Educație

Mai multe emotii pentru parinti decit pentru elevi

Camelia Stănilă
21 iun 2005 412 vizualizări
4.170 de absolventi ai claselor a VIII-a au sustinut ieri primul examen din viata lor. Proba la limba romana a creat mai multe emotii parintilor decit copiilor. Tinerii s-au declarat multumiti de subiecte, pe care le-au considerat accesibile. Pentru ca a intirziat aproape o ora, un elev de Liceul cu Program Sportiv nu a mai putut sustine examenul. Alti doi elevi au fost eliminati. "Ziarul de Vrancea" va ofera baremul de corectare a probei de limba si literatura romana

Peste 4.000 de absolventi ai ciclului gimnazial au intrat ieri in focul testelor nationale. Desi la examen erau asteptati toti cei 4.339 de candidati inscrisi, proba la limba si literatura romana a adus in salile de clasa doar 4.170 de elevi, 4.046 din seria curenta si 124 din seriile anterioare. Potrivit datelor de la Inspectoratul Scolar, procentul de prezenta a fost cu putin peste 96%, mai slab decit anul trecut. Multi absenti s-au inregistrat in centrul de la Scoala "Nicolae Iorga", unde din 244 de inscrisi s-au prezentat doar 229. Si la Scoala Suraia au existat 12 absenti, iar la Tanasoaia 6. Singurul centru cu prezenta 100% a fost cel de la Scoala "Anghel Saligny".


Parintii i-au sustinut pe elevi

Proba la limba si literatura romana a testelor nationale a prilejuit emotii cu carul nu atit elevilor, cit mai ales parintilor. Acestia au ales sa lipseasca citeva ore de la serviciu pentru a fi alaturi de copii. "Baiatul meu este pregatit. Face parte din cea mai buna clasa a promotiei. Pregatire in particular nu am facut. Ne bazam doar pe cunostintele lui dobindite la ore. Mai departe vrea sa dea la Colegiul «Cuza», la profil uman. Emotii sint, dar nu foarte mari pentru ca sint sigura ca va obtine o medie foarte mare", ne-a spus Lucica Popa, o mamica. Ieri dimineata, inainte de intrarea in salile de examen, toata lumea incerca sa-si calmeze intr-un fel nerabdarea. Daca fetele rosfoiau caiete, discutau despre posibile subiecte si mai repetau anumite aspecte, baietii gasisera modalitati mai placute pentru alungarea emotiilor, discutii despre calculatoare si filme si chiar o partida de fotbal, jucata impreuna cu prietenii din ani mai mici.

In ceea ce priveste pregatirea lor pentru test, cei mai multi elevi au spus ca nici nu se gindesc sa nu ia o nota cit mai mare, mai ales ca au invatat pe tot parcursul anului. Multi dintre participantii la testele nationale au afirmat ca nu au apelat la meditatii facute in particular cu profesorii, orele de la scoala si lucrul individual de acasa fiind suficiente pentru a-si pune la punct cunostintele. Unii chiar au declarat ca si profesorii i-au sfatuit sa nu arunce banii degeaba pe meditatii. "Sintem foarte pregatite. Orice subiect ar pica, nuvela, comedie, schita sau roman, sintem sigure ca ne vom descurca foarte bine. Nu am facut deloc pregatire. Copiute nu avem. Ne bazam pe propriile noastre cunostinte. Mai bine scrii ceea ce stii, decit sa risti sa te descopere supraveghetorii si sa te dea afara din examen. Ne axam mai mult pe mediile de la limba romana si de la ultima proba, la matematica va fi putin mai dificil, dar nu imposibil. Speram la o medie cit mai mare, care sa ne dea posibilitatea de a intra la Pedagogic sau Arte", ne-au spus, inainte de examen, Ana Maria Stochici si Alexandra Coclenci, doua eleve de la Scoala "Alexandru Vlahuta".


