Concursul pentru directori, experiment de 2,8 milioane euro
Mai sunt doar două zile pană la concursul pentru directorii de şcoli pe care Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice (MENCŞ) îl organizează în acest an după o metodologie nouă. Noutăţile aduse în medotologie au iscat nemulţumirile candidaţilor care au condus la un adevărat scandal naţional. Mulţi dintre actualii directori au acţionat în instanţă MENCŞ, iar sindicatele arată cu degetul către oficialii ministerului care nu ar fi respectat, în elaborarea metodologiei, înţelegerile avute în urma discuţiilor care s-au purtat pe marginea acesteia. Astfel, directorii acuză Ministerul Educaţiei că experimentează un nou mod de evaluare cibernetic, iar sindicatele cer anularea concursului. Federaţia Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret” a cerut, sâmbătă, amânarea concursului pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct din şcoli, pe motiv că acesta ar fi viciat. Sindicaliştii cer reevaluarea tuturor dosarelor candidaţilor respinşi şi organizarea concursului în condiţii de normalitate. Asta după ce, deşi metodologia prevede ca listele candidaţilor admişi să fie publicate pană pe 7 octombrie, la Bucureşti acest lucru s-a întarziat din cauza blocării platformei. “La ora actuală concursul este viciat. (…) Este o bătaie de joc la adresa colegilor! În aceste condiţii, dacă concursul continuă, oricine poate contesta în instanţă legalitatea lui. În plus, este absurd ca unor candidaţi, care în 1989 aveau 11 ani, să li se respingă dosarele pe motiv că nu au depus declaraţie care să arate că nu au făcut poliţie politică“, a declarat Marius Ovidiu Nistor, preşedintele FSE „Spiru Haret“.
Se experimentează un mod de evaluare cibernetic
La randul său, directorul Şcolii “Ïon Basgan”Focşani, profesorul Tiberiu Dima, unul dintre cei mai aprigi contestatari ai metodologiei de concurs, consideră că MENCŞ nu face altceva decat să “experimenteze un mod de evaluare cibernetic pentru dosarele candidaţilor”. “Dar platforma, nefiind un evaluator uman, nu face diferenţa între diferitele documente în format PDF şi astfel, s-au produs unele încurcături. De exemplu, în locul cazierului a fost selectată declaraţia de poliţie politică, sau adeverinţa că nu ai avut sancţiuni, sau certificatul medical, ori alte încurcături, şi atunci dosarul e respins.Trebuia să fie o periodă de clarificări, în care să se regleze aceste încurcături, cum e normal în lucrul cu o platformă. Dar acest lucru nu a fost prevăzut, ceea ce dovedeşte superficialitate, ba chiar rea intenţie, dat fiind refuzul categoric al comisiei de a regla diferitele situaţii”, consideră profesorul vrancean.
Foto:Profesorul Tiberiu Dima
Acesta este de părere că dacă dosarul candidatului ar fi fost analizat de o persoană, ca până acum, s-ar fi văzut eventualele încurcături sau lipsuri din lista de documente, cu posibilitatea remedierii lor. Mai mult, acea personă certifică prin ştampilă, cu număr de înregistrare corectitudinea dosarului prin vizarea opis-ului. Platforma eliberează un opis digital, fără certificarea cu număr de înregistrare, document ce nu e luat în calcul la o contestaţie în instanţă. “În concluzie: s-a experimentat, pe directori, un mod de evaluare a dosarelor nou, neverificat în practică şi neprevăzut cu perioadă de clarificări. Iar Ministerul Educaţiei are pretenţia că “ne profesionalizează” astfel! Eu nu văd decât o acţiune de tipul… “luptei de clasă”… , din vremuri apuse! Mai întâi, directorii în funcţie au fost demonizaţi, la grămadă, ca fiind …”politici”…şi …”incompetenţi”…, pentru că, de fapt, Ministerul nu a mai organizat de 8 ani concursuri, apoi s-a anunţat această…exorcizare…prin concurs! Adică cei incompetenţi, până acum, devin buni şi competenţi şi…apolitici…după concurs…”, mai consideră profesorul Tiberiu Dima.
Platforma MONMedu, realizată cu 2.800.000 euro
Directorii în funcţie sunt de părere că miza acestui concurs, organizat în grabă şi neprofesionist, este de fapt platforma MONMedu, realizată prin proiectul PODCA, care a costat 2.800.000 euro. Din cauza faptului că în multe şcoli nu sunt candidaţi, vor fi înlocuiţi unii directori cu delegaţie cu alţii numiţi la fel. “Considerăm că, dacă MENCS va continua cu desfăşurarea acestui concurs, se va compromite ideea de la care s-a plecat în organizarea acestuia şi anume de a profesionaliza funcţia de director şi de a crea stabilitate pe funcţii. Continuarea concursului va duce doar la înlocuirea unor directori numiţi cu delegaţie cu alţii care vor fi numiţi tot cu delegaţie. De asemenea, din analiza făcută la cald, avem zeci de unităţi unde nimeni nu şi-a depus dosarul deoarece nimeni nu îşi doreşte să devină director”, ne-a mai declarat directorul Şcolii “Ion Basgan” Focşani. Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ) Vrancea a validat 158 de candidaturi pentru cele 145 de posturi de director şi director adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar din acest judeţ. Unele cadre didactice s-au înscris pentru funcţia de director în mai multe şcoli sau pentru ambele funcţii de conducere din unitatea în care activează în prezent. Prima probă a concursului este programată să se desfăşoare miercuri, 12 octombrie 2016, şi va consta în rezolvarea unui test-grilă cu itemi elaboraţi de MENCŞ. IŞJ are însă o mare problemă în constituirea comisiilor de evaluare, multe primării neanunţand numele persoanelor care vor face din comisiile de evaluare. (M. VLĂDESCU)