Elevii cei voinici si basmul cel surprinzator
Testele nationale au debutat ieri cu proba la limba si literatura romana, absolventii de clasa a VIII-a trebuind sa rezolve varianta 2 de subiect. In aceasta sesiune, 3.291 de elevi au intrat in focul testelor, desi la examen erau asteptati toti cei 3.435 de inscrisi. Doar 65 dintre candidati provin din seriile anterioare, multi dintre acestia facind clasa a IX-a la SAM. In cazul in care promoveaza testele, acesti elevi au posibilitatea de a trece la liceu, direct in clasa a X-a. Potrivit ISJ, procentul de prezenta a fost de 95,80%, mai slab decit anul trecut. Cu toate acestea, responsabilii din ISJ s-au declarat multumiti de prezenta, dar si de organizarea probei de ieri, avind in vedere ca nu s-au inregistrat incidente. Citiva elevi din zona de munte au intirziat, insa acestia au fost primiti in centrele de examen, avind in vedere ca au ajuns inainte de desfacerea subiectelor. In afara de elevul internat la Iasi si cei trei copii cu deficiente pentru care s-a solicitat aprobare de a desfasura examenul in conditii speciale, nu au mai aparut alte situatii deosebite. Potrivit inspectorului Maria Lupu, secretarul comisiei judetene pentru teste nationale, nu s-au inregistrat intirzieri la distribuirea subiectelor si nici tentative de frauda. Buna desfasurare a examenului a fost supervizata de reprezentantul Ministrului Educatiei, inspectorul general Sorin Trocaru.
Subiecte accesibile
Elevii au avut de rezolvat un punct de gramatica, pe baza unor versuri din poezia "Copii de-odinioara" de Ion Pillat, de redactat o scrisoare, dar si de demonstrat ca o opera studiata este basm. "Subiectul se inscrie in linia reprezentata de programa, de timpul acordat pentru rezolvare, de structura exersata de profesori cu elevii. Frumusetea subiectului este dat de textul poetic de la prima parte, care cuprinde figuri de stil ce permit o comentare frumoasa. Au existat si parti mai grele, la gramatica, care ar fi putut sa-i incurce pe copii. De exemplu, ar fi putut pune probleme punctul 4, nde se cerea transcrierea unui adverb relativ, sau punctul 5. Ambivalenta cuvintului «iar», adverb- conjunctie, i-ar fi putut pune in incurcatura. La fel poate si transcrierea unui text care sa contina o imagine vizuala", a precizat inspectorul Maria Lupu.
Surprize pentru elevi
Subiectele au parut accesibile si pentru elevi, caci majoritatea au iesit zimbitori din sali. "Am invatat si ceea ce a picat la examen nu a fost greu, sper la o nota de peste noua. De copiat nu s-a putut copia, dar s-a mai soptit", ne-a spus dupa examen Ovidiu Chiriac, elev la Scoala "Duiliu Zamfirescu". Daca multi s-au declarat optimisti in privinta notelor, au existat si elevi care nu se asteptau la un subiect asa de usor precum basmul, motiv pentru care nu prea l-au invatat. "In comparatie cu subiectele de anul trecut, cele de anul acesta au fost mai simple. Am tocit si am avut o mare surpriza, ne-a dat basmul. Ma asteptam la schita, nuvela, comedie sau roman, in nici un caz la basm. Nici nu l-am citit, a fost singurul
pe care l-am sarit. Sper la un 6 pentru ca la ultimul punct nu am scris nimic", ne-a spus si Cosmin Daniel Ploscaru. Elevii nu s-au plins de atmosfera din salile de clasa. Doar in citeva cazuri, tinerii s-au declarat nemultumiti de faptul ca supraveghetorii i-au grabit sa scrie, desi mai era timp pina la expirarea celor doua ore. "A fost usor, a fost o atmosfera relaxanta in clase. Profesorii s-au comportat normal, nu au tipat", ne-au spus Roxana Girneata si Oana Cojocaru, eleve la Scoala "Anghel Saligny".
