(Galerie foto+ Documente ataşate)!!! Bac-ul la romană: între iubire şi construcţia unui personaj
Probele scrise ale Examenului de bacalaureat naţional 2016, sesiunea iunie-iulie, au debutat cu proba de la Limba şi Literatura Romană (Proba E, a). Cei de la profilul real au avut de ales la subiectul al treilea un roman interbelic,iar umaniştii romanul psihologic. Subiectele au fost structurate, pentru ambele profiluri, pe trei părţi. La prima parte au avut de analizat un text, în a doua parte de realizat un text argumentativ, iar partea a treia a constat în redactarea unui eseu pe baza unor repere date. Cei de la profilul real au avut de analizat un text de Tudor Muşatescu (Madona) în timp ce pentru cei de la profilul uman şi vocaţional textul a fost un fragment din ”Citadela sfăramată” de Horia Lovinescu. În partea a doua, realiştii au avut de scris un text argumentativ despre „rolul jocurilor pe dispozitivele electronice”, iar cei de la uman şi vocaţional despre „rolul lecturii în dezvoltarea personală”. Subiectele au fost adaptate generaţiei şi agreate în special de către candidaţii pasionaţi fie de jocuri, fie de lectură. „Subiectele au fost destul de accesibile, nu au fost cerinţe imposibile. Cel mai mult mi-a plăcut subiectul al doilea pentru că mie chiar îmi place să mă joc”, declară Cătălin Cernat, absolvent al Colegiului Naţional Unirea, fost olimpic naţional şi internaţional în robotică educaţională. Şi Janet Popoiu, cadru didactic de la CNU, consideră că proba a fost facilă pentru cei sarguincioşi. „Subiectele au respectat structura şi cerinţele impuse de programă şi numai cine nu învăţa absolut deloc nu reuşea să răspundă acestor cerinţe”, după cum ne-a spus Janet Popoiu.
Foto 2: La poarta centrelor de examen au aşteptat emoţionaţi părinţii liceenilor care dau Bac-ul în aceste zile
La poarta CNU erau o mulţime de elevi şi părinţi fericiţi că au scăpat „uşor” de probă, inclusiv fiul fostei inspector şcolar general, Lidia Dumbravă, aflat în febra examenelor de maturitate.
Eseurile despre romanele interbelice vor face diferenţa la note
Majoritatea elevilor de la profilul real au ales, pentru subiectul al treilea, să realizeze un eseu în care să prezinte “tema şi viziunea despre iubire” din romanul interbelic “Ion”, de Liviu Rebreanu, iar cei de la profilul umanist au preferat să prezinte “particularităţile de construcţie a unui personaj” din romanul psihologic „Ultima noapte de dragoste, întaia noapte de război” scris de Camil Petrescu. “Elevii au studiat bine aceste aspecte şi au fost familiarizaţi cu cerinţele. Cei de la real, în cazul în care ar fi fost mai puţin pregătiţi, ar fi ales poate ceva din perioada postbelică, de exemplu romanul «Moromeţii», prima parte. Sperăm, totuşi, că nimeni nu a fost confuz”, ne-a spus părerea Janet Popoiu, profesor de limba şi literatura romană la Colegiul Naţional Unirea.
„Vreau să mă fac soldat. Nu-mi trebuie nota de la Bac”
Unii candidaţi au ieşit bucuroşi din examen, alţii destul de trişti. Spre exemplu,la centrul de examen de la Liceul Pedagogic „Spiru Haret”, unii candidaţi au ieşit din examen după o oră şi jumătate. Aici au fost arondaţi şi cei de la Colegiul Tehnic „Gh. Asachi”, precum şi elevii de la Liceul Teoretic Odobeşti. Unii dintre ei, consecvenţi, s-au întors să susţină proba chiar şi după mai mulţi ani de la absolvire. „Subiectele au fost uşoare, dar nu ştiu sigur dacă iau examenul. Este a patra sesiune de examen la care mă prezint. Am scris ceva şi despre romanul «Ion». Sper să fie bine, dar nu-mi fac griji, lucrez deja în kinetoterapie şi nu-mi trebuie obligatoriu diploma de bacalaureat”, mărturiseşte Alexandru, absolvent al C.T. „Gh. Asachi”. Un alt candidat, Vasile, care a ieşit după două ore din examen, spune cu sinceritate că „nu se prea pricepe la limba romană”, dar speră să obţină un şase. Foarte relaxat a fost şi Daniel Frăţilă, de la Liceul Pedagogic, care a învăţat doar o săptămană pentru această probă, pentru că nu aspiră la nota maximă. „Am învăţat doar o săptămană. Nu mi s-a părut greu deloc. Cred că am scris pentru o notă mai mare de 6 şi nu-mi trebuie mai mult. M-am bazat pe poezie, dar nu a fost să fie. Nu-mi trebuie medie mare, eu vreau să mă fac soldat!”, ne spune Daniel cu optimism. Se pare că mediile de la Bacalaureat nu se mai cer nici la facultăţile de limbi străine, acolo punandu-se preţ pe gramatică. „Nu am nevoie de nota de la acest examen. Voi urma facultatea de limbi străine şi m-am pregătit mai mult la gramatică. Nu am întampinat dificultăţi la niciun subiect”, ne-a spus şi Claudia de la Unirea.
Patru liceeni prinşi că voiau să copieze
În judeţul Vrancea, candidaţii susţin probele scrise de bacalaureat în 8 centre de examen, iar evaluarea lucrărilor se va face într-un centru de evaluare din alt judeţ. „Pentru proba de limbă şi literatură romană s-au înscris 1960 de candidaţi. Dintre aceştia, 1907 au fost prezenţi şi 53 au fost declaraţi absenţi. Patru candidaţi au fost eliminaţi pentru intenţia de a frauda examenul”, se arată în comunicatul de presă trimis de Inspectoratul Şcolar Judeţean Vrancea. Conform regulamentului, elevii eliminaţi nu vor mai putea participa la probele următoare şi vor fi lipsiţi de posibilitatea recunoaşterii, în sesiunile următoare, a notelor la probele promovate anterior eliminării, inclusiv a probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale. De asemenea, aceşti candidaţi nu mai au dreptul de a participa la următoarele două sesiuni ale examenului de bacalaureat. Miercuri, 6 iulie, candidaţii din Vrancea vor susţine proba obligatorie a profilului (proba E)c) la disciplinele Istorie şi Matematică. (Alexandra TĂTARU)
Citiţi şi:BACALAUREAT 2016 Barem de evaluare şi notare la proba de Limba şi Literatura Română
Citiţi în Documentele ataşate articolului subiectele care s-au dat la proba scrisă de Limba şi Literatura Romană, la cele două profiluri: uman-vocaţional şi real
Fisiere atasate
- BAcalaureat2016_SubiecREalpag1_537805369.jpg
- BAcalaureat2016_Subiectrealpag2_143126832.jpg
- BAcalaureat2016_SubiectUmanpag1_619599438.jpg
- BAcalaureat2016_SubiectUmanpag2_314558626.jpg