Un psiholog scolar la 2.000 de elevi
Fie ca este vorba despre probleme amoroase, conflicte cu parintii, presiunea anturajului, pierderea unei persoane dragi sau diverse tulburari comportamentale, elevii simt nevoia si apeleaza la serviciile consilierului psihopedagogic din scoala. Un psiholog scolar trebuie sa asigure cerintele a 800 de elevi, conform Ministerului Educatiei. La nivelul judetului Vrancea exista doar 23 de cabinete interscolare de Asistenta Psihopedagogica, dintre care 16 sint in mediul urban si 7 in mediul rural. Pe linga acestea mai exista doar opt cabinete logopedice, toate trebuind sa faca fata cerintelor a aproximativ 55.000 de elevi din unitatile de invatamint din judet. Ceea ce inseamna ca un psiholog scolar trebuie sa faca fata la aproape 2.000 de elevi vrinceni. Principalul rol al psihologului scolar este de a mentine o legatura neintrerupta intre cadrele didactice, elevi si parinti, oferind consultanta si consiliere acestora in problemele cu care se confrunta. Prezenta unui psiholog cu rol de consilier scolar este fundamentala in orice mediu de invatamint. El este cel care poate ajuta copiii sa treaca peste probleme dificile care le afecteaza competentele scolare si relatia cu cei din jur. El este cel care poate servi drept punte de trecere in "prapastia" dintre generatii si este, probabil, singurul om cu care poate vorbi elevul si singurul care il asculta. Asistentul psihopedagogic lucreaza pe trei paliere: elevi, profesori, parinti, iar consilierea se face atit individual cit si cu grupul. Confidentialitatea si obiectivitatea sint printre primele lucruri care il recomanda, asa ca elevii il pot privi ca pe un confident de incredere. Conflictele in cuplu, gelozia, despartirile sint cele mai des bifate pe lista problemelor "existentiale" ale elevilor. Insa exista cazuri in care asistenta unui astfel de consilier scolar este mai mult decit binevenita. "Am avut cazuri in care la sugestia profesorilor a apelat la mine un elev care isi pierduse tatal. Se intimpla un lucru ciudat, de regula cei din jur evita sa mai vorbeasca despre asta si tocmai asta il tulbura. Mi-a fost greu si mie, ca sint fragili si marcati de eveniment", ne-a declarat Florentina Ciomaga, consilier la Colegiul Tehnic "Ion Mincu" din Focsani.
Elevii sint interesati de consilierea psihopedagogica
Necesitatea unui astfel de cabinet in unitatile scolare este cu atit mai mare cu cit problemele socio-economice cu care se confrunta elevii isi lasa greu amprenta in rata absenteismului, sau chiar a abandonului scolar. Exista copii care se trezesc de la 5 dimineata, fac naveta si ajung dupa-amiaza tirziu acasa. Multi dintre acestia nu au bani de pachetel cit timp stau la scoala. De asemenea, sint multi care mai si muncesc dupa terminarea orelor de curs. "In astfel de situatii, incercam sa cernem cazurile, astfel incit sa gasim strategii eficiente si masuri de sprijin pentru ei", a completat Florentina Ciomaga. Nu toti cei care trec prin cabinetul psihopedagogic reusesc sa isi schimbe modul in care privesc lucrurile si cum le trateaza. De obicei cei care vin din propria initiativa, sint si cei care sint dispusi sa schimbe ceva. Insa raza de "actiune" a cabinetului psihopedagogic este mult mai larga, proiecte de prevenire si dezvoltare desfasurindu-se in mod constant. Elevii sint atit de interesati de consilierea psihopedagogica, incit uneori si consilierii simt ca nu mai pot face fata. Nevoia unor astfel de cabinete in fiecare unitate de invatamint este incontestabila, tinerii avind nevoie de asistenta in probleme de adaptare la cerintele mediului scolar, in a depasi tentatiile virstei sau in probleme mai adinci, ce-si gasesc radacini in viata de acasa. (Gabriela DRAGHICI)