Educație

Barem de corectare si notare proba scrisa de limba si literatura romana

Camelia Stănilă
5 iul 2005 564 vizualizări
Nota! Se acorda acelasi punctaj pentru raspunsurile redactate în spiritul solutiilor din barem.

Subiectul I (40 de puncte)

1. Patru expresii/ locutiuni - de exemplu: a scapa cu fata curata, a (se) da pe fata, a fi de fata, de fata, in fata, fata in fata, la fata locului etc. (1 p. + 1 p. + 1 p.+ 1 p.) 4 puncte

2. Alcatuirea corecta a celor doua enunturi. (2 p.+ 2 p.) 4 puncte

3. Corectarea enuntului: Poezia "Din valurile vremii…" a aparut in volumul pe care l-a editat Maiorescu in anul 1883 si pastreaza ecouri din poemele mai vechi, in special/ mai ales din "Gemenii". (1 p. + 1 p. + 1 p.+ 1 p.) 4 puncte

4. Motivarea folosirii frecvente a substantivelor si a adjectivelor in prima strofa (de exemplu: descriere artistica subiectiva de tip portret, care contine cu precadere imagini vizuale si inglobeaza diverse figuri de stil, indeosebi epitete, astfel explicindu-se folosirea frecventa a substantivelor si a determinantelor adjectivale etc.): 4 puncte

5. De exemplu: iubirea pierduta, visul (de iubire), reveria, timpul, amintirea etc. (2 p. + 2 p.) 4 puncte

6. Prezentarea a doua trasaturi ale romantismului (de exemplu: melancolia, singuratatea, visul/ reveria, primatul sentimentului, retorismul discursului liric, antiteza vis - realitate etc.), care se regasesc in textul dat: 4 puncte

7. De exemplu: comparatia "fata stravezie ca fata albei ceri", inversiunea "(fata) albei ceri", metafora "umbra duioaselor dureri", exclamatia retorica etc. (2 p. + 2 p.) 4 puncte

8. De exemplu: valoarea afectiva a substantivului in vocativ "inger", cu sens conotativ, constructia adjectivala afectiva "iubite inger scump", antepunerea adjectivului etc. (2 p. + 2 p.) 4 puncte

9. Comentarea ultimei strofe, prin evidentierea relatiei dintre ideea poetica si mijloacele artistice (de exemplu: conjunctia adversativa "dar" marcheaza sfirsitul visului de iubire si trecerea la alt plan al discursului liric; interjectia "vai" exprima regretul ca visul de iubire nu poate deveni realitate, atitudine evidenta in intreaga strofa; singuratatea; sentimentul zadarniciei; fantasma; epitetul, metafora, inversiunea; versificatia etc.): 4 puncte

- comentarea versurilor, prin sublinierea relatiei dintre ideea poetica si mijloacele artistice; incadrarea in limita de spatiu precizata - 4 p.;

- comentarea versurilor doar prin prezentarea mijloacelor artistice sau a ideii poetice, fara sublinierea relatiei dintre ele; ezitari in redactare; abateri minore de la normele de exprimare corecta - 2 p.;

- incercarea de comentare, fara valorificarea convingatoare a textului poetic; unele abateri de la normele de exprimare corecta - 1 p.

10. Prezentarea semnificatiei titlului (de exemplu: titlul este o metafora care sugereaza tema poeziei; punctuatia sugereaza caracterul meditativ al discursului liric; structura poetica se reia in incipit; reper temporal; sugestia tonului elegiac; eufonia etc.): 4 puncte


Subiectul al II - lea (10 puncte)

a) Respectarea conventiilor specifice stilului epistolar: 2 puncte

- data si locul redactarii scrisorii, semnatura (numai daca toate cele trei elemente apar in compunere - 1 p.);

- formula adecvata de adresare, formula adecvata de incheiere (numai daca amindoua elementele apar in compunere - 1 p.).

b) Continutul si structura textului: 5 puncte

- continutul adecvat cerintei (dezvoltarea temei prin idei personalizate, in succesiune logica - 2 p.; schematism in dezvoltarea temei, aspecte banale sau de circumstanta - 1 p.; nerespectarea temei - 0 p.);

- integrarea adecvata a cuvintelor date (integrarea a 5-6 cuvinte - 2 p.; integrarea a 3-4 cuvinte - 1 p.; neintegrarea cuvintelor sau integrarea a 1-2 cuvinte - 0 p.);

- ordonarea continutului scrisorii, conform celor trei parti ale oricarei compuneri - 1 p.

c) Corectitudinea limbii utilizate (Punctele se acorda numai daca raspunsul se incadreaza in limita minima de spatiu precizata.): 3 p.

