Educație

HRISTOS A îNVIAT!

Valentin Muscă
3 apr 2010 1369 vizualizări
învierea Domnului nostru Iisus Hristos este binevestita în noaptea de Pasti nu înauntrul bisericii, ci în afara bisericii, pentru ca ea priveste nu numai pe crestini, ci pe toti oamenii.

Preacuviosi si preacucernici parinti, Iubiti fii si fiice duhovnicesti,


întrucit Hristos Cel înviat din morti este numit in Sfinta Scriptura "incepatura (a invierii) celor adormiti" (I Corinteni 1, 18) sau "intii nascut intre multi frati" (Romani 8, 29), sarbatoarea învierii lui Hristos nu este numai pomenire si marturisire a adevarului învierii lui Hristos, ci si vedere duhovniceasca sau icoana profetica a invierii de obste a tuturor oamenilor din toate timpurile si din toate popoarele.

Credinta puternica in învierea lui Hristos este in Ortodoxie si credinta puternica in invierea tuturor oamenilor. De aceea, Crezul pe care il marturisim in Biserica se incheie cu aceste cuvinte: "Astept invierea mortilor si viata veacului ce va sa fie".


învierea Domnului nostru Iisus Hristos este binevestita in noaptea de Pasti nu inauntrul bisericii, ci in afara bisericii, pentru ca ea priveste nu numai pe crestini, ci pe toti oamenii.


învierea lui Hristos nu este revenire la viata paminteasca amestecata cu suferinta si stricaciune, ci inceputul unei alte vieti: viata cereasca si vesnica pentru suflet si pentru trup. în acest inteles, Sfintul Apostol Pavel spune: "Precum toti (oamenii) mor in Adam, asa vor invia toti in Hristos" (I Corinteni 15, 22), iar "vrajmasul cel din urma, care va fi nimicit, este moartea" (I Corinteni 15, 26).


Legatura dintre adevarul învierii lui Hristos si adevarul invierii de obste este atat de puternica, incat cine nu primeste adevarul învierii lui Hristos respinge si adevarul invierii celei de obste sau universale, iar cine crede in învierea lui Hristos trebuie sa marturiseasca si credinÃa in invierea morÃilor.


în acest inÃeles, Sfintul Apostol Pavel scrie corintenilor: "Iar daca se propovaduieste ca Hristos a inviat din morÃi, cum zic unii dintre voi ca nu este invierea morÃilor? Daca nu este inviere a morÃilor, nici Hristos n-a inviat. si daca Hristos n-a inviat, zadarnica este atunci propovaduirea noastra, zadarnica si credinÃa voastra ("¦). Atunci, si cei ce au adormit in Hristos au pierit. Iar daca nadajduim in Hristos numai in viaÃa aceasta, suntem mai de plins decit toÃi oamenii" (I Corinteni 15, 12-14 si 18-19).


Astazi, cind in jurul nostru vedem multe semne ale mortii fizice si spirituale: boala si suferinta, saracie si nedreptate, violenta si lacomie de bani si de putere, lipsa de iubire si de ajutorare, cutremure si tulburari in natura care afecteaza viata oamenilor, a animalelor si a plantelor, sa rugam pe Hristos Domnul Cel înviat din morti sa ne daruiasca puterea de a nu pierde speranta si bunatatea sufletului. Sa-L rugam sa ne intareasca in lucrarea noastra de ajutorare a bolnavilor, batrinilor, orfanilor si saracilor. Sa aratam in jurul nostru lumina din lumina învierii lui Hristos; sa privim fata fiecarui om in lumina învierii lui Hristos, ca pe o sfinta luminare de Pasti aprinsa in lume de iubirea lui Hristos pentru oameni; sa vedem pe fiecare om ca pe un impreuna-calator cu noi spre invierea de obste, cind Hristos Cel înviat va veni in slava sa judece viii si mortii si sa daruiasca slava si bucurie celor drepti si milostivi (cf. Matei 25, 31-46).


în acest An omagial al Crezului ortodox si al Autocefaliei rominesti, sa ne intarim mai mult in credinta si sa ajutam si pe altii sa devina mai credinciosi. Sa invatam sa rostim Crezul ortodox si sa ne straduim sa intelegem bogatia si adincimea sa duhovniceasca privitoare la iubirea vesnica a Preasfintei Treimi aratata noua in Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Care S-a facut Om din iubire pentru oameni si pentru mintuirea lor. Sa vedem in Crezul ortodox lumina vietii noastre crestine ca viata sfinta care a inceput prin Taina Sfintului Botez si este indreptata spre invierea cea de obste, iar in Biserica sa vedem locul pregatirii noastre pentru mintuire si sfintire, pentru dobindirea vietii vesnice din împaratia lui Dumnezeu.


Sa ajutam, cu evlavie si darnicie, la construirea de noi biserici in Rominia si in diaspora romina, spre slava Preasfintei Treimi si spre mintuirea noastra, sa crestem copii in credinta ortodoxa pentru a fi acum credinciosi buni ai Bisericii noastre, cetateni intelepti si harnici ai Patriei noastre, dar si viitori cetateni ai Raiului, adica mostenitori ai împaratiei ceresti a Preasfintei Treimi.


Cu multa bucurie, asteptam ca anul acesta, 2010, in zilele de 25-29 octombrie, de Sarbatoarea Sfintului Cuvios Dimitrie cel Nou, sa primim la Patriarhie, in Bucuresti, o parte din lemnul Sfintei Cruci care va fi adusa din Grecia, spre a fi cinstita de pelerini, ca binecuvintare pentru Anul Crezului ortodox si al Autocefaliei rominesti.

Cu prilejul Sfintelor Pasti, va adresam tuturor parintesti doriri de sanatate si mintuire, pace si bucurie, dimpreuna cu salutarea pascala: Hristos a inviat!

"Harul Domnului nostru Iisus Hristos, dragostea lui Dumnezeu-Tatal si impartasirea Sfintului Duh sa fie cu voi cu toti!" (II Corinteni 13, 13).


Al vostru catre Hristos-Domnul rugator,


"  D A N I E L


PATRIARHUL BISERICII ORTODOXE ROMANE


Fragment din Pastorala de Sfintele Pasti 2010 a Preafericitului Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.