Liceele vrincene, pe cale de a se umple de elevi cu note umflate
Dupa ce controversatele teze cu subiect unic au fost scoase tocmai pe motiv de subiectivitate in evaluare, metodologia evaluarii elevilor de clasa a VIII-a prevede ca in acest an notarea elevilor sa se faca de catre doi profesori din unitatea de invatamint de la care provine acesta. La vederea acestei precizari, directorii de scoli vor ca elevii lor sa fie ierarhizati corect si obiectiv si acuza ca liceele pe care le conduc risca sa-si piarda din prestigiu din cauza evaluarii din ce in ce mai subiective. Directorul Colegiului Economic "Mihail Kogalniceanu", Radu Stefan, sustine ca in ultimii ani, de cind evaluarea elevilor de clasa a VIII-a se face si de catre profesorul de la clasa, in liceele de prestigiu ajung elevi care nu se ridica la nivelul notelor luate in urma acestui tip de evaluare. "Evident ca subiectivitatea va fi mult mai mare. Rostul acestor examinari este sa stabileasca o ierarhie intre copii. Aceasta ierarhizare subiectiva va dauna la admiterea in liceu. La inceput de an se dau teste initiale, iar in ultima perioada avem probleme. Rezultatul testului nu se leaga cu media cu care acesti elevi au venit la liceu. Probabil Ministerul Educatiei a incercat sa faca economie, dar acest compromis are urmari nefericite pentru ierarhizarea copiilor pentru admiterea la liceu", a declarat Radu Stefan, nemultumit de noile prevederi privind evaluarea. Dar nu doar managerii unitatilor de invatamint liceal sint nemultumiti, ci si cei ai scolilor, intrucit acestia considera ca scolarii care incheie ciclul gimnazial pot fi situati, pe listele de admitere, sub cei care sint notati subiectiv de catre profesorul de la clasa. Directorul Scolii "Ion Basgan", Tiberiu Dima, i-a trimis un memoriu ministrului Educatiei, in care ii solicita acestuia sa revizuiasca modalitatea de evaluare a absolventilor ciclului gimnazial. "Exista o tentatie naturala a profesorilor de a-si ajuta elevii, la scolile unde nivelul este slab. Exista inca o tendinta a scolilor de a-si "cosmetiza" rezultatele, pentru a iesi in fata. Orice astfel de ajutor este de natura sa produca o ierarhizare incorecta, lucru daunator educatiei. Daca notele astea ierarhizeaza elevii, atunci vor pierde exact cei care pierd mereu, in Romania: cei corecti! Miza luptei noastre, pentru externalizarea evaluarii, este tocmai aspectul educativ. Daca, indiferent de scuza, elevul este facut partas la o frauda, sau este ajutat sa fraudeze, scoala decade", scrie profesorul Dima in document.
Metodologia nu lasa loc de interpretari
Spre deosebire de evaluarea de la tezele cu subiect unic, care se facea de catre un profesor de la clasa si celalalt de la o alta scoala, in acest an elevii vor fi evaluati doar de profesori din scoala din care provin. "Evaluarea fiecarei lucrari se face de catre doi profesori evaluatori din
unitatea respectiva de invatamint, de regula unitate scolara cu personalitate juridica. în cazul in care in unitatea de invatamint nu exista cite doi profesori la disciplinele la care se sustine evaluarea nationala pentru elevii clasei a VIII-a, se solicita un cadru didactic din cea mai apropiata unitate de invatamint. în cazul in care diferenta dintre notele celor doi evaluatori este de cel mult un punct, se calculeaza si se trece pe lucrare nota finala, calculata ca medie aritmetica, cu doua zecimale, fara rotunjire, a notelor acordate de cei doi profesori evaluatori. Aceasta nota este cea care se va lua in calcul pentru media de admitere in clasa a IX-a" se arata in metodologie. De asemenea, daca diferenta intre notele date de cei doi profesori este mai mare de un punct, lucrarea va fi recorectata de doi evaluatori, stabiliti de presedintele comisiei, nota data de acestia fiind cea finala.
Bostan: "Eu as vedea partea buna"
In ciuda semnalelor din scoli, inspectorul scolar general Iordache Bostan spune ca acest mod de evaluare este obiectiv, avind ca argument faptul ca profesorii nu si-ar strica reputatia pentru a-si favoriza elevii. "Fiind evaluatorii din aceeasi scoala, speram sa se ajunga la o evaluare obiectiva si sa fie o ierarhie adevarata pentru ca profesorii nu se pot compromite cu niste note care nu reflecta nivelul clasei. Eu as vedea partea buna a masurilor, deoarece trebuie indeplinite procedurile stabilite in vara de ministrul Andronescu. Mergem cu incredere ca evaluarea va fi corecta. De asemenea, prin aceasta masura, se face si economie", sustine Bostan. Inspectorul scolar general adjunct, Maria Lupu, considera la rindul sau ca in acest an evaluatorii vor fi mai bine pregatiti, intrucit au urmat cursul "Dezvoltarea competentelor de evaluare", foarte important pentru o evolutie in acest sens. Reamintim ca anul trecut au aparut probleme referitoare la corectura facuta la clasa, diferentele intre evaluarea facuta de profesorul de la clasa si cel de la o alta scoala ajungind chiar si la cinci puncte. Chiar si ministrul de la acea vreme, Ecaterina Andronescu, a vorbit despre un caz in care toate lucrarile de la o clasa erau completate cu acelasi scris de mina, cel al profesorului. (Iulia NICOLAIE)