Educație

In scoala se face 99% instructie si 1% educatie

Camelia Stănilă
10 iun 2006 680 vizualizări
Profesori, elevi, dar si citiva politicieni au raspuns invitatiei lansate de Asociatia Pro Democratia, pentru a discuta despre soarta invatamintului romanesc. Potrivit unui sondaj, pe primul lor in sitemul de valori al unui elev se situeaza sanatatea, urmata de educatie si cariera, si abia la final participarea la viata sociala si politica.

Clubul Focsani al Asociatiei Pro Democratia a organizat joi seara, la Ateneul Popular "Mr. Gh. Pastia", o dezbatere pe tema "Educatia incotro? Scoala si educatie pentru democratie", la care au participat elevi, profesori, directori de scoli, alaturi de inspectorul general Danut Popoiu, deputatul Corneliu Momanu si senatorul Angel Tilvar, care este si secretar al Comisiei pentru Invatamint din Senatul Romaniei, dar si alti reprezentanti ai clasei politice locale. Scopul dezbaterii a fost stabilirea modului in care scoala pregateste cetateni informati, responsabili, toleranti, cu spirit critic, capabili sa faca fata provocarilor unei societati democratice. Discutiile au pornit de la un sondaj realizat de Pro Democratia, care si-a propus sa investigheze gradul de implicare civica al adolescentilor, precum si raportarea acestora la sistemul de valori specifice unei societati democratice (egalitate, libertate, responsabilitate etc.). Sondajul a fost realizat pe un esantion de 286 de elevi cu virsta intre 14 si 18 ani, de la Colegiul National Unirea, Grupul Scolar de Industrie Usoara, Liceul Pedagogic, Grupul Scolar Dumitresti si Liceul Teoretic Odobesti. Tinerii au fost intrebati daca scoala si profesorii ii ajuta la formarea unei constiinte civice, daca se simt pregatiti sa se integreze in societate atunci cind ies de pe bancile scolii sau daca ar avea nevoie de un optional care sa-i invete despre democratie. De asemenea au mai fost abordate probleme legate de discriminarea in scoala, relatia elev- profesor sau despre modul in care elevii contribuie la deciziile luate in unitatile de invatamint. In ceea ce priveste sistemul de valori, tinerii au pus pe primul loc sanatatea, in procent de 17%, urmata de educatie si cariera, cu valori intre 14 si 12%. Pe ultimele locuri se situeaza participarea la viata sociala si politica, dar si voluntariatul in activitati civice.


Lipsa de timp sau dezinteres?


Din discutiile purtate cu elevii, profesorii si autoritatile prezente a reiesit ca scoala are inca numeroase probleme, de la programa supraincarcata, la reticenta la schimbare a unor profesori, care fac aproape imposibila o educatie reala, pentru viata. Pe de alta parte, au fost evidentiate si exemplele pozitive, munca unor profesori pasionati, proiectele derulate in unele scoli sau initiativele unor ONG-uri si institutii de cultura, care incearca sa suplineasca lipsurile sistemului de invatamint. Directorul Colegiului Economic,

Radu Stefan, a precizat ca totul porneste de la modelele oferite elevilor, de la relatia elev- profesor. "In scoala romaneasca se face 99% instructie si 1% educatie. Programele sint de asa natura incit

trebuie sa faci ora si lectia, nu mai e timp de discutat cu elevul", a apreciat profesorul Radu Stefan. Si adolescentii doresc o mai buna comunicare cu dascalii si sa fie incurajati sa-si spuna opinia. "Este necesara o mai buna comunicare, pentru ca la ora actuala este o relatie destul de tensionata. Sintem obisnuiti ca in mare parte sa reproducem cele predate de profesor. Astfel de optionale arstimula discutia, initiativa, punctul de vedere al elevilor, i-ar face mult mai responsabili", a atras atentia si eleva Corina Lefter. "Eu am pledat mereu acolo sus pentru introducerea optionalelor, in special la clasele a XI-a si a XII-a, insa in actualul sistem aceste optionale nu mai incap. La 34 de ore pe saptamina, nu avem cum sa mai facem si asa ceva. Sinteti o generatie care invata democratia din mers. Trebuie sa mai existe si profesori care sa fie motivati sa faca o asemenea educatie. In ultimul timp tot mai putini

absolventi doresc sa intre in invatamint, asa ca media de virsta a profesorilor este de peste 45 de ani. Acest lucru ar trebui sa ne dea de gindit", a afirmat inspectorul scolar general Danut Popoiu.


Scoala trebuie sa se adapteze


Profesorul Cornel Noana, de la CNU, a fost de parere ca "sistemul de invatamint este ca un stilp pe care se pune presiune din toate partile, incit ramine neclintit. Singurul loc unde se poate interveni este tot programa scolara si e vina profesorului ca nu se face nimic, nimeni nu vrea sa cedeze din bucatica lui". Pe de alta parte, senatorul Angel Tilvar a fost de parere ca nu trebuie pusa toata presiunea asupra sistemului de invatamint, ca modelele nu trebuie sa provina doar de aici, ci si din familie, anturaj. O problema, atinsa doar spre final de profesoara Nicoleta Cainap, a fost aceea a adaptarii scolii la realitatile vietii zilelor noastre. Din pacate, scoala este inca perceputa ca un sistem inchis, care nu-i pregateste pe elevi pentru viata, pentru realitati precum coruptia sau imposibilitatea gasirii unui loc de munca adecvat studiilor. "Degeaba invatam despre democratie, daca nu avem o mentalitate

democratica. Colegii mei nu vor sa se implice in viata comunitatii, sa schimbe ceva, pentru ca nu vad nici un cistig imediat din asta. Eu nu vinez note, nu pun pret pe educatia de la scoala pentru ca stiu ca nu-mi este de nici un folos in viitor. In scoala, elevul nu este pregatit pentru viata", a spus si elevul Razvan Neacsu, care este si viceprimar al tinerilor focsaneni. "Nu exista nici o limita a abuzului psihologic al profesorului fata de elev. Nu exista un cod deontologic in invatamint. Iar acest sistem nu indeplineste dreptul elevului la un viitor", sint citeva din concluziile formulate de profesoara Daniela Plaiesu. Clubul Focsani al APD isi propune sa continue actiunile menite a incuraja educatia civica in scoala prin

proiecte ce se vor derula in parteneriat cu autoritatile locale.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.