Anul şcolar debutează cu incertitudini la Vrancea
Peste 50.000 de elevi vrânceni trec astăzi pragul unităţilor de învăţământ, la debutul unui nou an şcolar. Aşa cum ne-am obişnuit în ultimii ani, vara se dovedeşte fi prea scurtă pentru autorităţi care nu reuşesc să rezolve problemele din sistem. Sute de elevi vor începe anul şcolar în condiţii improprii, şi nu doar în mediul rural, ci şi la oraşe unde prichindeii sunt înghesuiţi în trei schimburi în săli de grădiniţă, transformate peste noapte în săli de clasă, fără să se ştie până când. Incertitudinea planează şi la Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ), unde echipa de inspectori a fost stabilită după lungi negocieri în noapte, dar şefia învăţământului nu a fost dată nimănui deocamdată, din cauza neînţelegerilor dintre factorii politici. Deocamdată atribuţiile "generalului" îi sunt delegate inspectoarei adjuncte Lidia Dumbravă care astăzi va fi mămică, după cum ne-a informat. În rândurile următoare vom face o radiografiere a învăţământului vrâncean într-o zi în care, pentru mulţi dintre cei care păşesc pentru prima dată pragul şcolilor, ar trebui să fie una memorabilă.
Naveta între şcoli în Focşani
Cele mai multe şcoli vor deschide noul an şcolar 2015 – 2016 la ora 9,00, însă există şi excepţii, Colegii precum “Unirea” şi “Cuza” din Focşani organizând deschiderea festivă la ora 10,00. Elevii Şcolii 3 din Focşani vor merge tocmai în Obor, la Liceul “G.G,. Longinescu”, unde sunt aşteptaţi la ora 11,00 pentru deschiderea noului an şcolar. Situaţia se datorează faptului că municipalitatea a demarat, în vara acestui an, lucrări de reabilitarea a sediului Şcolii 3, elevii acesteia fiind împărţiţi în două: clasele de step by step şi pregătitoare vor învăţa în sălile de la etalul al II-lea al Grădiniţei 2 , care funcţionează în fostul internat al Liceului Pedagogic de pe Strada Alexandru Sihleanu, iar elevii de la celelalte clase vor face naveta la Liceul “G.G. Longinescu”. Întrucât distanţa de parcurs este mare, Primăria a convocat pentru ziua de marţi o şedinţă de CL în care va supune votului aleşilor locali un proiect de hotărâre ce vizează asigurarea transportului elevilor până la cele două locaţii.
Cursuri în trei schimburi la Şcoala “Alexandru Vlahuţă”
Şi elevii Şcolii “Alexandru Vlahuţă” Focşani vor fi înghesuiţi într-o grădiniţă. De această dată este vorba despre Grădiniţa 10 din Sud, unde sălile nu vor fi destinate exclusiv învăţământului primar, aşa cum a anunţat iniţial Primăria, ci se va învăţa în trei schimburi, pentru a face loc şi preşcolarilor. “Sunt două grupe de la Grădiniţa 10 care nu încap la Grădiniţa 13 şi de aceea se va învăţa în trei schimburi. Este o situaţie provizorie şi sperăm ca părinţii să înţeleagă”, ne-a declarat profesoara Valy Ţigănuş, directorul Şcolii “Alexandru Vlahuţă”. Clasele gimnaziale vor funcţiona provizoriu la etalul al II-lea al Şcolii “Nicolae Iorga”. Festivitatea de deschidere de anul acesta se va desfăşura la ora 9,00 în curtea Grădiniţei 10. Tot în trei schimburi se va învăţa şi la Şcoala Cornetu, comuna Slobozia Bradului, unde numărul copiilor de etnie romă este în creştere. Şi aici orele vor fi de 45 minute, iar pauza de 5 minute.
Şcoală în Căminul Cultural
Copiii din zonele rurale sunt adesea discirminaţi când vine vorba de acces egal la Educaţie
Elevii din două sate vrâncene vor învăţa şi în acest an în aceleaşi condiţii improprii ca în anii precedenţi. Mai exact: la Lespezi, comuna Homocea, elevii merg la şcoală la …Căminul Cultural. Clădirea a fost recompartimentată, astfel încât să poată fi folosită pe post de şcoală. Şi asta deoarece unitatea de învăţământ nu a mai primit fondurile necesare pentru a fi finalizată. Potrivit primarului Neculai Ionescu, lucrările au fost abandonate de constructor în urmă cu câţiva ani, după ce Ministerul Educaţiei nu a mai alocat niciun leu investiţiei. Primăria a depus un proiect cu finanţare europeană pentru şcoala Lespezi, însă acesta nu a fost aprobat. Nici copiii din Chiricari, comuna Nereju, nu au şcoală. Pentru aceştia termenul “şcoală” înseamnă o casă particulară cu două camere închiriată de primărie în care vor fi educaţi încă un an.
Şi totuşi….
Sunt şi câteva localităţi unde elevii vor intra în şcoli nou-nouţe. Este cazul elevilor Şcolii “Nicolae Iorga” Focşani care revin în sediul propriu, după ce au funcţionat anul trecut în clădirea fostei universităţi “Bariţiu. Tot în sedii noi vor învăţa şi elevii Şcolii Gimnaziale Faraoanele, comuna Vârteşcoiu, dar şi cei au Şcolii primare Muncelu, comuna Străoane. Lucrările la acestea au fost derulate exclusiv prin primării, după ce ani de zile elevii au învăţat pe unde au apucat. În curs de reabilitare sunt, prin Programul Operaţional Regional (POR), Şcoala Rămniceni, Şcoala Chiojdeni şi Grădiniţele Spulber şi Vrîncioaia. Sunt promisiuni că vor fi construite grădiniţe noi, cu finanţare europeană, la Slobozia Bradului şi la Angheleşti, comuna Rugineşti. Veste bună şi la Mera, unde în satul Podul Mănăstirii se reînfiinţează grădiniţa. “Avem o grupă de 18 copii care s-a format şi va funcţiona într-o clădire nouă. Până anul acesta copiii din Podul Manastirii coborau la centru”, ne-a declarat fosta directoare a Şcolii Mera, profesoara Luminiţa Ticu.
