Bacul si tezele unice se reformeaza
Procedurile de la examenul de bacalaureat si tezele cu subiect unic vor suferi modificari semnificative, mai ales dupa scandalurile din acest an. Ministerul Educatiei vrea insa sa se asigure ca nimic din centrele de examen nu mai "transpira", sub pretextul pastrarii confidentialitatii lucrarilor elevilor. O prevedere importanta a noii metodologii de Bacalaureat completeaza atributiile presedintelui comisiei de bacalaureat din centrul zonal de evaluare, care trebuie sa se asigure ca membrii comisiei nu fac publice informatii cu privire la continutul lucrarilor scrise evaluate in cadrul centrului respectiv. Profesorii evaluatori au ca noua atributie asigurarea confidentialitatii continutului lucrarilor scrise care le-au fost repartizate, precum si obligativitatea de a preda telefoanele mobile pe intreaga perioada de evaluare. Practic, nici un dascal nu va mai putea "striga" ca lucrarile gasite la corectura sint identice, de exemplu, sau ca au descoperit alte tentative de frauda. în plus, la evaluarea lucrarilor scrise, profesorii evaluatori nu vor face sublinieri sau mentiuni pe acestea. Ca noutate, proiectul de metodologie precizeaza ca, in afara de candidat, pot solicita sa vada lucrarile doar membrii comisiei judetene/ nationale de bacalaureat, in scopul reevaluarii acestora. Un alt element de noutate este acela ca din comisia judeteana de bacalaureat face parte si inspectorul scolar de educatie fizica si sport, care raspunde de intreaga organizare si desfasurare a probelor practice la aceasta disciplina.
Mai mult timp pentru evaluare, la tezele unice
Tezele cu subiect unic pentru clasele a VII-a si a VIII-a, in anul scolar 2008-2009, au noi prevederi legate de definirea mult mai exacta a modalitatii de evaluare, a catalogului electronic necesar distribuirii computerizate a elevilor etc. Perioada de evaluare a tezelor a fost extinsa la 6 zile, iar cea pentru rezolvarea contestatiilor a fost extinsa la 3 zile. Documentul reglementeaza si conditiile de egalizare a sanselor pentru elevii cu deficiente, programul scolar pentru zilele in care se sustin tezele si introduce obligativitatea elevilor de la clasele cu frecventa redusa de a sustine tezele in clasele a VII-a sau a VIII-a.
Metodologiile pentru examenele de la finalul anului scolar 2008-2009, ce au fost publicate ieri pe site-ul www.edu.ro, vor fi si in dezbatere publica timp de o luna, incepind chiar de astazi. Toti cei interesati sa aduca argumente, propuneri si sugestii pe aceasta tema o pot face electronic pe adresa de e-mail info@cnceip.ro sau, in scris, pe adresa Centrului National pentru Curriculum si Evaluare in învatamintul Preuniversitar (str. General Berthelot nr. 26, Bucuresti, sector 1, cod 010168). Opiniile vor fi analizate si, dupa caz, integrate in metodologii. (Camelia STANILA)