A doua şansă la învăţătură: Erau analfabeţi, iar acum lucrează pe calculator
Proiectul „Din nou la şcoală!” - prevenirea şi corectarea părăsirii timpurii a şcolii” iniţiat de Casa Corpului Didactic şi implementat împreună cu Inspectoratele Şcolare din Vrancea şi Buzău, s-a finalizat după un an şi jumătate. Conferinţa de încheiere a avut loc sâmbătă, la Hotel Vrancea unde reprezentanţii şcolilor implicate în proiect au tras concluziile. Confinanţat de Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-1013; Investeşte în oameni!”, Axa prioritară 2 - “Corelarea învăţării pe parcursul vieţii cu piaţa muncii”; Domeniul major de intervenţie 2.2. „Prevenirea şi corectarea părăsirii timpurii a şcolii”, proiectul a avut ca obiectiv diminuarea fenomenului de părăsire timpurie a şcolii din judeţele Vrancea şi Buzău. Gândit iniţial pentru 240 de persoane care au părăsit şcoala şi 210 de elevi aflaţi în situaţie de risc de părăsire a şcolii primare sau gimnaziale, proiectul a fost extins la 300 de beneficiari. Cursurile s-au desfăşurat în 11 şcoli, dintre care 7 sunt din Vrancea: Şcoala Vidra, Şcoala „Ecaterina Teodoroiu” Mărăşeşti, Şcoala Nr. 2 Mărăşeşti, Şcoala „Nicolae Iorga” Focşani, Şcoala „Alexandru Vlahuţă” Focşani, Şcoala Slobozia Bradului şi Şcoala Tîmboieşti, dar şi 4 din judeţul Buzău: Şcoala „Nicolae Titulescu”, Şcoala „Nicu Constantinescu”, Şcoala „Mihail Kogălniceanu” şi Şcoala Nr. 3 Râmnicu Sărat. Deoarece fenomenul de abandon şcolar sau de neştiutori de carte este destul de mare, în cadrul proiectului s-a realizat o mărire de grup ţintă de la 240 la 300 de persoane. Din categoria de grup ţintă au făcut parte parte 125 de persoane care au vârsta până în 25 de ani şi 175 de persoane care au vârsta peste 25 de ani.
„Să treci de la analfabetism la lucrul pe calculator e mare lucru”
Stela Stănoiu, manager în cadrul proiectului, a vorbit de reuşitele acestui program
Cursurile s-au finalizat cu rezultate deosebite pentru cursanţi. Peste 90% dintre beneficiari au învăţat să scrie, să citească şi să socotească. Managerul de proiect, bibliotecarul Stela Stănoiu, de la CCD Vrancea, a recunoscut, la finalul proiectului, că la început de drum au existat temeri ce au fost învinse pe parcurs. „Am început entuziaşti, cu speranţă, dar şi cu temeri. Este un proiect care a avut succes, dar pe care îl încheiem obosiţi. CCD Vrancea a avut două proiecte în acelaşi timp şi îi mulţumesc dnei director Aurelia Neagu că a avut încredere în mine şi mi-a dat să-l manageriez pe acesta. Alături de dvs m-am redescoperit pe mine, am învăţat împreună. Ne-am străduit să ajungem la sufletele unor copii care au avut a doua şansă şi am învăţat şi noi foarte multe”, a precizat Stela Stănoiu. Directorii şcolilor implicate în proiect s-au declarat fascinaţi de dorinţa extraordinară a cursanţilor, în majoritate de etnie romă, de a învăţa. „Să treci de la analfabetism la lucrul pe calculator e mare lucru. La început fetele de etnie romă spuneau că vor să citească Biblia cu proprii ochi, iar acum vin şi ne mulţumesc. Privesc cu alţi ochi şcoala şi lumea”, a spus Voica Costache, directorul Şcolii Slobozia Bradului, unitatea de învăţământ care a avut cel mai mare grup ţintă, 115 cursanţi.
Dotări pentru şcolile participante
Fenomenul de abandon şcolar este în creştere nu doar în Vrancea, ci şi în judeţul Buzău. „În Buzău am avut numeroase proiecte europene, însă unele s-au împotmolit, dar acesta a mers foarte bine. Din păcate, însă, educaţia din România are mult de recuperat. Mi se pare tarziu să pui un copil abia acum în faţa unui calculator sau a unei tablete interactive”, a precizat profesorul Ion Şerban, directorul Şcolii Gimnaziale „Mihail Kogălniceanu” Buzău. În cadrul proiectului cursanţii au beneficiat de consiliere psihologică din partea Cătălinei Dascălu, care a apreciat munca depusă de cadrele didactice. ”Am cunoscut aici oameni dăruiţi. Dincolo de partea materială, dvs, dascălii, marcaţi oameni, ajutaţi copii să aibă visuri”, le-a spus aceasta profesorilor implicaţi în proiect. Proiectul “Din nou la şcoală!” – prevenirea şi corectarea păsirii timpurii a şcolii” a avut o asistenţă financiară nerambursabilă de 6.155.283,67 lei. Din aceşti bani cursanţii au primit rechizite şi subvenţii, iar cele 11 şcoli din proiect au fost dotate cu table interactive, videoproiectoare, flipchart şi laptopuri. (M. VLĂDESCU)