A inceput si corectura
Cei 92 de profesori evaluatori au inceput corectarea tezelor ieri, dupa orele 16.00. In centrul de evaluare de la Grupul Scolar de Transporturi Auto au ajuns 863 de teze, la Grupul Scolar de
Industrie Usoara 943 de lucrari, la Agricol Odobesti 932, iar la Agricol Adjud alte 555 de teze. Potrivit primelor estimari, lucrarile vor fi corectate pina miercuri dupa-amiaza, insa notele vor fi afisate tot duminica. Urmatorul test pentru absolventi va fi proba de matematica, care va avea loc miercuri. (C. STANILA, I. CRETU)
Teste nationale 2006
Barem de corectare si de notare
Proba scrisa de limba si literatura romana Varianta 2
Nota! Se acorda acelasi punctaj pentru raspunsurile redactate in
spiritul solutiilor din barem.
Partea I (48 de puncte)
A. Limba romana
1. Despărtirea cuvintelor in silabe: "ză-vo-ri-tă", "(se) fu-ri-sea-ză",
"vis-co-li-tă", "in-chi-se". (1p.^1p.^1p.^1p.) 4 puncte
2. Exemple de raspuns: "readucand", "impovărat". (2 p. ^ 2 p.) 4
puncte
3. Exemple de răspuns: "suflet" - sufletel, sufletist, a insufleti,
insufletire, insufletit etc. (2 p. ^ 2 p.) 4 puncte
4. Transcrierea pronumelui personal "lui" si a adverbului relativ
"cand". (2 p. ^ 2 p.) 4 puncte
5. Valoarea morfologică a cuvintelor subliniate: "in" - prepozitie
(simpla); "iar" - adverb de mod; "toamna"- substantiv (comun);
"trecută" - adjectiv provenit din participiu/ adjectiv participial/
participiu cu valoare adjectivală. (Punctajul nu se acordă pentru
identificarea la nivel primar a valorii morfologice, de tipul:
"iar" - adverb; "trecută" - adjectiv.) (1 p. ^ 1 p. ^ 1 p. ^ 1 p.) 4
puncte
6. Exemplu de răspuns: Vom discuta despre visul (complement
indirect) pe care l-am avut. (Corectitudinea enuntului: 2 p.;
exemplificarea corectă a functiei sintactice: 2 p.; punctajul nu se
acordă pentru corectitudinea enuntului dacă functia sintactică nu
este selectată in mod corespunzător.) 4 puncte
7. Functia sintactică a cuvintelor subliniate: "(din) cămara" -
complement circumstantial de loc; "zăvorită" - atribut adjectival;
"miros" - subiect; "(de) mere" - atribut substantival (prepozitional).
(Punctajul nu se acordă pentru identificarea la nivel primar a
functiei sintactice, de tipul: "(din) cămara" - complement;
"zăvorită" - atribut; "(de) mere" - atribut.) (1 p. ^ 1 p. ^ 1 p. ^ 1 p.)
4 puncte
8. Transcrierea propozitiei subordonate si precizarea felului
acesteia: "Cand sufletul impovărat venise/ Cu tarna lui de poame
ºi de vise/ în casa amintirilor inchise". (Transcrierea corectă/
completă a propozitiei subordonate: 2 p.; precizarea felului
acesteia - subordonată circumstantială de timp: 2 p.) 4 puncte
9. Exemplu de răspuns: Cine doreste/1 vine la film./2
(Corectitudinea enuntului: 2 p.; exemplificarea corectă a relatiei
verb regent-subordonată subiectivă: 2 p.; punctajul nu se acordă
pentru corectitudinea enuntului dacă exemplificarea relatiei verb
regent-subordonată subiectivă nu este făcută in mod
corespunzător.) 4 puncte
B. întelegerea textului
10. Măsura ultimului vers: 11 silabe. 2 puncte
11. Exemple de răspuns: "Prin iarnă din cămara zăvorită",
"Readucand in vremea viscolită" etc. 2 puncte
12. Exemple de răspuns: personificarea, epitetul. 2 puncte
13. Exemple de răspuns: mărci lexico-gramaticale ale prezentei
eului liric/ exprimarea directă a gindurilor si a sentimentelor;
structură specifică operei lirice; figuri de stil si imagini artistice prin
care se sugerează stări/ atitudini etc. (1 p. ^ 1 p.) 2 puncte
14. Se acordă punctajul pentru răspunsul care se referă la
păstrarea in amintire a imaginii copilăriei/ la regretul după virsta
copilăriei etc. (Răspunsul nuantat, corect alcătuit logic si
gramatical: 4 p.; răspunsul partial sau cu imperfectiuni: 2 p.) 4
puncte
Partea a II-a (10 puncte)
1. Respectarea conventiilor specifice scrisorii. (Formula de
adresare si formula de incheiere: 1 p.; data, locul, semnătura: 1 p.;
se acordă punctajul stabilit numai dacă apar toate elementele
precizate) 2 puncte
2. Redactarea scrisorii. (Coerenta textului si unitatea compozitiei:
1 p.; continutul adecvat cerintei - in totalitate: 4 p./ partial: 2 p.;
folosirea unui registru stilistic adecvat relatiei cu destinatarul: 1 p.)
