Copiii cu handicap, discriminati de parintii colegilor
Toleranta si generozitatea sint departe de a fi un atribut al societatii. In Vrancea, sint multe cazuri in care parintii decid sa-si retraga copiii din clase unde invata prichindei cu dizabilitati usoare. Desi acestia nu prezinta un pericol pentru societate, majoritatea parintilor nu inteleg ca integrarea acestora in clase de copii normali este o sansa pentru a se recupera. Directorii de gradinite din judet s-au plins in cadrul sedintei de ieri de la Inspectoratul Scolar Judetean de incapacitatea de a se ocupa de micutii cu dizabilitati care se inscriu la gradinita. Acestia spun ca nu au suficient personal care sa se ocupe de ingrijirea acestor copii si in plus, parintii celor fara dizabilitati vor sa-si retraga copiii din aceste clase. "Inca de la inscriere parintele nu este sincer cu vedere la starea copilului sau. Noi nu avem o programa adecvata, specialisti sau personal suficient pentru a ne ocupa de acesti copii", a spus Valerica Popa, director al gradinitei nr. 7 din Focsani. Inspectorul pentru invatamint prescolar, Cristina Mazilu, a subliniat ca este nevoie de toleranta si intelegere, iar fiecare gradinita ar trebui sa inscrie copiii, indiferent de problemele pe care acestia le au, dar si ca este foarte important ca parintii sa anunte conducerea scolii de boala de care sufera micutul. "Noi avem datoria sa inscriem orice copil cu dizabilitati, insa intilnim cazuri in care parintii spun ca isi retrag copilul din clasele care au copii cu dizabilitati. Este nevoie sa avem educatori de sprijin, exact la fel cum exista ideea de ajutor de educatoare sau sa abordam alte alternative educationale, in afara de programul step-by-step", a declarat Cristina Mazilu.
Incadrati in invatamintul de masa, copiii au sanse de recuperare
Inspectorul pentru invatamint special, Felicia Panaite, este de parere ca atit timp cit dizabilitatile nu sint severe, ar trebui ca acestor copii sa li se dea o sansa de integrare in educatia de masa, mai ales daca este vorba despre prescolari. "In toata lumea sint scoli speciale pentru cei cu handicap sever care nu au cum sa faca fata programului unei scoli de masa, insa in cazul copilului cu dizabilitati usoare, sansa lui este scoala de masa. Se intimpla, intr-adevar si ca unii dintre ei sa abandoneze scoala, mai ales in mediul rural unde nu sint specialisti. La gradinita insa, copilul trebuie sa mearga alaturi de ceilalti, poate 2% dintre ei au sanse sa fie recuperati. De ce sa nu le acordam aceasta sansa?", a fost de parere Felicia Panaite, care a adaugat ca unitatile de invatamint trebuie sa aiba o mai buna comunicare cu parintii, iar acestia, la rindul lor, sa aiba mai multa deschidere catre situatia copiilor cu probleme. Referitor la parintii care ascund cu buna stiinta problemele micutilor, inspectorul scolar general, Iordache Bostan, a propus ca inainte de inscrierea la gradinita sa fie facute anumite testari la centrul de resurse. La aceasta optiune, directorii de gradinite au propus ca prescolarii cu probleme sa fie identificati de catre educatoare, iar mai apoi testati, pentru a se evita pierderea de timp si birocratia. (Iulia NICOLAIE)