Descentralizarea, principalul obictiv al ISJ-ului
Prioritatea numarul unu a oficialilor Inspectoratului Scolar este descentralizarea invatamintului preuniversitar si cresterea autonomiei scolilor, dupa cum este mentionat in Programul Managerial pe anul 2009 al institutiei. In perioada 2-6 martie vor fi realizate materiale informative, ghiduri de bune practici si pliante pentru a informa personalul didactic cu privire la avantajele descentralizarii. De asemenea, reprezentantii ISJ vor organiza sedinte cu directorii unitatilor de invatamint, unde vor dezbate situatia cresterii autonomiei scolilor si ii vor sfatui cum ar trebui sa procedeze in aceste situatii, prin exemple de buna practica. "Vor avea loc in perioada urmatoare instruiri pe probleme generale de management si relatii cu comunitatea, tocmai in spiritul informarii directorilor de scoli", a precizat inspectorul scolar general adjunct Emil Onea. Pe lista obiectivelor pentru acest an in ceea ce priveste invatamintul vrincean se mai afla asigurarea calitatii si stimularea excelentei in invatamint, educatia permanenta in vederea obtinerii unor calificari noi, asigurarea modernizarii sistemului de invatamint, garantarea egalitatii de sanse la accesul in educatie si dezvoltarea infrastructurii scolare, a transportului elevilor si dotarea cu material didactic. Pentru asigurarea calitatii in invatamint, inspectorii scolari si-au propus sa intreprinda activitati de informare la sediul unitatilor scolare, pentru a le da o sansa elevilor din mediul rural sau celor cu venituri mici, sa aplice teste de evaluare la sfirsitul gimnaziului la disciplinele romana si matematica, sa-i sustina pe scolarii capabili de performanta la concursuri si olimpiade scolare si sa asigure servicii de consiliere si orientare scolara. Proiectul de consiliere profesionala, intitulat "De la scoala la viata profesionala spre cariera" este rezultatul colaborarii intre ANOFM si Ministerul Educatiei.
Reprezentantii ISJ vor directori apolitici
Nici cadrele didactice nu sint lasate de izbeliste, intrucit le sint promise cursuri de prefectionare prin intermediul Casei Corpului Didactic, care vizeaza in primul rind dezvoltarea competentelor de evaluatori. Un alt scop interesant al Programului Managerial este profesionalizarea si depolitizarea carierei manageriale in educatie, fapt prea putin posibil, daca luam in considerare ca o buna parte dintre directorii scolilor vrincene fac parte din principalele partide politice, unii dintre ei fiind sustinatori infocati ai doctrinelor politice. In ceea ce priveste egalitatea sanselor in educatie, inspectorii scolari propun promovarea oportunitatilor de continuare a studiilor, campanii de informare a familiei, implicarea liderilor locali in problema abandonului scolar si furnizarea de servicii de orientare si consiliere pentru elevii expusi riscului de parasire a scolii. Pina acum, planurile oficialilor ISJ sint marete, ramine de vazut insa in ce masura schimbarile propuse se pot aplica, mai ales in contextul unui mediu economic instabil. (Iulia NICOLAIE)