Evaluarea activitatii personalului didactic, contestata de dascali
Cadrele didactice si directorii de scoli contesta modul in care este facuta evaluarea personalului din invatamint, considerind ca fisele de evaluare sint mult prea stufoase, fara precizari exacte si nu pun accentul pe calitatea educatiei, ci pe lucrarile de specialitate, parteneriatele si simpozioanele organizate de scoli. Directorul Scolii "Ion Basgan" Focsani, Tiberiu Dima, considera ca descentralizarea in invatamint nu este posibila fara asumarea responsabilitatilor de incadrare de catre Consiliile de Administratie, eliminind astfel cazurile in care se ajunge in justitie. De asemenea, acesta pune problema fiselor de evaluare ale personalului didactic, despre care este de parere ca nu pun accentul pe informatiile esentiale. "Consider ca un cadru didactic trebuie evaluat mai ales pentru ce realizeaza in relatie directa cu elevii. O evaluare didactica ar trebui sa fie exemplificata prin cazul unui bucatar care este apreciat pentru calitatea bucatelor si nu neaparat pentru ca a scris o carte de bucate", a precizat Dima, referitor la punctajele mari acordate profesorilor pentru lucrari de specialitate, simpozioane, monografii sau lucrari stiintifice cu ISBN (Numar de carte standard international- n.r). Pe de alta parte, inspectorul scolar general adjunct, Tudor Gogancea, sustine ca punctajele sint acordate in functie de statutul personalului didactic si de scopul pentru care este facuta evaluarea. Astfel, punctajele sint diferite in cazul gradatiilor de merit si al distinctiilor. In cazul distinctiilor, care sint puse in discutie in aceasta perioada, cel mai bun punctaj este acordat, in cazul diplomei "Gh. Lazar", clasa I, pentru participarea ca autor la realizarea unui manual aprobat de MECI, urmat de participarea in calitate de coautor sau de autor de programa scolara, in timp ce se acorda cel mai mic punctaj pentru obtinerea mentiunilor la concursurile scolare si activitati sindicale. Evaluarea pentru distinctii se imparte in patru criterii precum calificative, activitate inovativa, premii obtinute de elevi si activitate educativa in scoala si comunitate. "Conform art. 5 din anexa la OMECT nr. 5435/2006, cadrele didactice cu gradul I, vechime efectiva in invatamint 20 ani si cu calificativul "foarte bine" pot primi diploma"Gheorghe Lazar" clasa I daca indeplinesc cumulativ cel putin un subcriteriu din fiecare criteriu", se arata in fisele de evaluare postate pe site-ul Inspectoratului Scolar.
Directorii, apreciati in functie de calitatile de manager
Directorul scolii "Ion Basgan" a mai adaugat ca formularile reprezentantilor Ministerului Educatiei sint prea pompoase si prea evazive, sustinind totodata ca printre principalele criterii dupa care ar trebui apreciati profesorii ar trebui sa se numere competenta in domeniul predat, deontologia, comunicarea sincera cu elevii, respectul pentru scolari si comunitate. "Pentru directorii de unitati scolare, fisele de evaluare a activitatii didactice pun accentul pe activitatile de management, precum cresterea prestigiului scolii, dar in mod special prin sumele de bani aduse in scoala si modul in care acestea sint gestionate", a precizat si Tudor Gogancea. Momentan, reprezentantii invatamintului vrincean sint in asteptarea noii legi a invatamintului si implicit la date exacte cu privire la evaluarea personalului didactic, insa oficialii MECI nu au mai facut nici o precizare in acest sens. (Iulia NICOLAIE