Primul clopoţel aduce schimbări: Mai puţine hartii în şcoli şi controale în inspectoratele şcolare
Ministerul Educaţiei naţionale vrea să debirocratizeze activitatea din şcoală. „Am redus numărul de comisii din cadrul unităţii de învăţământ de la 24 la 7. Un profesor nu trebuie să fie preocupat să facă hârtii, ci de modul în care îşi pregăteşte lecţia şi cel în care se prezintă la lecţie. Trebuie să nu mai avem elevi plictisiţi la şcoală, trebuie să înţeleagă toţi colegii mei, profesorii, că este momentul să-i motiveze pe elevi, să-i facă să vină cu drag la şcoală”, a declarat Monica Cristina Anisie, secretar de stat în cadrul MENCŞ. Reprezentanţii acestei instituţii au precizat că au realizat un regulament – cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar pe baza căruia fiecare unitate de învăţământ îşi va elabora propriul regulament. Cea mai importantă prevedere care vizează, într-o primă fază, debirocratizarea în sistemul de educaţie este reducerea numărului de comisii din cadrul unităţii de învăţământ de la 24 la 7. Aceasta a mai anunţat că până la finalul anului 2016 va fi aprobat şi Codul Etic pentru învăţământul preuniversitar. Oficialii din Educaţie au solicitat autorităţilor locale să se implice mai mult în asigurarea unei baze materiale care să permită desfăşurarea unui proces didactic la parametri optimi.
Programul naţional “Şcoala altfel”, altfel
Oficialii MENCŞ au anunţat că din acest an şcolar programul naţional „Şcoala altfel” se va desfăşura altfel, fiind elaborată o metodologie specifică a acestuia. Astfel, acesta se va întinde pe durata a 5 zile lucrătoare lăsând la decizia comunităţii şcolare perioada pentru derularea programului, după cum urmează: 21 noiembrie - 2 decembrie 2016, 27 februarie - 31 martie 2017 şi 15 mai - 9 iunie 2017 (învăţământul preşcolar şi primar), respectiv 17 octombrie - 2 decembrie 2016, 27 februarie - 31 martie 2017 şi 15 mai - 9 iunie 2017 (învăţământul gimnazial, liceal, profesional şi postliceal).
Proiectarea programului „Şcoala altfel” se va realiza în patru etape şi anume: investigarea intereselor copiilor preşcolari/elevilor; alcătuirea ofertei „Şcoala altfel” (totalitatea activităţilor educative din care preşcolarii/elevii pot să aleagă); înscrierea copiilor preşcolari/elevilor la activităţi; elaborarea detaliată a programului pe baza opţiunilor individuale ale copiilor preşcolari/elevilor.
Masa caldă extinsă la 50 de unităţi şcolare
Peste 30.000 din învăţământul primar şi gimnazial din 50 de unităţi şcolare vor primi un pachet alimentar sau masă caldă în limita a 7 lei. Iniţial, potrivit proiectului suspus dezbaterii publice, doar 22 de unităţi aveau să primească suportul alimentar, însă numărul acestora a crescut pentru a veni în sprijinul câtor mai mulţi elevi care provin din medii defavorizate. De asemenea, ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru, speră ca până la începerea anului şcolar, pe 12 septembrie 2016, Guvernul să adopte ordonanţa de urgenţă privind decontarea integrală a navetei elevilor. Anul acesta şcolar se va pune accent şi pe implementarea Programului „Fiecare copil în grădiniţă”, ce presupune acordarea de tichete valorice pentru susţinerea participării preşcolarilor din familii cu condiţii precare la activităţile didactice din grădiniţe.
Directorii de şcoli, la concurs
Ministerul Educaţiei a anunţat că va organiza concurs pentru ocuparea posturilor de directori în şcoli în luna octombrie, ce va fi monitorizat de observatori ai MENCŞ. De asemenea, din această săptămană, din cauza numeroaselor plângeri, se va începe evaluarea inspectorilor şcolari generali. Ministrul a spus că a primit numeroase sesizări, mesaje publice, referitoare la ceea ce se întâmplă în şcoli sau în inspectoratele şcolare. În acest context, Mircea Dumitru a anunţat că în luna octombrie va fi organizat concursul pentru posturile de directori pentru toate unităţile de învăţământ, de la grădiniţă la liceu. “Una dintre componente va fi o probă scrisă naţională, iar cealaltă componentă, cea judeţeană, va fi extrem de atent monitorizată de noi. În felul acesta vom respecta în integralitate şi spiritul, şi litera legii”, a afirmat ministrul Educaţiei. Acesta a mai spus că vor fi trimişi observatori care să se asigure de desfăşurarea în condiţii de intrasigenţă şi corectitudine a acestor concursuri. “Am aprobat deja în minister metodologia de concurs. Mesajul cred că trebuie să fie acesta: după 10 ani de intruziune politică în şcoală, credem că este momentul pentru reprofesionalizarea învăţământului şcolar”, a spus Mircea Dumitru. Concursul se va desfăşura începând cu 12 octombrie - data probei scrise organizată la nivel naţional. Proba de evaluare a CV-ului şi interviul vor avea loc în perioada 13 octombrie -11 noiembrie. El a mai anunţat că, din cauza numeroaselor sesizări şi plângeri pe care le-a primit pe facebook, pe messenger, pe e-mail sau direct prin scrisori oficiale adresate ministerului, a decis ca săptămâna aceasta să înceapă şi evaluările inspectorilor şcolari generali pe diferite componente: asigurarea calităţii, respectarea legalităţii. Mircea Dumitru a anunţat încă din data de 20 august 2016 a primit sesizări privind modul în care, în unele judeţe se fac numirile prin detaşare ale directorilor de şcoli şi că nu va ezita să trimită Corpul de control pentru a verifica aceste sesizări şi pentru a lua "măsuri ferme" în situaţiile în care inspectorii şcolari numesc directorii pe alte criterii decât cele legate de competenţele şi de integritatea persoanelor în cauză. El le atrăgea atenţia inspectorilor şcolari generali că numirile directorilor de şcoli trebuie să ţină cont exclusiv de competenţele şi de integritatea persoanelor în cauză. (A. TĂTARU)