6 puncte
3. Corectitudinea limbii utilizate:
"¢ corectitudinea exprimării (0 greseli: 1 p.; pentru una sau mai
multe greseli de lexic sau de sintaxă: 0 p.);
"¢ ortografia si punctuatia (0-1 greseli: 1 p.; pentru două sau mai
multe greseli: 0 p.). 2 puncte
Partea a III-a (32 de puncte)
A. Continut
1. Precizarea a patru caracteristici ale basmului popular: specie a
genului epic, in proză; actiunea este conventională; se relatează
intimplări fabuloase, impletite cu cele reale; lupta se dă intre bine
si rău, intre inteligentă si forta fizică brută; personajul principal are
frumusete fizică si morală, istetime; trăsături ale creatiei populare -
caracter oral, anonim, colectiv, traditional etc. (1 p. ^ 1 p. ^ 1 p. ^
1 p.) 4 puncte
2. Exemplificarea acestor caracteristici, pe baza operei alese.
(Alegerea adecvată a exemplelor, in acord cu acele caracteristici
selectate, explicatii logice, nuantate: 4 p.; exemplificarea partială,
explicatii sumare: 2 p.; exemplificarea partială, fără explicatii: 1 p.)
4 puncte
3. Prezentarea subiectului prin referirea la cel putin trei momente
ale acestuia sau la trei secvente reprezentative. (Prezentarea
subiectului prin referire la cel putin trei momente ale acestuia sau
la trei secvente reprezentative, respectindu-se succesiunea logică
si/ sau cronologică a evenimentelor: 4 p.; prezentarea sumară a
subiectului, prin referirea la unul-două momente ale subiectului
sau la una-două secvente reprezentative: 2 p.; prezentarea
sumară a subiectului, fără referirea la momentele acestuia sau la
secventele reprezentative: 1 p.) 4 puncte
4. Prezentarea unui personaj, punind in evidentă semnificatia
comportamentului acestuia. (Prezentarea nuantată a personajului
ales din basm si a semnificatiei comportamentului acestuia: 4 p.;
prezentarea sumară a personajului ales si incercarea de relevare
a semnificatiei comportamentului acestuia: 2 p.; prezentarea
sumară a personajului, fără relevarea semnificatiei
comportamentului acestuia, cu tendinta evidentă de relatare/ de
povestire a faptelor: 1 p.) 4 puncte
B. Redactare (Pentru acordarea punctajului, compunerea trebuie
să aibă cel putin o pagină sau echivalentul a 25-30 de rinduri
scrise)
5. Unitatea compozitiei (introducere - cuprins - incheiere). 1 punct
6. Coerenta textului. (Claritatea enuntului: 1 p.; varietatea lexicului:
1 p.; sintaxa adecvată: 1 p.) 3 puncte
7. Registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate
continutului compunerii. (1 p. ^ 1 p. ^ 1 p.) 3 puncte
8. Ortografia. (0 greseli: 4 p.; 1 greseală: 3 p.; 2 greseli: 2 p.; 3
greseli: 1 p.; 4 sau mai multe greseli: 0 p.) 4 puncte
9. Punctuatia. (0-1 greseli: 3 p.; 2 greseli: 2 p.; 3 greseli: 1 p.; 4
sau mai multe greseli: 0 p.) 3 puncte
10. Asezarea corectă a textului in pagină, lizibilitatea. (1 p. ^ 1 p.)
2 puncte
NOTĂ’! Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se obtine prin
impărtirea la 10 a punctajului obtinut de candidat.