Inspectorii scolari, suprasolicitati de activitatile complementare
Inspectoratul Scolar a fost supus unei analize SWOT, care a scos la iveala o serie de probleme cu care se confrunta institutia care gestioneaza procesul de invatamint la nivel judetean. Analiza SWOT (acronim pentru Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats "" calitati, defecte, oportunitati si amenintari "" n.r.) este o metoda eficienta, utilizata in cazul planificarii strategice, care examineaza factorii care determina succesul sau esecul unei organizatii. Astfel, printre punctele slabe ale institutiei figureaza, conform bilantului pe anul scolar 2007-2008 "incadrarea unor inspectori cu jumatate de norma, ceea ce a condus la o repartitie a sarcinilor destul de dificila". De asemenea, s-a constatat ca numarul mare de activitati suplimentare care cad in circa inspectorilor determina o mai slaba performanta in ceea ce priveste inspectiile efectuate in unitatile scolare. "Numarul mare de alte activitati complementare care duc, pe de o parte, la micsorarea timpului acordat inspectiilor scolare si pe de alta parte, la reducerea numarului de inspectii de revenire, pentru verificarea modului in care s-a intervenit pentru remedierea disfunctiilor constatate", se arata in analiza SWOT. Printre altele, specialistii au mai sesizat o monitorizare ineficienta a managementului din unitatile de invatamint si faptul ca in urma controalelor nu sint prezentate solutii de remediere a problemelor, de multe ori concluziile trase fiind evazive sau interpretabile. Analiza SWOT a mai relevat faptul ca numarul calificativelor de "foarte bine" nu este in deplina concordanta cu rezultatele invatarii si ca materialele si mijloacele didactice nu sint utilizate suficient in scoli. Multe dintre inspectiile ISJ-ului nu sint finalizate cu calificative privind calitatea procesului educational din unitatile scolare si, pe deasupra, in analiza se mai precizeaza faptul ca au avut loc frecvent intirzieri in predarea rapoartelor sau a situatiilor din scoli. Din fericire, activitatea inspectorilor ISJ are si numeroase puncte tari precum abordarea unei problematici variate in privinta inspectiilor tematice, preocuparea inspectorilor pentru dezvoltarea profesionala personala proprie si a cadrelor didactice din subordine, rezistenta la stres in conditiile in care volumul de munca este foarte mare, rezultate bune la examenele scolare, olimpiade si alte concursuri scolare si o buna colaborare intre ISJ si unitatile de invatamint. De asemenea, in anul scolar trecut majoritatea dascalilor a participat la stagii de formare profesionala sau cursuri de specializare. In plus, analiza mai arata ca in judetul nostru inspectorii stau destul de bine la pregatirea profesionala si ca majoritatea au experienta didactica, dar si manageriala. (Iulia NICOLAIE)