
Psihologii şcolari recurg la trucuri pentru a-şi atrage elevii în cabinete
Din fericire, în ultimul timp, elevii vin tot mai mult la cabinetele psihopedagogice. Dacă cei mici păşesc pragul cabinetelor în căutarea unor răspunsuri legate de modalităţi de învăţare, cum să le spună părinţilor că au luat o notă mică, cum să-şi gestioneze timpul, liceenii vorbesc şi despre problemele sentimentale, mai ales fetele, dar şi despre unele mesaje neînţelese din diverse cărţi pe care le citesc. „Atunci cand se constată o problemă de către un diriginte sau un învăţător se recurge la terapia de grup, în care problematica se mulează exact pe ceea ce s-a semnalat”, ne-au mai declarat psihologii şcolari. Potrivit acestora, un sfert dintre elevii de şcoală primară şi gimnazială ajung în cabinetele psihologilor şcolari. În cazul liceenilor, numărul este mult mai mare. Vrancea are 23 de cabinete psihopedagogice şi 6 de logepedie, la care sunt arondaţi aproape 25 de mii de elevi. (M. VLĂDESCU)