18 ateliere de vară ”Șotron 2017” în Vrancea
Ele funcţionează de săptămâna aceasta u o treime din şcoli au probleme educaţionale grave şi foarte grave
300 de copii din medii defavorizate au fost cooptaţi, vara aceasta, în cadrul unor ateliere de lucru, unde primesc rechizite şi o gustare. Atelierele au loc timp de două săptămâni, în cadrul unui proiect al Asociaţiei OvidiuRo, iar cadrele didactice implicate fac voluntariat. ”Ateliere de vară - șotron 2017” au loc la Focşani, Garoafa, Boloteşti, Vidra, Odobeşti, Dumbrăveni, copiii de aici desfăşurând activități diverse cu educatoarele. Atelierele au loc în fiecare localitate, timp de două săptămâni, începând din 11 iulie şi până la finele lunii august. Reprezentanţii Asociaţiei OvidiuRo susţin că se mai fac încă înscrieri, iar educatoarele care doresc să activeze în cadrul acestui program o pot face în continuare. Programul este destinat copiilor care provin din familii nevoiaşe, fiind implicați în activități menite să le stimuleze creativitatea și dezvoltarea personală. Educatoarele selectate să activeze în acest program au fost şcolite de reprezentanţii Asociației OvidiuRo, care au venit în Vrancea la finalul lunii trecute, atunci militând şi pentru o implicare cât mai numeroasă a cadrelor didactice. Opt sesiuni de formare pentru profesori din comunități defavorizate au avut loc, organizate de Asociația OvidiuRo, acestea debutând la Focşani. Ele au fost axate pe provocările asociate educației timpurii în zonele defavorizate. Fiecare dintre cele opt sesiuni interactive de formare a fost condusă de către un cvartet de traineri cu experiență îndelungată în educație timpurie, din România și Statele Unite ale Americii. Toți profesorii și specialiștii în educație care s-au înscris la Atelierele de Vară Șotron în comunități defavorizate, pentru două săptămâni în perioada iulie-august, au primit câte un pachet de materiale, inclusiv cărți și rechizite pentru copiii cu care vor lucra.
O treime din şcoli au probleme educaţionale grave şi foarte grave
Potrivit OvidiuRo, la nivel național, mai mult de o treime dintre școli și grădinițe (36%), majoritatea din zone rurale, se confruntă cu probleme educaționale grave și foarte grave. “Asta înseamnă un risc crescut de abandon școlar, o pondere mare de cadre didactice necalificate și un grad ridicat de marginalizare al localității. Județele cu cele mai mari procente de școli încadrate în clasa 1 sau 2 de risc educațional sunt Vaslui (69%), Mureș (60%), Iași (57%), Brașov (53%), Botoșani (49%), Sibiu (47%), Bacău (45%) și Dolj (39%)”, se arată într-o informare de presă a Asociaţiei OvidiuRo. Potrivit celui mai recent raport de țară în ceea ce privește rata alfabetizării populației, realizat de ELINET, România este pe penultimul loc în UE, cu peste 35% dintre elevii de clasa a IV-a demonstrând probleme serioase la citit. În 2012, OECD (Organizația pentru Cooperare Economică și Dezvoltare) evalua că aproximativ 42% dintre elevii români sunt analfabeți funcțional. În 2002, OECD demonstra o corelație pozitivă între citit și performanțele școlare, sugerând că promovarea cititului de la vârste cât mai fragede ar putea fi „una dintre cele mai eficiente modalități de a genera schimbare socială”. Cu toate acestea, conform PIRLS aproape 70% dintre părinții din România nu citesc niciodată cărți împreună cu copiii lor sau o fac ocazional și insuficient, se mai arată în informarea de presă. “Stimularea cognitivă în primii cinci ani de viață este fundația pentru performanțele ulterioare – la școală și în carieră. De aceea este atât de important ca și cei mai săraci dintre copiii din țara noastră să aibă acces la educație timpurie de calitate! Iar calitatea presupune profesori bine pregătiți, motivați și echipați cu resursele educaționale potrivite”, transmite Maria Gheorghiu, cofondator OvidiuRo. (M.V.)