Subiecte accesibile

In intervalul 8.50- 9.05 s-a facut extregerea subiectelor, iar multiplicarea lor a durat, in medie, cam 20 de minute, timp in care emotiile candidatilor au atins cote maxime. Dupa 9.30 elevii nu au mai avut voie sa iasa din clase, singura lor preocupare raminind foaia de examen si propriile cunostinte. Absolventii au avut la dispozitie doua ore pentru a raspunde cit mai complet posibil la cerintele subiectelor din varianta numarul 1. Ei au avut de rezolvat un punct de gramatica, de formulat o cerere, dar si de demonstrat ca o opera studiata este comedie. "Varianta extrasa, numarul 1, a avut structura anuntata de SNEE la simularile din luna aprilie. Subiectul a avut trei parti, prima care continea un text la prima vedere si 14 cerinte, a doua a avizat o compozitie functionala, o cerere, atragindu-se atentia elevilor asupra unor formule de adresare, iar cea de-a treia parte a facut referire la comedie. Subiectul a fost accesibil, sigur vor exista elevi care sa obtina note intre 9 si 10. Au existat si parti mai grele, la prima parte punctul 5, unde, in analiza cuvintului «si», se putea crea confuzia intre conjunctie si pronume reflexiv. La literatura, elevii se incurca de regula atunci cind trebuie sa identifice o imagine poetica", a precizat inspectorul de specialitate Maria Lupu, secretar in cadrul comisiei judetene a testelor nationale.

Subiectele au parut accesibile si pentru elevi, caci majoritatea au iesit zimbitori din salile de examen. "Sint multumit de subiectele extrase si cred ca am raspuns destul de bine la toate cerintele. Nici nu a fost extrem de complicat, oricine ar fi invatat cit de cit ar fi putut sa raspunda. Gramatica am facut-o, cererea de asemenea, iar la comedie am scris tipurile de comic intilnite in opera studiata. Cred ca voi lua 7 sau 8. Oricum, la matematica si la geografie ma voi descurca mult mai bine. As dori sa intru la Liceul Agricol sau la Auto. Nu am avut copiute si nici nu am vorbit intre noi. Supraveghetorii au fost foarte stricti, nu am facut nici o miscare. Si oricum, trebuie sa se ia note mari numai pe merit", ne-a spus Florin Miron, de la Liceul cu Program Sportiv. Si alti elevi s-au declarat optimisti in privinta notelor, unii chiar au fost siguri de un 9.90.


Un intirziat si doi elevi prinsi copiind

Desi membrii comisiilor de examen au spus ca nu s-au confruntat cu probleme majore, in centrul de testare de la Scoala "Duiliu Zamfirescu" s-a petrecut un lucru regretabil. Din cauza ca a intirziat mai bine de o ora, lui Alexandru Mihalcioiu, elev la Liceul cu Program Sportiv nu i s-a mai permis accesul in sala de examen. "Era un baiat care a intirziat. Se facuse extragerea subiectelor de examen si cei din scoala inchisesera usa de la intrarea elevilor. A avut mare ghinion", povesteau parintii elevilor strinsi in fata Scolii "Duiliu Zamfirescu". Situatia elevului de la Liceul cu Program Sportiv a fost comentata si de inspectorul scolar general Danut Popoiu. "Am fost sunat si intrebat daca sa i se permita sau nu accesul in sala de examen. Elevul intirziase mai bine de o ora. El vroia sa intre si sa sustina testul. Raspunsul a fost categoric nu. Elevul vroia sa sustina proba de examen, cind unii dintre copii deja terminasera lucrarile", ne-a spus Danut Popoiu.

De asemenea, alti doi elevi au fost eliminati din examen, dupa ce au fost surprinsi incercind sa copieze. La centrul de la Scoala nr. 3, un elev a fost prins cu fituici, in timp ce la Scoala "Ion Basgan" un candidat a fost surprins vorbind la telefonul mobil.

Comisiile de examen s-au confruntat si cu alte cazuri speciale, insa nu in sens negativ. Cinci copii de la Gagesti- Bolotesti au sustinut examen intr-o sala separata, din cauza ca s-au imbolnavit de oreion. Un alt elev a sustinut examen la Spitalul Militar, datorita faptului ca a suferit o fractura de sold in urma unei cazaturi din copac. Pentru acest elev s-au asigurat toate conditiile de examen, doi supraveghetori deplasindu-se la spital. De asemenea, doi candidati de la Scoala "Stefan cel Mare au necesitat un timp de lucru mai mare, din cauza deficientelor motorii de care sufera, iar alti 12 copii cu deficiente de auz de la Centrul "Elena Doamna" au necesitat interpret, pentru intelegerea subiectelor.