- registrul stilistic adecvat cerintei, claritatea - 1 p.;

- corectitudinea exprimarii - 1 p. (0 p. pentru doua sau mai multe greseli de lexic sau de sintaxa);

- ortografia si punctuatia - 1 p. (0 p. pentru doua sau mai multe greseli).

Nota! înlocuirea sau adaugarea altor date si/ sau nume decit cele precizate atrage dupa sine neacordarea punctajului pentru subiectul al II-lea.


Subiectul al III-lea (40 de puncte)

A. Continut - 20 de puncte

1. Precizarea a patru caracteristici ale speciei narative romanul, existente in opera literara studiata (de exemplu: specie epica in proza, de mare intindere, planuri narative, conflicte, actiune complexa, personaje numeroase, perspectiva narativa, stil, diversitate tipologica etc.). (1 p.+ 1 p.+ 1 p.+ 1 p.) 4 puncte

2. Relevarea particularitatilor discursului narativ (compozitie/ planuri narative, alternanta/ inlantuire, incipit, final), in romanul ales: 4 p.

- relevarea argumentata a particularitatilor discursului narativ - 4 p.;

- relevarea partiala a particularitatilor discursului narativ, cu sporadice referiri la romanul ales - 2 p.;

- simpla mentionare a unor aspecte ale discursului narativ, fara explicatii - 1 p.

3. Prezentarea constructiei subiectului in romanul ales, cu integrarea adecvata a conceptelor operationale specifice (actiune, conflict, relatii temporale si spatiale): 4 puncte

- prezentarea corecta, cu integrarea conceptelor operationale - 4 p.;

- prezentarea lacunara a constructiei subiectului - 2 p.;

- tendinta de simpla povestire, cu omisiuni sau confuzii - 1 p.

4. Comentarea a doua scene/ secvente narative semnificative pentru evolutia personajului principal/ a unui personaj din roman: 4 p.

5. Exprimarea unui punct de vedere argumentat, prin referire la romanul studiat, in legatura cu afirmatia lui E. Lovinescu: 4 puncte

- exprimarea unui punct de vedere argumentat; utilizarea mijloacelor lingvistice, a unor structuri, conectori sau tehnici argumentative - 4 p.;

- simpla mentionare a unui punct de vedere, fara incercare de argumentare - 1 p.


B. Redactare - 20 de puncte (Punctele pentru redactare se acorda numai daca raspunsul se incadreaza in limita minima de spatiu precizata)

1. Organizarea ideilor in scris: 4 puncte

- text clar organizat, coerent, cu echilibru intre cele trei componente (introducere-cuprins-incheiere); constructia paragrafelor subliniaza ideile; succesiunea logica a ideilor - 4 p.;

- partile componente ale textului pot fi recunoscute, dar nu exista un echilibru intre ele; ideile sint, in general, subliniate prin paragrafe - 2 p.;

- plan vag de structurare a textului, trecerea de la o idee la alta nu este evidentiata in nici un fel - 1 p.

2. Utilizarea limbii literare: 4 puncte

- stil si vocabular adecvate continutului eseului, claritatea enuntului, varietatea lexicului, sintaxa adecvata - 4 p.;

- stil si vocabular partial adecvate, ezitari in selectarea cuvintelor- 2 p.;

- vocabular restrins, monoton, repetitii de cuvinte, inadecvare semantica - 1 p.

3. Abilitatile de analiza si de argumentare: 4 puncte

- foarte buna relatie idee-argument; ideile urmeaza o succesiune logica; argumentele sint prezentate intr-un mod persuasiv; abilitatea de a formula judecati de valoare si de interpretare critica si personala - 4 p.;

- incercari de a sustine ideile prin argumente; elemente de interpretare, dar rezultat neconvingator - 2 p.;

- afirmatii rareori sustinute de argumente; idei irelevante -1 p.

4. Ortografia (0-1 erori: 3 p.; 2 erori: 2 p.; 3 erori: 1 p.). 3 puncte

5. Punctuatia (0-1 erori: 3 p.; 2-3 erori: 2 p.; 4-5 erori: 1 p.). 3 puncte

6. Asezarea corecta a textului in pagina (1p.), lizibilitatea (1 p.). 2 puncte


Nota! Se acorda 10 puncte din oficiu. Nota se calculeaza prin impartirea punctajului obtinut la 10. Nu se acorda fractiuni de punct.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.