Încercări fără număr la examenul de definitivat, dar cu achitarea unei taxe
Guvernul a modificat modul în care tinerele cadre didactice pot susţine examenul de definitivat, potrivit unui comunicat al Ministerului Educaţiei Naţionale (MENCŞ). Practic, este vorba de modificarea Legii Educaţiei Naţionale, modificări care, potrivit oficialilor MENCŞ, au rolul de a debloca unele “situaţii din domeniul educaţiei şi cercetării, respectiv creşterea calităţii în sistemul de învăţământ”. Astfel, un cadru didactic poate susţine concursul de definitivat de cel mult trei ori fără a plăti taxă. „Ulterior, susţinerea examenului va fi condiţionată de achitarea unor taxe stabilite de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice. De asemenea, persoanele care nu au promovat acest concurs se pot prezenta la o nouă sesiune după reluarea, de fiecare dată, anterior susţinerii examenului, a stagiului de practică de un an şcolar”, se arată în comunicatul Ministerului Educaţiei. Pentru cadre didactice debutante care nu au dobândit definitivarea în învăţământ şi au ocupat un post didactic vacant, prin concurs naţional, directorul unităţii de învăţământ încheie contractul individual de muncă pe o perioadă de cel mult un an şcolar. ”În situaţia în care aceştia promovează în termen de cel mult 6 ani de la ocuparea postului didactic vacant, prin concurs naţional, examenul pentru definitivarea în învăţământ, consiliul de administraţie modifică durata contractului individual de muncă din perioadă determinată în perioadă nedeterminată”, mai arată MENCŞ. Noile modificări, potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Vrancea, vor intra în vigoare, cel mai probabil, la sesiunea din 2018 a examenului de definitivat, avand în vedere că sesiunea 2017 a început déjà, în această perioadă desfăşurandu-se inspecţiile specifice. În Vrancea un cadru didactic şi-a pierdut titularizare anul acesta după ce a picat examenul de definitivat a treia oară. Acestuia unitatea de învăţămant i-a încheiat contract pe periodaă determinată.
Modificări şi în privinţa învăţămantului special integrat
Ordonanţa de urgenţă aprobată joi de Guvern mai prevede că învăţământul special integrat se organizează în învăţământul de masă, prin cuprinderea fiecărui preşcolar şi elev cu dizabilităţi sau cerinţe educaţionale speciale în grupe, clase sau formaţiuni de studiu în învăţământul de masă. „Durata şcolarizării copiilor cu cerinţe educaţionale speciale poate fi mai mare decât cea precizată prin lege şi se stabileşte în funcţie de nevoile individuale, de gradul şi tipul dizabilităţii, prin ordin de ministru. Prin excepţie, în învăţământul de masă se pot organiza grupe/clase speciale cu elevi cu dizabilităţi, cu avizul inspectoratului şcolar judeţean/ISMB, în conformitate cu normele metodologice aprobate prin ordin al ministrului Educaţiei”, se mai precizează în comunicatul Ministerului Educaţiei. Tot joi au fost aprobate acreditarea temporară a şcolilor doctorale, pentru anul 2016-2017, până la aprobarea noii metodologii de evaluare externă şi derularea evaluărilor externe necesare accreditării şcolilor doctorale şi forma de echivalare a gradul didactic I pentru personalul didactic care a obţinut titlul de doctor. (M. V.)