Subiecte controversate la evaluarea pentru clasa a VIII-a
Subiectele pentru evaluarea nationala a elevilor de clasa a VIII-a, recent publicate de Ministerul Educatiei, stirnesc controverse in rindul dascalilor, unele voci care au dorit sa ramina anonime spunind ca modelele au mai multe defecte. Spre exemplu, la modelul cu numarul 2 de la limba romana, elevilor li se cere sa redacteze o compunere in care sa fie redata o intimplare din timpul vizitei la gradina zoologica din localitatea de domiciliu. In conditiile in care cea mai mare parte a scolarilor se afla in mediul rural si in orase mici, este lesne de inteles ca nu vor putea reda foarte bine atmosfera de la zoo. O alta problema se pare ca este si faptul ca in acelasi interval de timp elevii au mai multe sarcini de indeplinit. Modelele de subiecte la limba si literatura romana, limba materna si matematica pot fi gasite pe site-ul http://subiecte2010.edu.ro. "Gradul de dificultate ramine acelasi ca si la tezele cu subiect unic, doar ca acestea s-au complicat prin faptul ca elevii au acum de tradus doua texte la prima vedere in acelasi timp in care se lucra pe unul singur. In ceea ce priveste ultimul subiect din al doilea model, consider ca nu sint multi copii care sa nu aiba acces la televizor sau la internet. Este de datoria scolii sa duca elevii in excursii pentru ca acestia sa nu fie rupti de realitate", ne-a spus Mihaela Stoica, inspectorul scolar de limba si literatura romana din cadrul Inspectoratului Scolar. Aceasta a infirmat si acuzatiile aparute in presa centrala, conform carora subiectele propuse de MECI nu ar respecta programa scolara si materia din manuale, spunind ca nu s-a pus aceasta problema in ultimii 10, 15 ani. Mihaela Stoica a adaugat ca vor urma cel mai probabil simulari, macar in centrele zonale, pentru a verifica nivelul de cunostinte al elevilor. Pe de alta parte, inspectorul de matematica Daniela Sirghie sustine ca manualele scolare au ramas cu mult in urma programei, care a fost schimbata de multe ori in ultimii ani. In plus, aceasta considera ca acest dezechilibru nu este decit in defavoarea dascalilor tineri, care au nevoie de manuale pentru a sti cum sa-si organizeze predarea. "Aceasta testare este benefica, insa mai este de lucrat. Primul subiect este de nivel minimal, in sensul ca sint intrebari care verifica asimilarea de cunostinte. Subiectul al doilea presupune cunostinte mai elaborate, iar la cel de-al treilea este nevoie de un nivel mai ridicat al cunostintelor si abilitatilor", a precizat Daniela Sirghie, care a catalogat subiectele ca fiind de nivel mediu. Evaluarea nationala a elevilor de clasa a VIII-a incepe pe 4 mai cu proba scrisa la romana si continua cu proba scrisa la matematica pe 12 mai. Pentru media de admitere, tezele semestriale conteaza in proportie de 25%, evaluarea nationala 25%, iar media generala din cei patru ani de ciclu gimnazial in proportie de 50%. (Iulia NICOLAIE)