Educație

Invatatorii, atentionati asupra marginalizarii copiilor speciali

Camelia Stănilă
18 iun 2008 940 vizualizări
Cadrele didactice au participat la un curs de doua zile privind modul de lucru cu elevii cu cerinte educative speciale u copii cu CES nu inseamna doar copii cu dizabilitati, ci pe termen scurt si cei care nu au trecut prin gradinita sau nu au vocabularul dezvoltat , a atras atentia inspectorul Felicia Panaite u lipsa de specialisti in domeniu este inca o problema in Vrancea

Peste 70 de invatatori din Vrancea au participat in ultimele doua zile la un curs de formare privind modul de lucru cu elevii cu cerinte educative speciale (CES), organizat de Inspectoratul Scolar, cu sprijinul Centrului de Resurse Educationale. Dascalii au abordat probleme teoretice, dar au si lucrat practic fise individuale de interventie si fise de evaluare a micutilor cu CES, in speranta unei abordari cit mai bune la clasa, astfel incit elevul sa nu fie marginalizat si sa poata progresa pe parcursul anilor de scoala. Invatatorii care deja au integrati la clase elevi cu CES au primit clarificari ale termenului de CES (cerinte educative speciale), pe categorii de deficiente - de intelect, auz, vedere, fizice - , dar si legate de sprijinul pe care trebuie sa-l primeasca la clasa un astfel de copil sau locatiile unde pot apela la logopezi, profesori itineranti si psihologi. "In total, la nivelul judetului sint 200 de copii cu CES integrati, diagnosticati sau nediagnosticati. Copiii cu CES nu sint doar cei cu dizabilitati, ci si cei care nu au trecut prin gradinita si nu au un vocabular dezvoltat, dar care au potential si pot fi recuperati, copiii care nu au avut un start bun pentru a se adapta, astfel ca ii consideram copii cu cerinte educative speciale pe termen scurt. Si invatatorii au venit cu astfel de exemple concrete de la clasa. Unii poate nu au o situatie sociala buna, altii nu cunosc suficient limba romana pentru ca nu li s-a vorbit acasa, cum se mai intimpla in comunitatile de romi, lucru care duce la un blocaj initial. In una "" doua luni pot fi recuperati insa", a atras atentia inspectorul pentru invatamint special Felicia Panaite, mentionind ca cifra copiilor cu dificultati de adaptare la mediul scolar este mult mai mare decit statisticile oficiale. Cursul doreste a preveni situatiile in care astfel de copii ajung in ciclul gimnazial fara o baza, riscul de marginalizare fiind cu atit mai mare.


Marginalizarea, cea mai mare problema


Marginalizarea copiilor "speciali" este considerata una din cele mai mari probleme la ora actuala, pe linga lipsa specialistilor care sa se ocupe indeaproape de astfel de micuti. De altfel, Felicia Panaite a marturisit ca a tras semnale de alarma invatatorilor, in urma constatarilor din teritoriu. "Unii copii sint izolati! Chiar daca nu avem psiholog, invatatorul sa nu faca nimic cu astfel de copiii? Multe lucruri pot fi facute la clasa, macar invatatorul sa-i integreze, nu sa-i considere doar la numar", a atras atentia reprezentantul ISJ. Tocmai de aceea, in cadrul instruirii s-a vorbit si despre modul de realizare a evaluarii initiale si progresului copilului, dar si despre comunicarea cu parintii. Pe linga practicile pozitive prezentate, de modele concrete de integrare a copilului, ieri cadrele didactice au invatat si cum se face un plan de interventie personalizat, pe tipuri de deficiente. "A fost un curs util, de care se simtea nevoia in urma constatarilor din teritoriu. Am spus si ce probleme mai avem si am dat indicatii de unde sa porneasca invatatorul. Am dezbatut metodele de abordare, inclusiv cum sa fie asezat copilul in banca, la ce distanta de tabla si asa mai departe. S-a lucrat efectiv pe fise de evaluare initiala si a progresului final. Si nu ne referim la scris si citit, ceea ce e mai greu pentru copiii cu CES, progres inseamna si daca tine mai bine creionul in mina, daca face linii mai drepte, daca nu mai plinge asa mult la clasa", a mai concluzionat Felicia Panaite.


Doar 50 de specialisti


Invatamintul special din Vrancea se confrunta cu o criza acuta a specialistilor in domeniu, indeosebi in mediul rural. Potrivit Feliciei Panaite, la ora actuala exista 17 profesori de sprijin/ itineranti, 16 psihologi si 8 logopezi, la care se mai adauga specialistii Centrului de Resurse. Acestia nu pot face fata insa la peste 600 de unitati de invatamint existente in judet, astfel ca in unele scoli nici nu ajung. Chiar si in localitatile unde s-a simtit nevoia infiintarii de cabinete psihologice nu s-au gasit cadre calificate care sa preia activitatea, cum de exemplu s-a intimplat la Chiojdeni. "Pentru ca e o zona cu grupuri defavorizate s-a propus infiintarea unui cabinet, insa nu a venit nimeni. Solutia este sa formam pe cineva de acolo. Invatatorii ne-au spus ca multi s-au inscris la facultate, astfel ca in circa 2 ani speram sa se rezolve si aceasta problema", a adaugat inspectorul pentru invatamint special. Desi cursul din ultimele doua zile nu a fost punctat cu credite, acesta a fost foarte solicitat. In plus, se doreste ca instruirile sa fie reluate in toamna, prin Casa Corpului Didactic Focsani, pe grupe mai mici. Deja la Ministerul Educatiei a fost depus spre acreditare un astfel de curs. (Camelia STANILA)




ISJ ar dori activitati de vacanta pentru elevi


Scolile vrincene, indeosebi cele din mediul rural, ar putea fi deschise si pe perioada vacantei, pentru a le asigura copiilor macar citeva ore de activitati relaxante. Daca directorii vor tine cont de recomandarile sefilor din Inspectoratul Scolar, indeosebi micutii din mediul rural vor putea fi atrasi si altfel catre scoala si nu vor avea parte doar de muncile cimpului. O lista cu recomandari in acest sens va fi intocmita pina la finele saptaminii si va fi trimisa in toate unitatile de invatamint. "Nu sint activitati obligatorii. Insa exista proiecte de vacanta cistigate prin programele MECT, sint biblioteci scolare cu activitati programate pe vara si chiar am dori ca in aceasta perioada sa fie folosite si laboratoarele de informatica pentru cursuri, pentru documentare, de catre cadrele didactice si elevi. Daca profesorii tot semneaza ca au activitate didactica, sa cheme la scoala si copiii care nu au posibilitatea sa plece cu parintii undeva. Aceasta indeosebi in mediul rural. Nu vrem sa se inchida scoala, iar elevii sa mearga doar la muncile cimpului", a mentionat inspectorul general adjunct Emil Onea. Desi se asteapta si reactii adverse din partea dascalilor, astfel de activitati vor fi urmarite de catre conducerea ISJ. (C. STANILA)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.