Proiectul PODCA în şcolile vrâncene naşte nemulţumiri. Vă spunem în articol ce li se cere profesorilor!
Programul PODCA privind “Creşterea calităţii sistemului educaţional preuniversitar din România prin implementarea de instrumente moderne de management şi monitorizare”, implementat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice (MECŞ), naşte nemulţumiri din partea cadrelor didactice şi a sindicatelor, care au luat atitudine. Cadrele didactice susţin că prin acest program le sunt publicate pe internet datele personale, cum ar fi CNP-ul, adresa la care locuiesc şi numărul de telefon. Prin urmare sindicatele din Educaţie, afiliate la FSLI, au înaintat MECŞ o adresă prin care cere sistarea proiectului. “În majoritatea celor 1.000 de unităţi de învăţământ există o stare de tensiune şi nemulţumire în rândul salariaţilor, generate de faptul că personalul didactic nu şi-a exprimat consimţământul în vederea includerii în grupul ţintă şi a furnizării de date cu caracter personal. De asemenea, se constată că personalul didactic este implicat forţat în derularea acestui proiect”, se arată în adresa FSLI. O adresă privind sistarea acestui program a fost trimisă şi în şcolile vrâncene de către SLI Vrancea. “Noi cerem simplificarea birocraţiei, iar pe de altă parte ne încărcăm cu tot felul de chestiuni de genul acesta. Ideea, ca proiect, este bună, însă timpul este scurt, până pe 10 noiembrie, şi nu sunt oferite detalii suplimentare. Nu ştim decât titlul proiectului, fără a avea detalii despre derularea lui”, ne-a declarat liderul SLI Vrancea, Emil Tudor.
“Datele personale nu sunt publice” replică MECŞ
Programul PODCA este la stadiu de program pilot, din Vrancea fiind selecţionate 24 de unităţi de învăţământ pentru a face parte din acesta. Şcolilor li s-a cerut să scaneze şi să introducă portofoliile cadrelor didactice într-o platformă online, până pe 10 noiembrie 2015. Pentru că acest program a generat nemulţumiri în rândul dascălilor, atât din cauza temerii de a fi publicate pe internet datele personale, dar şi pentru că timpul este scurt, iar volumul de muncă foarte mare, pentru fiecare cadru fiind de scanate sute de pagini, iniţiatorii proiectului au reacţionat. Astfel, managerul proiectului a trimis o adresă către inspectoratele şcolare prin care a precizat că “datele privind diplomele obţinute şi calificativele din portofoliul cadrelor didactice pot fi vizualizate doar de către titular şi la nivelul directorului unităţii de învăţământ, IŞJ/ISMB şi MECŞ, după caz. Datele personale ale cadrelor didactice ( CNP-ul, adresa şi datele de contact: email, telefon ) nu sunt publice, ci private, şi pot fi accesate doar de către titular, prin intermediul unui cont de utilizator strict securizat, cu nume de utilizator şi parolă”. În aceeaşi adresă, semnată de managerul de proiect Laura Chira şi de ordonatorul de credite Merime Carmen Petrovici, se mai arată că prin crearea portofoliului profesorului “se contribuie la procesul de debirocratizare în învăţământul preuniversitar”. Astfel, potrivit proiectului, cadrele didactice care au realizat portofoliul îl vor putea folosi la mişcarea personalului didactic, la obţinerea gradaţiei de merit sau la pregătirea inspecţiilor, fiind o alternativă la dosarul personal depus, până în prezent, în format clasic. (M. VLĂDESCU)