Joia Mare - Cina cea de Taina
In joia din Saptamina Patimilor, numita si Joia Mare, Iisus Hristos a instituit elementul vivificator al comunitatilor crestine "" Euharistia, cunoscuta sub numele popular de Impartasanie sau Cuminecare. Evenimentul a avut loc dupa ce le-a spalat picioarele ucenicilor, pe cind se pregatea sa sarbatoreasca Pastile evreiesc. Evanghelistul Matei relateaza cum Iisus Hristos a luat piinea si multumind a frint-o, spunind: "Acesta este Trupul Meu, care se da pentru voi, aceasta sa o faceti intru pomenirea Mea". Apoi, luind paharul, s-a adresat ucenicilor spunind: "Acest pahar este Legea cea noua, intru Singele Meu, care se varsa pentru voi". A urmat Rugaciunea din Gradina Ghetsimani si prinderea lui Iisus de catre arhierei, prin tradarea lui Iuda. Din acel moment viata micii comunitati care traia in jurul lui Iisus s-a desprins de comunitatea evreieasca si a luat nastere germenele noii religii "" crestinismul, oficializata dupa moartea si Invierea Fiului, la Cinzecime. Cina cea de Taina este coloana vertebrala a crestinismului, in jurul careia s-a constituit cultul crestin. Din nefericire, dezvoltarea unor practice locale crestine s-a facut in dauna Euharistiei. Crestinii participa la fel de fel de practici si inovatii aparute in cursul istoriei, dar nu se mai impartasesc, adica nu mai urmeaza tocmai indemnul facut de Iisus in Joia Mare, indemn reiterat de Apostolul Pavel: "De cite ori mincati aceasta piine si beti acest pahar, moartea Domnului vestiti pina la venirea Lui". In locul sarabandei de pomelnice si parastase pline de formalism ca pe timpul fariseilor din vremea lui Iisus, trebuie sa ne cercetam duhovnicii, preotii din parohii, sa ne spovedim pentru a ne impartasi cu Trupul si Singele lui Iisus Hristos in noaptea de Inviere. Etimologic, crestinismul vine de la numele lui Hristos, Cel care a instituit Euharistia, iar noi, crestinii, sintem marturisitorii lui Hristos si nu urmasii fariseilor si saducheilor, recunoscuti prin formalismul practicilor religioase. (Valentin MUSCA)