Toti inspectorii au fost mobilizati

De altfel, buna desfasurare a examenului din toate centrele de testare din judet a fost verificata de corpul inspectorilor scolari, in frunte cu "generalul" Danut Popoiu, adjunctul Carmina Corbeanu si delegatul MEdC, Mihai Ungureanu. Seful ISJ a spus ca, in afara intimplarii de la Scoala nr. 10, nu a gasit nereguli in centrele vizitate, testarea facindu-se conform ordinelor de la Minister. "Am gasit numai lucruri bune. Totul decurge bine, fara probleme. Nu s-au semnalat nereguli majore in nici unul dintre centrele de evaluare. Eu am verificat buna desfasurare a examenului in Focsani, de teritoriu ocupindu-se ceilalti colegi ai mei", ne-a spus inspectorul scolar general Danut Popoiu.

Cei 90 de profesori evaluatori au inceput corectarea tezelor dupa orele 16.00. Notele la proba de limba romana vor fi afisate duminica, pe 26 iunie, la fiecare centru de testare, odata cu rezultatele de la celelalte doua probe. Urmatorul test va fi proba de matematica, care va avea loc miercuri. Pentru proba la alegere, 2.839 de elevi au optat pentru geografie, iar 1.331 pentru istorie.


Barem de corectare si de notare la proba scrisa de limba si literatura romana

Varianta 1


Nota! Se acorda acelasi punctaj pentru raspunsurile redactate in spiritul solutiilor din barem.


Partea I (48 de puncte)

A. Limba romana

1. Despartirea cuvintelor in silabe: "po-ia-na", "de-par-te", "du-ios", "des-chi-de". (1 p.+ 1 p. + 1 p. + 1 p.) 4 puncte

2. Exemple de raspuns: "tainuita", "nouri", "aurite" (2 p. + 2 p.) 4 puncte

3. Exemple de raspuns: blindete, a imblinzi, imblinzire, imblinzit, imblinzitor etc. (2 p. + 2 p.) 4 puncte

4. Substantive in cazul nominativ: "dungi", "buciumul", "cartea", "muntii" (2 p. + 2 p.) 4 puncte

5. Valoarea morfologica: "departe" - adverb de loc; "si" - conjunctie coordonatoare; "buciumul" - substantiv; "rasuna" - verb. (Punctajul nu se acorda pentru identificarea la nivel primar a valorii morfologice, de tipul: "departe" - adverb; "si" - conjunctie.) (1 p. + 1 p. + 1 p. + 1 p.) 4 puncte

6. Exemple de raspuns: îl impresionase inaltimea muntelui. Cabana de pe acel munte fusese construita de curind. (Corectitudinea enuntului: 2 p.; folosirea corecta a functiei sintactice: 2 p.; punctajul nu se acorda pentru corectitudinea enuntului, daca functia sintactica nu este selectata in mod corespunzator.) 4 puncte

7. Functia sintactica a cuvintelor subliniate: "a lor" - atribut pronominal; "ridicata" - atribut adjectival. (Punctajul nu se acorda pentru identificarea la nivel primar a functiei sintactice, de tipul: "a lor" - atribut; "ridicata" - atribut.) (2 p. + 2 p.) 4 puncte

8. Transcrierea propozitiei subordonate circumstantiale de timp: "Cind departe-n munti si codri duios buciumul rasuna". (Punctajul nu se acorda pentru transcrierea incompleta/ incorecta a propozitiei.) 4 puncte

9. Exemplu de raspuns: Oricui va suna /1 ii voi deschide usa./2 (Corectitudinea enuntului: 2 p.; exemplificarea corecta a relatiei verb regent-subordonata completiva indirecta: 2 p.; punctajul nu se acorda pentru corectitudinea enuntului daca exemplificarea relatiei verb regent-subordonata completiva indirecta nu este facuta in mod corespunzator.) 4 puncte


B. întelegerea textului

10. Masura celui de-al doilea vers: 16 silabe. 2 puncte

11. Exemple de raspuns: "Cind departe-n munti si codri duios buciumul rasuna", "...duios buciumul rasuna". 2 puncte

12. Exemple de raspuns: inversiunea, epitetul, metafora etc. 2 puncte

13. Exemple de raspuns: frecventa figurilor de stil si a imaginilor artistice prin care se contureaza un peisaj; plasarea descrierii intr-un context spatio-temporal; perspectiva subiectiva a privitorului etc. (1 p. + 1 p.) 2 puncte

14. Se acorda punctajul pentru raspunsul care se refera la imaginea cerului instelat; sugestia unui peisaj implicind solemnitatea etc. (Raspunsul nuantat, corect alcatuit logic si gramatical: 4 p.; raspunsul partial sau cu imperfectiuni/ cu greseli de sens, de sintaxa, de ortografie: 2 p.) 4 puncte


