Trei candidaţi au fost eliminaţi de la Bac pentru că au încercat să copieze
Probele de foc al examenului de bacalaureat au început ieri cu limba şi literatura romană. Majoritatea candidaţilor a ales o ţinută lejeră avand în vedere că proba a fost de durată: trei ore, însă au existat şi unii care au preferat ţinuta clasică pentru un astfel de moment: cămaşă albă şi pantalon de culoare închisă. Deşi păreau degajaţi la prima oră, cu puţin timp de intrarea în sălile de examen, unii candidaţi au fost copleşiţi de emoţii. În timp ce cateva tinere absolvente în curtea Colegiului „Edmond Nicolau” răsfoiau o carte, candidaţii de la colegiul vecin „Ion Mincu” au cerut ajutor divin, fiind ajutaţi, ce-i drept, de un reprezentant al şcolii care împărţea tuturor celor ce intrau în liceu iconiţe cu Sfanta Cuvioasa Parascheva de la Iaşi şi cu Mantuitorul Iisus Hristos. Cu toate acestea, incidentele nu au lipsit, trei elevi fiind prinşi în timp ce încercau să copieze, doi fiind chiar de la acest liceu, ambii din seria anterioară, şi unul de la Grupul Şcolar „Gheorghe Asachi”. „Primul a fost prins în jurul orei 10.00, de un supraveghetor, avand un dispozitiv în ureche, pe care încerca să îl ascundă cu ajutorul părului lung. Acesta a mai susţinut bacalaureatul şi anul trecut şi are nevoie de nota 8,15 la limba romană pentru a promova. El a declarat că aceasta este singura modalitate de a lua bacalaureatul”, a precizat vicepreşedintele comisiei din centrul de examen de la Colegiul „Ion Mincu”, Sonica Dărmănescu. Potrivit acesteia, dispozitivul a fost confiscat. Al doilea candidat a avut ghinion, acestuia căzandu-i din teză o copiuţă. „Cand s-a ridicat să predea lucrarea i-a căzut copiuţa. Era scrisă mărunt, scoasă la calculator”, a mai spus Sonica Dărmănescu. De precizat că cei doi eliminaţi au fost în săli diferite, avand supraveghetori diferiţi. Eliminată a fost şi o absolventă a Colegiului Tehnic „Gheorghe Asachi” pentru că, potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean, a fost prinsă cu telefonul mobil asupra ei. Acestora li s-au adăugat şi 86 de candidaţi care au absentat la proba de ieri.
Subiectele, de nivel mediu
Varianta de subiect extrasă a fost cea cu numărul 4. Primul subiect pe care absolvenţii de liceu l-au avut de rezolvat a constat în analiza unui fragment din „Craii de curte veche” a lui Mateiu Caragiale. Al doilea a vizat un fragment din opera lui Lucian Blaga, iar ultimul subiect a constat în compunerea unui eseu pornind de la creaţia lirică a lui Mihai Eminescu şi avand în prim plan „lumea”. Ca la fiecare examen, candidaţii au păreri împărţite vis-s-vis de dificultatea subiectelor, majoritatea însă au declarat că li s-au părut accesibile, iar poezia cea mai comentată a fost „Luceafărul”. „A fost simplu, nu mi s-a părut greu. La ultimul punct am ales «Luceafărul», a declarat, după ieşirea din examen, Alina Spulber, absolventă a Liceului Pedagogic. „Nu mi s-a părut aşa greu, consider că subiectele au fost destul de accesibile pentru oricine. Va fi bine, nu degeaba am învăţat ataţia ani”, a declarat Ana Parlea, care îşi doreşte să urmeze o carieră în învăţămant. „Nu mi s-au părut grele subiectele, dar a trebuit să stăm puţin să ne gandim la eseu. La subiectele I şi II a fost uşor. Pentru cine a citit de cateva ori «Luceafărul» era imposibil să nu-ţi rămană ceva în cap”, consideră şi Nicoleta Mocanu, care doreşte să urmeze cursurile Facultăţii de Kinetoterapie din Bacău. Mai puţin încrezători în corectitudinea rezolvării subiectelor au părut candidaţii care au susţinut examen la Colegiul „Gheorghe Asachi”. „Nu mi s-a părut nici uşor, dar nici foarte greu. Am scris tot dar nu sunt sigur că este şi bine”, a declarat Iulian. „Am ales «Floare albastră» la subiectul al III-lea. Primul subiect a fost uşor, restul potrivite, dar depinde şi cum corectează profesorii”, ne-a spus şi Ionelia.
Ce spun profesorii
Inspectorul de limba şi literatura romană din cadrul IŞJ, Silvia Chelariu, consideră că elevii care au ales „Luceafărul” au greşit întrucat este greu de încadrat în limită de spaţiu. „Subiectul este în conformitate cu programa şcolară, respectă modelele afişate încă de la începutul anului şcolar, cerinţele sunt clar formulate încat candidaţii au posibilitatea reuşitei. Rezolvarea primului subiect ţine şi de atenţia candidaţilor. Cerinţa de la ultimul punct e clară, reperele dau posibilitatea alegerii textului din Eminescu pe care îl ştiu cel mai bine. Reperele nu aveau cum să-i pună în dificultate atat timp cat, indiferent de textul ales, s-au studiat la clasă. Sigur vot fi şi lucrări foarte bune ce vor obţine sau se vor apropia de punctajul maxim, atat timp cat avem copii olimpici pe subiecte mult mai dificile”, spune inspectorul Silvia Chelariu. Evaluarea tezelor se face în cele două centre de la Liceul Pedagogic şi de la Grupul Şcolar „G.G. Longinescu”, pentru care au fost convocaţi 66 de corectori.
Ministerul Educaţiei despre cazul clasei neacreditate de la Pedagogic
Ieri au susţinut examen la centrul amenajat la Colegiul Naţional Unirea şi cei 28 de elevi al clasei a XII-a F de la Liceul Pedagogic, al căror profil „ştiinţe ale naturii” nu este acreditat de Ministerul Educaţiei. De altfel, Colegiul Unirea este şi cel care le va elibera diplomele de bacalaureat acestor absolvenţi. În sfarşit, după lunga tăcere a oficialilor Ministerului Educaţiei în legătură cu acest aspect, atat la IŞJ cat şi la Liceul Pedagogic a ajuns o adresă prin care MECTS se pronunţă. Astfel, oficialii Ministerului Educaţiei consideră că „atat Inspectoratul Şcolar Judeţean Vrancea cat şi conducerea Liceului Pedagogic se fac responsabile de situaţia creată la Liceul Pedagogic”. Cu toate acestea, “elevii pot fi arondaţi unei alte unităţi cu specialitatea acreditată pentru susţinea examenului”, iar “certificatele de competenţe se eliberează de către Liceul Pedagogic”. Adresa este semnată de patru directori din cadrul MECTS, printre care şi Liliana Preoteasa, este avizată de secretarul de stat Stelian Fedorca şi are aprobarea ministrului Educaţiei la momentul respectiv (vineri, 29 iunie) Liviu Pop. (Mihaela VLĂDESCU)