Pretul tacerii.
Conform materialelor distribuite de premierul Calin Popescu Tariceanu ieri in plenul Camerei Deputatilor, sumele cheltuite de catre ministere si institutii subordonate pentru publicitatea de stat in perioada 2000-2004 reprezinta 2131,134 miliarde de lei, respectiv 66 milioane de euro. Potrivit dezvalurilor din presa centrala de anul trecut, nici un contract de publicitate nu era acordat fara aprobarea personala a lui Adrian Nastase. Pe primele locuri, dupa sumele alocate, s-au situat Ministerele Economiei, Transporturilor, Agriculturii si Comunicatiiilor. Astfel, in mod constant dintre cele 15 ministere prezentate in material, pe durata celor patru ani, MEC s-a situat pe primul loc in aceasta statistica, suma totala folosita pentru publicitatre de stat fiind de 1369 miliarde lei, adica 43,5 milioane euro. Situatia la celelalte ministere arata ca: Ministerul Transporturilor a folosit, in total, pentru acest scop 8 534 291 euro; Ministerul Agriculturii - 6 330 142 euro; Ministerul Comunicatiilor - 4 186 588 euro (pe durata a trei ani 2002, 2003, 2004); Ministerul Finantelor Publice - 2 481 495 euro. De ordinul sutelor de mii de euro au cheltuit urmatoarele ministere: MAE - 179 450 euro (doar in 2004); Ministerul Muncii - 168 727 euro (doar in 2004); Ministerul Culturii - 159 197 euro, pe durata lui 2003 si 2004. Conform materialului cele mai mari sume destinate publicitatii de stat au fost cheltuite in anul electoral 2004 - 16 907 102 euro, urmat de anul 2002 - 13 539 255 euro, 2001 - 13 406 700 euro si 2003 - 13 199 887 euro. In 2000 au fost cheltuiti in acest scop 8 916 348 euro.
Tariceanu:"Nu vom mai folosi bani pentru a controla presa"
In plenul Camerei Deputatilor, Tariceanu a anuntat ca guvernul va promova un proiect de lege care va asigura gestiunea corecta a fondurilor destinate publicitatii de stat. "Romania are nevoie de un sistem transparent si controlabil pentru publicitatea de stat", a spus seful Guvernului, care a sustinut o declaratie politica in fata deputatilor, in calitate de parlamentar al PNL. "Guvernul actual are vointa politica de a nu folosi banii publici pentru a controla presa", a precizat acesta, intrucit considera ca o presa libera, profesionista si responsabila este semnul de sanatate al unei democratii. De asemenea, prim-ministrul a spus ca "nu va accepta" ca sa fie data publicitate de stat pe criterii discretionare, intrucit acest fapt inseamna sa folosesti bani publici impotriva cetatenilor. Premierul a precizat ca va fi creat un grup de lucru, format dintr-un reprezentant al Guvernului, reprezentantii societatii civile si ai organizatiilor media, care vor construi rapid un sistem eficient de utilizare a banilor publici. Tariceanu a aratat ca a sustinut aceasta declaratie politica pentru ca normalizarea relatiilor dintre institutiile statului si presa este o chestiune de interes national, iar rezolvarea acestor chestiuni nu poate avea loc cu ignorarea Parlamentului. "Un guvern democratic nu se lupta cu societatea civila, ci construieste impreuna cu ea. Prin urmare am data CJI toate informatiile pe care le-a avut, iar partile au stins litigiul in instanta", a spus el.
PSD: Tariceanu face confuzie
PSD considera ca premierul dezinformeaza in privinta publicitatii de stat. Premierul "a facut citeva erori impardonabile pentru o persoana care pretinde ca intelege mecanismele economice", atunci cind a sustinut ca sustine ca publicitatea cumparata in mass-media de catre societati comerciale si regii autonome (de exemplu Petrom, Tarom, Distrigaz etc.) ar fi fost efectuata din bani publici.
"Primului ministru ii scapa insa faptul ca respectivele societati, nefiind institutii publice, nu au cum sa cheltuiasca bani publici", se spune in comunicat. De asemenea, seful guvernului face confuzie intre informare si publicitate, "multe dintre sume fiind cheltuite fie pentru informarea cetateanului, fie pentru anunturi de licitatii publice, in conditiile legii (vezi APAPS)".