Cum ni l-a furat Patriarhul Daniel pe Sfintul Varlaam Motoc
Au trecut peste doi ani de cind actualul patriarh Daniel, pe vremea cind era doar mitropolit al Moldovei si visa cu ochii deschisi la scaunul patriarhal, a tinut cu tot dinadinsul sa-l beatifice pe Varlaam, dindu-i ca loc de nastere un satuc inexistent din zona Neamtului. Motivul era simplu: fiind din Vrancea, iar Vrancea apartinind Episcopiei Buzaului, respectiv Mitropoliei Ungro-Vlahiei, canonizarea lui Varlaam nu mai era un act triumfalist moldav, pe placul fostului mitropolit, aflat in plina "campanie electorala" pentru postul de patriarh si nu mai servea cauzei electorale. Pentru a rezuma mai bine strategia reamintim trei date importante, a caror insiruire cronologica explica rationamentul actualului patriarh, pe acea vreme doar aspirant la acest post. Pe 30 iulie 2007, patriarhul Teoctist murea intr-un spital din Bucuresti abandonat de mai marii Bisericii, avind doar soferul la capatii. O luna mai tirziu, pe 29 august 2007, Daniel mitropolitul Moldovei prezida in inima Moldovei, la Manastirea Secu, un impresionant cortegiu de canonizare a fostului mitropolit Varlaam, considerat cel mai important eveniment mediatic al mitropolitului. La doua saptamini de la acest eveniment ultramediatizat, pe 12 septembrie 2007 Daniel este ales patriarh al Bisericii Ortodoxe Romane. Nu este un scenariu dintr-o carte de Dan Brown, nici o terorie a conspiratiei, este doar consemnarea banala a unor evenimente la care am fost martori si care arata pina unde poate merge manipularea istoriei nationale doar pentru ca unii sa ajunga stapini peste o populatie credula si infometata.
S-a inventat un sat pentru "¦ Daniel
S-a mers pina acolo cu slugarnicia si manipularea incit cel mai titrat istoric al Bisericii Ortodoxe Romane, acad. prof. dr. pr. Mircea Pacurariu, a sustinut in "Candela Moldovei", oficiosul Mitropoliei Moldovei, ca Varlaam s-a nascut intr-o localitate care nici macar nu exista - satul Borcesti, judetul Neamt, desi in monumentala sa "Istorie a Bisericii Ortodoxe Romane", acelasi istoric Pacurariu scrie negru pe alb ca Varlaam s-a nascut la Bolotesti. Nimeni insa nu a avut curajul sa conteste dorinta mitropolitului Daniel pentru ca la doua saptamini de la canonizare, mitropolitul Daniel a fost ales Patriarh, iar subiectul a fost inchis si a devenit tabu, atit pentru istorici, cit si pentru Biserica. Publicistul Petre Abeaboeru, lucrind la monografia comunei Bolotesti, a descoperit sute de documente care atesta faptul ca Varlaam s-a nascut in fostul judet Putna. "în ciuda celor citeva sute de documente publicate si a citorva mii needitate, din arhivele vrincene, dar si de la Bucuresti, care atesta ca loc de nastere si origine pentru Varlaam, satul Capotesti, din comuna Bolotesti, autorii biografiei Sfintului Varlaam au ignorant complet acest lucru, dind ca loc de nastere o localitate inexistenta din judetul Neamt", ne-a spus publicistul Petre Abeaboeru, care intre timp a editat si lansat monografia comunei Bolotesti. Intrigat de aceasta manipulare a istoriei, Petre Abeaboeru l-a contactat pe istoricul Razvan Teodorescu, specialist avizat in Evul Mediu romanesc, care si redacteaza in prezent o biografie a sfintului pe baza acestor documente. "Am fost pina la Razvan Teodorescu si Dan Berindei si le-am prezentat aceasta nedreptate care se face Vrancei si incercam sa reparam astfel aceasta nedreptate. Voi atasa la biografia sfintului principalele documente care dovedesc originea putneana a fostului mitropolit", ne-a mai spus Petre Abeaboeru. De altfel, Razvan Teodorescu a avut curajul sa scrie Prefata biografiei Sfintului Varlaam si sa sesizeze aceasta eroare.
Argumente istorice si lingvistice
La vremea respectiva jurnalul nostru a prezentat argumentele istorice si ligvistice care demonstreaza ca familia si rudele fostului mitropolit erau din Tinutul Putnei. La Directia Judeteana Vrancea a Arhivelor Statului sint documente care arata cum a participat Varlaam alaturi de calugarul Partenie la zidirea fostei Manastiri Dobromir (Soveja, n.r.), dupa distrugerea Schitului Babele din Bolotesti de ostile lui Matei Basarab, considerindu-se printre ctitori. De asemenea, sustinerea pe care a aratat-o Manastirii Mera, impreuna cu consateanul sau, sfintul Ioan de Risca, ajuns Episcop de Roman. Alaturi de argumentele istorice de necontestat, se gasesc argumentele lingvistice. Profesorul Valeriu Anghel, specialist in lingvistica, aduce un argument logic din acest domeniu. "Nu trebuie uitat ca limba vie si curgatoare in care a fost tradusa Cazania de Varlaam nu este limba romana vorbita in Moldova din timpul lui Grigorie Ureche si nici moldoveneasca din partile Neamtului intilnita in scrierile lui Ion Creanga, ci limba razesilor vrinceni deprinsa in copilarie, mult mai apropiata de cea vorbita in sudul Transilvaniei si nordul Munteniei, acolo unde s-a cladit limba romana literara", ne-a spus profesorul Valeriu Anghel. In concluzie, mitropolitul Varlaam Motoc (1585-1653), cel mai important ierarh roman din tot Evul Mediu romanesc si singurul ierarh moldovean propus in 1639 pentru scaunul de Patriarh al Constantinopolului, apare din 29 august 2007 in istoriile oficiale ale Bisericii Ortodoxe Romane ca fiind originar din satul "¦ Borcesti, judetul Neamt, desi acest sat nu exista, iar de peste doua sute de ani toate lucrarile de istorie il consemneaza pe Varlaam originar din Bolotestii fostului Tinut Putna. Aceste argumente au fost calcate in picioare de fostul mitropolit Daniel, care visa de prea mult timp la scaunul de patriah pentru a mai tine cont si de istoria Romaniei. In plus, dosarul lui Daniel Ciobotea de la Securitate a fost ars pe 21 decembrie 1989, impreuna cu alte dosare ale unor slujitori ortodocsi, catolici, protestanti si neoprotestanti, ca nimeni sa nu-i mai intrebe nici de istoria lor recenta... (Valentin MUSCA)