Educație

Colţul profesorului

Ziarul de Vrancea
1 iul 2012 1334 vizualizări
Gramatica pentru toţi

Gramatica învăţată în şcoală nu trebuie să fie nici multă, nici puţină, ci atat cît îi trebuie unui absolvent să scrie şi să vorbească fără greşeli limba română standard. Altfel o tot păţim aşa cum am păţit-o şi eu de curand cu nepoată-mea, care m-a rugat să-i precizez felul propoziţiilor din enunţul „Ceea ce mă jenează este dificultatea răsfoiirii”. Pedant, i-am răspuns la fel de categoric ca Vasile Lefter în ziar: prima propoziţie – subiectivă, a doua – principală regentă. Mintea nepoatei mele funcţionase altfel şi considerase prima propoziţie predicativă.
La două zile după întamplarea de mai sus, pe un post de televiziune se spunea, la fel de categoric, ceea ce îmi spusese nepoată-mea: prima propoziţie – predicativă. Şi nu de oricine, ci de o distinsă profesoară din Capitală, Florina  Rogalski, coautoare a unor excelente manuale de limba şi literatura română pentru gimnaziu şi pentru liceu.
A venit apoi balbîiala ministrului interimar al educaţiei, care s-a adresat Academiei Române. Aceasta a cerut punctul de vedere al Institutului de Lingvistică din Bucureşti, de la care a primit un răspuns considerat de unii „împăciuitor”: Gabriela Pană – Dindelegan, autoarea capitolelor despre predicaţie şi subiect/subiectivă din noua Gramatică a Academiei, a considerat ambele variante corecte, fără să explice în vreun fel ambivalenţa.
Celor care se întreabă cum de este posibilă o asemenea ambiguitate trebuie să le răspund că aşa este limba română dacă textul analizat se scoate din context. Ce se poate înţelege cînd spun „Am citit scrisoarea tatălui”: am citit ( în gand, întins pe fotoliu ) o scrisoare primită de la tatăl meu, am citit aceeaşi scrisoare ( cu voce tare ) în faţa unui auditoriu sau am citit tatălui meu o scrisoare primită de la cineva? Iată cum „tatălui” poate fi într-un enunţ, în funcţie de mesajul întregului context, fie atribut (a cui scrisoare?), fie complement (cui am citit?).
Pentru a accepta interpretările specialiştilor în gramatică am răsfoit, cu oarece dificultate, dar fără nicio jenă, noua ediţie a Gramaticii Academiei. Aşa este: sunt corecte ambele soluţii din moment ce informaţia transmisă este ruptă de context. Se ştie că, de multe ori, topica unei fraze este guvernată de scopul comunicării. În mesajul transmis de enunţul propus elevilor se poate sublinia fie „jenarea” ca subiect al dificultăţii în răsfoire („a jena” înseamnă „a stînjeni”, „a incomoda”) şi atunci prima propoziţie este subiectivă, fie „dificultatea” răsfoirii, elevul reorganizînd mental materialul lexical într-o altă structură semantico-sintactică („Dificultatea  răsfoirii este ceea ce mă deranjează”), propoziţia secundară fiind predicativă.
Cum studiul limbii române în învăţămîntul obligatoriu nu are ca finalitate inventarierea şi explicarea capcanelor limbii, formularea testelor de evaluare naţională ar trebui să se facă de oameni cu cap, nu dintr-aceia cu coadă. Ca să nu ne mai pună la colţ nicio nepoată…

                            Prof. Valeriu Anghel


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 4

Adaugă comentariu
elena, acum 2360 zile, 7 ore, 49 minute, 57 secunde
Felicitari , domnule prof. Neagu! Iarasi si iarasi ne demonstrati ca sunteti un adevarat PROFESOR , PEDAGOG , UN OM AL INVATAMANTULUI , dedicat cu toata fiinta invatamantului.Cata dreptate aveti in citeste integral
VL, acum 2360 zile, 11 ore, 34 minute, 57 secunde
Cine vrea sa comenteze formele" ieseana" si " clujana"?Cum explica GA Scrierea cu"e" sau fara "e"? Invit colegii la dispute filologice!!!
Vasile Lefter, acum 2360 zile, 12 ore, 46 minute, 32 secunde
Dragii mei colegi,Valeriu Anghel si Costica Neagu, ,Ma bucur ca in sfarst respirati si spuneti ceva.Ma intrebam in articolul meu "Unde ne sunt grămăticii?" Am cateva pareri. citeste integral
C. Neagu - Coltul profesorului sau profesorul pus la colt, acum 2360 zile, 13 ore, 24 minute, 35 secunde
Domnilor profesori, Valeriu Anghel si V. Lefter (Valeriu nu se poate prescurta, Vasile, da), Urmaresc cu interes si admiratie efortul dvs. de a explica si a pune in grila academica subiectele pe citeste integral
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.