Scolile vor bani, dar fara proiecte
Conducerile unitatilor de invatamint din mediul rural ar dori fonduri pentru dotari, insa fara sa munceasca pentru a intocmi proiecte. Mai putin de jumatate din scolile facilitate de Unitatea Judeteana de Implementare a Proiectelor (UJIP) nu au aplicat in cadrul celei de-a treia runde de finantare a programului de granturi "Scoala - Comunitate", din Proiectul pentru Invatamint Rural. Desi in ultimul timp s-a accentuat foarte mult ideea de finantarea a invatamintului pe baza de proiecte, doar 25 de scoli vrincene au depus documentatia pina la 1 iunie. Aceasta in conditiile in care nu mai putin de 128 de scoli au fost instruite pentru realizarea si depunerea unor astfel de proiecte. Din competitie au lipsit si majoritatea scolilor care n-au cistigat un grat in runda trecuta de finantare, cu toate ca acestea nu aveau decit sa modifice sau sa completeze proiectul. "In runda a treia, 19 din proiectele depuse au vizat imbunatatirea relatiei scoala - comunitate, iar 6 incurajeaza participarea elevilor in procesul de invatamint si sprijina elevii dezavantajati. Cu proiectele depuse in cea de-a doua runda, numarul scolilor care au aplicat se ridica la 53, ceea ce inseamna ca mai bine de jumatate din scolile facilitate pina acum nu au aplicat. Credem ca recentele schimbari la conducerea scolilor sint un motiv, alaturi de faptul ca directorii unitatilor de invatamint nu acorda destula importanta dezvoltarii scolilor mici, cu clasele I-IV. Este pacat, pentru ca se pot obtine finantari de maxim 300 de milioane lei vechi, bani cu care se pot face excursii, vizite de documentare sau alte activitati, dar si dotari in limita a 45% din grant. In conditiile in care scoala motiveaza astfel de demersuri, un proiect este dovada entuziasmului si dedicatiei cadrelor didactice din scoala, a dorintei de schimbare", a declarat Dorina Zlota, expert in educatie in cadrul UJIP Vrancea. Printre proiectele depuse se numara si unele foarte interesante, cum ar fi "Revista elevilor pentru parinti" (Scoala Mircesti), "Academia de ceramica" (Iresti), "Campus de pregatire in week-end si vacante" (Vintileasca), "Sa stim sa traim printre oameni" (Chiojdeni), "Copiii descopera glasul lemnului" (Mera) sau "Prietenii teatrului" (Nanesti). Proiectele depuse in cadrul acestei runde vor fi evaluate si vor incepe a fi implementate, cel mai probabil, de la toamna.