Dascalii au discutat despre integrarea copiilor cu deficiente
Educatori, invatatori si directori ai scolilor speciale sau de masa, reprezentanti de la Inspectoratul Scolar, Palatul Copiilor, Fundatia "Lumea Copiilor" sau Directia pentru Protectia Copilului, in frunte cu directorul Danut Ceamburu, au fost prezenti ieri la Casa Corpului Didactic, la seminarul judetean pe tema integrarii copiilor cu deficiente. Sub genericul "Ce pot face scolile pentru a deveni mai inclusive ...", dascalii au abordat problema parteneriatelor, dar si alte exemple de bune practici in vederea educatiei copiilor cu cerinte speciale, pentru ca acestia sa se poata integra in societate, dupa finalizarea scolii. Pentru a se vedea ca se poate, organizatorii au venit si cu exemple concrete, respectiv clasa a III- a integrata la Scoala "Anghel Saligny". Invatatoarele Ecaterina Galoiu si Elisabeta Norocea au prezentat rezultatele si progresele obtinute cu acesti copii, mai ales in cadrul cercului de tapiserie, activitate recuperatorie realizata in colaborare cu Palatul Copiilor care le-a dat micutilor incredere in fortele proprii. Profesorul psihopedagog Lacramioara Ursache a prezentat si un program de interventie personalizat, realizat la inceputul clasei a II-a pentru Laura Lepadatu, o fetita care sufera e sindromul Longdon Down. Cei prezenti la seminar au avut si ocazia de o cunoaste pe Laura si de a-i admira picturile. De altfel, si mama ei a fost prezenta si a apreciat eforturile realizate de dascali. Discutiile nu s-au purtat doar in jurul copiilor cu sindrom Down, ci si a copiilor cu alte deficiente, psihice sau auditive, de exemplu. "Interesant este cum a venit copilul la scoala, doar asa ne putem da seama de progresul imens pe care il face. De asemenea, nu putem vorbi de integrare sociala fara scoala. Nu exista copil care sa nu se adapteze programei scolare, ci programa care nu se adapteaza nevoilor copiilor", a afirmat inspectorul pentru invatamint special, Felicia Panaite, care a pus accent si pe isponibilitatea afectiva a dascalilor care lucreaza cu acesti copii. Dascalii au pus accent si
pe o educatie in spirit de toleranta a copiilor normali, pe eliminarea prejudecatilor si acceptarea faptului ca fiecare persoana e unica si trebuie inclusa, integrata in societate. Danut Ceamburu a subliniat faptul ca progresele copiilor cu deficiente ar trebui mediatizate mai mult, pentru a-i incuraja pe ei, dar si pe parinti. Relatia cu parintii a fost adusa in discutie si de Lucian Felecan, directorul Fundatiei "Lumea copiilor", care administreaza un centru de zi pentru copii cu nevoie speciale. Acesta spune ca, in general, a observat o reticenta privind implicarea parintilor, de aceea si-a propus sa creze grupuri de sprijin, pe diferite afectiuni, pentru ca parintii sa se ajute intre ei. "Relatia cu parintii este o problema a societatii, in general. Sint unii parinti care refuza sa comunice cu scoala, lasa totul pe seama dascalilor", a completat si Felicia Panaite. La finalul seminarului, participantii au putut admira expozitia de
tapiserie, desen si pictura realizata de copiii clasei a III-a speciala integrata la Scoala nr. 5. Micutii au regatit pentru dascali si o demonstratie a indeminarii lor, dar si un program artistic, pentru a arata lumii ca sint dornici sa invete si sa traiasca intr-o lume normala.