Partea a II-a (10 puncte)


1. Conventiile specifice unei cereri: formula de adresare initiala ("Domnule Director,/ director,") 1 p.; semnatura petitionarului, (locul) si data 1 p.; formula finala de adresare a cererii ("Domnului Director/ director al Clubului Copiilor...") 1 p.; dispunerea in pagina 1 p. Total 4 puncte

2. Continutul si structura cererii: formula consacrata ("Subsemnatul,..., /Subsemnata,...,"), numele si prenumele petitionarului 1 p.; adresa petitionarului 1 p.; calitatea petitionarului 1 p.; precizarea succinta a motivului solicitarii, prin utilizarea formulelor consacrate ("…va rog sa-mi aprobati inscrierea… /...solicit inscrierea...", "mentionez ca..." etc.: 1 p. Total 4 puncte

3. Corectitudinea limbii utilizate: exprimarea concisa si clara 1 p. (0 p. - pentru una sau mai multe greseli de lexic, de sintaxa sau de folosire a stilului); ortografia si punctuatia 1 p. (0 p. - pentru una sau mai multe greseli). 2 puncte


Partea a III-a (32 de puncte)


A. Continut

1. Precizarea a doua caracteristici ale comediei, de exemplu: specia literara a genului dramatic; indicatiile scenice; dialogul dramatic; conflictul dramatic; personajele comice; comicul (de situatie, de caracter, de limbaj, de nume etc.); mijloacele de caracterizare a personajelor etc. (2 p. ^ 2 p.) 4 puncte

2. Exemplificarea acestor caracteristici pe baza operei alese/ a fragmentelor studiate. (Alegerea adecvata a exemplelor pentru cele doua caracteristici, cu explicatii logice, nuantate: 4 p; alegerea adecvata a exemplelor pentru cele doua caracteristici, cu explicatii sumare sau alegerea adecvata a exemplelor si explicatii logice, nuantate pentru o caracteristica: 2 p.; alegerea exemplelor/ a exemplului pentru o caracteristica, indiferent de nivelul explicarii 1 p.) 4 puncte

3. Prezentarea, pe scurt, a subiectului. (Prezentarea prin referire la cel putin doua momente ale subiectului sau la doua scene reprezentative 4 p.; prezentarea insotita de mentionarea unui moment al subiectului sau a unei scene reprezentative 2 p.; prezentare ezitanta, fara sublinierea momentelor subiectului/ a scenelor reprezentative, cu insistenta pe amanuntul nesemnificativ, cu improvizatii etc. 1 p.) 4 puncte

4. Prezentarea unui personaj prin raportare la doua scene/ la doua situatii semnificative. (Prezentarea sumara a personajului; locul personajului in conflictul dramatic; precizarea unor trasaturi de caracter ale personajului, prin raportarea la cele doua scene/ situatii semnificative 4 p.; prezentarea sumara a personajului; precizarea unor trasaturi de caracter, prin raportarea la o singura scena/ situatie semnificativa 2 p.; prezentarea sumara a personajului, fara precizarea trasaturilor de caracter, cu tendinta evidenta de relatare/ de povestire a faptelor 1 p.) 4 puncte


B. Redactare (Pentru acordarea punctajului, compunerea trebuie sa aiba cel putin o pagina sau echivalentul a 25-30 de rinduri scrise; nu vor fi depunctate lucrarile care sint scrise pe mai mult de doua pagini.)

5. Unitatea compozitiei (introducere - cuprins - incheiere). 1 punct

6. Coerenta textului. (Claritatea enuntului 1 p.; varietatea lexicului 1 p.; sintaxa adecvata 1 p.) 3 puncte

7. Registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului compunerii. (1 p. + 1 p. + 1 p.) 3 puncte

8. Ortografia. (0 greseli: 4 p.; 1 greseala: 3 p.; 2 greseli: 2 p.; 3 greseli: 1 p.; 4 sau mai multe greseli: 0 p.) 4 puncte

9. Punctuatia. (0-1 greseli: 3 p.; 2 greseli: 2 p.; 3 greseli: 1 p.; 4 sau mai multe greseli: 0 p.) 3 puncte

10. Asezarea corecta a textului in pagina, lizibilitatea. (1 p. + 1 p.) 2 puncte


NOTA! Se acorda 10 puncte din oficiu. Nota finala se obtine prin impartirea la 10 a punctajului obtinut de candidat.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.