Elevii cu nevoi speciale de la Maicanesti au dat lectii de viata
Inteligenta este "masurata" cu ajutorul testelor de inteligenta, insa bucuria copiilor cu deficiente mintale ce si-au gasit refugiu la Centrul de Educatie Incluziva (CSEI) de la Maicanesti se poate masura doar in zimbete. Cu ocazia Zilei Portilor Deschise, desfasurata ieri, scoala a fost impinzita de oameni binevoitori dispusi sa ii cunoasca, iar copiii inscrisi la centru au oferit la schimb cintece si mai presus de tot, bucurie in cea mai pura forma. "Imi doresc ca acest eveniment sa devina o traditie. Ma gindesc si la un apus de cariera, asa ca vreau sa se continue ceea ce scoala a inceput. Am vrut sa ne dezbracam de haina formala ce imbraca astfel de activitati. Ei sint liberi si am vrut sa ii lasam sa se desfasoare", ne-a declarat Vasile Mocanasu, directorul centrului. Cu simplitate si ingenuitate in priviri si destula energie pozitiva cit sa umple o lume intreaga, copiii au cintat colinde si si-au primit oaspetii cum se cuvine. Aparitia clovnilor si cadourile primite de la binevoitori i-au facut sa aplaude cu entuziasm, multumind prin zimbete celor prezenti pentru ca le-au oferit citeva ore din timpul lor.
Lipsa de manuale si proiecte de reabilitare a cladirii
Cladirea in care isi desfasoara orele de curs cei 105 de copiii se afla in curs de reabilitare si necesita reparatii capitale in valoare de 850.000 de euro, conform conducerii scolii. De asemenea, mai sint in plan si lucrari de reabilitare pentru spalatorie, care vor costa 250.000 de lei, bani care vor fi alocati din bugetul centrului. "Mai avem citiva bani pusi deoparte si deja am inceput lucrarile", s-a exprimat directorul Vasile Mocanasu. Nici cu manualele nu stau prea bine, elevii si cadrele didactice lucrind pe rechizite vechi sau donate de scolile de masa. "N-am mai primit manuale de vreo 5-6 ani. Mai primim manuale de la alte scoli, unde trebuie sa adaptam programa in functie de copii", ne-a explicat directorul Mocanasu. CSEI Maicanesti, infiintat in 1984, scolarizeaza 105 copii cu deficiente mintale usoare, moderate, severe, profunde si asociate. Amplasamentul dispune de 11 sali de clasa, un cabinet de informatica si patru de logopedie, psihoterapie si psihodiagnoza, o sala de recuperare dotata cu aparatura necesara, doua cabinete medicale, teren de sport, doua ateliere scolare si o sera pentru profilul agricol, o sala pentru activitati ludice si o biblioteca cu peste 3.800 de volume.
Ce se intimpla cu acesti copii dupa ce trec de portile scolii?
Copilul cu deficiente mintale este un neadaptat, in sensul ca deficienta psihica este ireversibila, insa personalitatea acestuia poate fi educata. Fragilitatea si naivitatea ii defineste personalitatea si genereaza dereglari ale comportamentului sau, mai ales fata de cei din jur. Pe fondul unor dificultati de analiza cu care se confrunta un astfel de copil, perceptiile sint diferentiate imprecis, ceea ce determina o lipsa de orientare in actul perceptiv al acestuia. Astfel de "obstacole" il urmeaza pretutindeni, si dupa parasirea spatiului sigur al scolii. Ce se intimpla cu acesti copii si care le va fi soarta departe de zidurile centrului, timpul va decide. "In masura in care capacitatea lui intelectuala ii permite, este pregatit pentru a se integra social si profesional in societate", s-a pronuntat Steluta Badea, inspector scolar pentru invatamint special. Pe holurile centrului, invitatii au fost intimpinati de Marcel,orfan de ambii parinti, aflat in ultimul lui an la centru. Tristetea i se poate citi cu usurinta in privire cind este intrebat "Ei si, unde pleci acum?". "La munca! Unde ma primeste cineva.." raspunde Marcel impacat cu ideea "luarii vietii in piept". Desi cei mai multi dintre cei gazduiti de centru sint parasiti de parinti sau cei care inca ii mai iau, ii vad de cel mult doua ori pe an, afectiunea de care sint constant inconjurati le este de ajuns. (Gabriela DRAGHICI)