Legea Educatiei vine cu noi evaluari si materie mai putina
S-a schimbat schimbarea! Ministrul Educatiei, Daniel Funeriu, a declarat zilele trecute ca Legea Educatiei urmeaza sa intre in dezbatere publica pina la 1 martie. "Daca Parlamentul se mobilizeaza, sper sa avem o noua Lege a Educatiei la inceputul noului an scolar. Aceasta lege este necesara pentru ca invatamintul romanesc trebuie sa se modernizeze. Nu mai avem timp. Au trecut 20 de ani si invatamintul romanesc are inca foarte multe lucruri de facut", a declarat noul ministru, care pregateste noi schimbari. Printre noile prevederi legislative din invatamint se regasesc si evaluari la clasele a II-a, a VI-a si a X-a. Documentul nu face insa prea multe precizari cu privire la modul in care urmeaza sa fie notati elevii, ci doar la faptul ca acestia vor fi evaluati in cadrul scolii. "Legea in forma sa finala nu a aparut. In alte locuri exista niste certificate, iar notele sint date de specialisti. Daca aceasta evaluare va ramine in scoala ar fi un lucru bun, o urmarire a progresului. In acelasi timp, daca evaluarea va fi externa, va fi nevoie de o redistribuire a elevilor", considera directorul Scolii "Ion Basgan", Tiberiu Dima. Pe de alta parte, directorul Colegiului National "Unirea", Cornel Noana, crede ca masura este buna, insa nu va avea aplicabilitate. "Printr-o evaluare de acest fel, parintii ar constientiza capacitatile elevului, iar cei buni vor merge la clase mai bune. Este o idee buna, dar nu aplicabila, oarecum asemanatoare cu treapta. Dar la acel examen, daca nu luai, nu puteai sa-ti continui studiile", a declarat Noana, care sustine ca scopul acestei evaluari ar trebui sa fie redistribuirea elevilor in functie de notele obtinute. Daca directorii de scoli se gindesc la aplicabilitatea evaluarii, inspectorul scolar general Iordache Bostan ia in considerare aspectul financiar al evaluarilor interne. "Trebuie sa acordam incredere colegilor nostri. Evaluarea la nivelul scolii nu presupune cheltuieli. Generatia mea, de exemplu, a dat Bac-ul la nivelul scolii si a fost o evaluare corecta. In aceste cazuri, raspunderea ii revine profesorului de la clasa", a fost de parere Bostan.
Programa sufocanta la clasele V-VIII
Ministrul Educatiei spune ca una dintre principalele trasaturi ale noului proiect legislativ este "aerisirea" materiei. "Inechitatea in scoala romaneasca incepe de la programa scolara", a comentat ministrul, care a cerut sanse egale pentru toti elevii, indiferent de mediul de rezidenta. Continutul programei este mult prea incarcat, mult prea stufos, mai ales pentru copiii de virste mici, iar inechitatea incepe tocmai acolo, fiindca un copil cu o materie mult prea dificila nu va reusi sa-si faca toate temele, daca parintii nu se pot ocupa de el la nivelul cerut, a mai spus Funeriu. Managerii scolari spun ca sustin o asemenea initiativa, intrucit elevul obisnuit nu face fata volumului mare de informatii. "Programul de la clasele V-VIII este foarte incarcat, elevul obisnuit nu face fata. Orice elev muncitor ar trebui sa aiba satisfactia de a depasi programa", a punctat Tiberiu Dima, care a adaugat ca momentan copiii simt chiar un dispret fata de scoala, lucru datorat materiei stufoase. O alta noutate a Legii Educatiei este si faptul ca un procent de 25% din programa scolara urmeaza sa fie stabilit de fiecare scoala, in raport cu nevoile pietei muncii de la nivel local. "Este un lucru foarte bun, asa se procedeaza si in Uniunea Europeana, nu putem sa nu tinem cont de comunitate, mai ales ca nevoile sint diferite pentru fiecare comunitate in parte", a afirmat seful ISJ, Iordache Bostan. (Iulia NICOLAIE)