Examenul de admitere la liceu naste controverse si in Vrancea
Ideea reintroducerii examenului de admitere in liceu incepind cu anul 2010 a inceput deja sa ridice semne de intrebare, dar si controverse printre directorii liceelor si colegiilor vrincene. Principalul motiv de ingrijorare al managerilor de licee este faptul ca, desi a fost stabilit ciclul de zece clase obligatorii, in multe scoli din mediul rural acest sistem inca nu s-a aplicat, fiind astfel dificil pentru absolventii gimnaziului sa participe la un concurs de admitere, atita timp cit inca invata pina in clasa a VIII-a in localitatea natala. "Oricit de dorit ar fi acest examen, el nu se va putea introduce in clasa a VIII-a, pentru ca elevii trebuie mai intii sa termine ciclul de invatamint obligatoriu inainte de a da examenul. Problema tezelor cu subiect unic nu este faptul ca n-ar fi edificatoare, ci ca nu se tin cum trebuie. Am avut cazuri de elevi care n-au facut fata conform mediei cu care au intrat la liceu, dar intr-un final s-au adaptat", a declarat directorul Colegiului Economic "Mihail Kogalniceanu", Radu Stefan. Pe de alta parte, multi directori considera ca aceasta metoda de intrare la liceu permite o selectare mai buna a elevilor cu adevarat capabili. "Eu sint de acord, cu conditia ca numarul candidatilor sa fie mai mare decit numarul de locuri. Ar fi o selectie mult mai riguroasa, s-ar reduce costurile si s-ar evita erorile de calculator care apar deseori. Daca statul prevede zece clase obligatorii, admiterea ar trebui sa se dea in clasa a XI-a. Din pacate, invatamintul de zece clase nu este valabil in toate localitatile. Unii elevi au trebuit sa abandoneze liceul pentru ca nu faceau fata, dar acestea sint doar citeva cazuri izolate. Deja s-au transferat doi elevi de la clasa a IX-a in acest an scolar", a precizat directorul Liceului Teoretic "Duiliu Zamfirescu" Odobesti, Nicu Florea.
"Unii parinti cred in nota din carnet si sfirsesc prin a avea esecuri"
Florin Iamandei, directorul Colegiului Tehnic "Valeriu D. Cotea", sustine ca acesta metoda de examinare implica si anumite riscuri pentru elevii care nu stiu exact la ce nivel se situeaza, intrucit in cazul in care se supraevalueaza si nu intra la liceul dorit, pot ajunge sa fie repartizati la unitati scolare mai slabe, sub asteptarile lor. "Eu am mai prins vremuri de genul acesta, ideea nu este rea. Problema este ca unii parinti cred in nota din carnetul copilului si sfirsesc prin a avea esecuri, e ca o lovitura pentru ei. Eu sint pentru acest examen, cele zece clase obligatorii se pot face si la mine si la Cuza si la Unirea, a precizat Iamandei. Oficialii Inspectoratului Scolar se declara incintati de reintroducerea examenului de admitere, mai ales pentru ca s-a dovedit ca tezele cu subiect unic creaza multe discrepante intre notele obtinute de elevi si nivelul real de cunostinte al acestora. "E o idee buna pe care o imbratiseaza toate cadrele didactice si o agreez si eu, personal. Este o tehnica despre care cred ca va da roade bune in continuare. Trebuie insa sa ne ferim de coruptia care poate crea disfunctii mari in acest sistem", a atras atentia inspectorul scolar adjunct, Emil Onea. Ramine de vazut cind si cum va fi reintrodusa aceasta modalitate de admitere la liceu. (Iulia NICOLAIE