Cinci şcoli desfiinţate
Iar dacă la Slobozia Bradului populaţia şcolară este în creştere, în alte localităţi numărul copiilor care merg la şcoală a scăzut dramatic, aşa încât s-a decis desfiinţarea unor structuri. Este cazul Şcolii primare Pietroasa - comuna Cîmpineanca, Şcolii primare Scafari -comuna Vidra, Şcolii Şerbeşti – comuna Vidra, Grădiniţei Repedea – Străoane şi Şcolii Lamoteşti – comuna Milcovul. În alte localităţi, din cauza numărului mic de copii, nu s-au mai format unele clase, situaţii care au bulversat părinţii. Este cazul comunei Răstoaca, unde şcoala a primit aviz favorabil să funcţioneze clasa pregătitoare cu un număr mai mic de copii decât cere MECŞ, dar în final unitatea s-a răzgândit. Aşa că părinţii copiilor se întreabă, pe bună dreptate, unde merg astăzi cu cei mici?
Un an dificil pentru multe cadre
Aşa arată şcoala din Lespezi
Anul şcolar 2015-2016 se anunţă unul dificil nu doar pentru mulţi elevi, dar şi pentru cadrele didactice. Instabilitatea de la vârful IŞJ are repercursiuni în rândul unităţilor şcolare, o parte dintre acestea având conduceri noi. Directori cu experienţă au fost înlocuiţi cu cadre tinere, cu numai trei ani vechime în sistem, cum este Grădiniţa 16 Focşani, care sunt puse în faţa unor provocări cărora nu ştiu dacă le pot face faţă. Şefia şcolilor poate fi una foarte scurtă pentru mulţi directori dacă nu vor promova concursul ce va fi organizat în această toamnă. Profesorii, mai ales cei din mediul rural, se văd nevoiţi să facă naveta între două sau chiar trei şcoli pentru a-şi câştiga existenţa, ceea ce ar putea avea repercursiuni asupra elevilor. Un caz aparte este la Slobozia Bradului unde, din cauza focarului de hepatită, profesorii vor fi nevoiţi să facă lecţii zilnice de igienă cu elevii.
Se anunţă un an şcolar mai lung
Anul şcolar care începe astăzi va fi mai lung cu o săptămână, aşa cum a decis ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, care a modificat calendarul anului şcolar 2015-2016 printr-un ordin. Astfel, vacanţa de iarnă va fi mai lungă cu o săptămână, din 19 decembrie 2015 până în 10 ianuarie 2016. Prin urmare, anul şcolar se va încheia pe 24 iunie 2016, cu o săptămână mai târziu decât era prevăzut iniţial.
Inspectorii DSP încep controalele
Elevii vor vedea intrând în şcoli în această dimineaţă nu doar cadrele didactice, ci şi inspectorii DSP care vor verifica mai ales unităţile neautorizare sanitar. În Vrancea anul acesta şcolar vor funcţiona 112 unităţi de înăţământ cu personalitate juridică şi 393 de structuri, cu patru mai puţine faţă de anul şcolar 2014-2015. Cele mai multe însă nu au reuşit să obţină autorizaţie de funcţionare, judeţul Vrancea fiind codaş la nivel naţional, la acest capitol. Vor fi verificate condiţiile igienico-sanitare, dacă sălile de clasă au mobilierul specific, dacă iluminatul este suficient, natural şi artificial, şi dacă microclimatul este corespunzător. Vor fi inspectate şi laboratoarele, sălile de sport şi atelierele şcolare. Nu sunt uitate nici blocurile alimentare din cămine şi internate, dar şi dacă unităţile sunt pregătite să deruleze programul “Lapte şi corn”. DSP arată că, din cele peste 500 de şcoli vrâncene, numai 182 deţin autorizaţie sanitară de funcţionare. 20 dintre acestea au intrat în posesia autorizaţiei anul acesta. Mai bine de 300 de şcoli nu sunt autorizate sanitar din cauza lipsei apei curente (50% dintre acestea), au grupurile sanitare în exteriorul clădirilor (20%) ori nu sunt finalizate lucrările de reabilitare (10%).
Ferească Dumnezeu de vreun incendiu!
Şcolile nu stau bine deloc nici în ceea ce priveşte autorizaţiile de securitate la incendii, după cum ne informează ISU. Controalele realizate de pompieri au scos la iveală o mulţime de probleme: stingătoare neverificate; hidranţi nefuncţionali; nu există registre de control a instalaţiilor de detectare, semnalizare, alarmare şi stingere a incendiilor; nu a fost întocmit planul de intervenţie în caz de incendiu; deschiderea uşilor nu se face în sensul deplasării utilizatorilor spre exterior; nu s-a asigurat revizia periodică a centralei termice; nu sunt prevăzute sisteme acustice de alarmare în cazul producerii unei situaţii de urgenţă. (M. VLĂDESCU)
Judeţul Vrancea are:
-51.195 elevi;
-112 unităţi de învăţământ cu personalitate juridică;
-393 structuri;
- număr şcoli desfiinţate ( comparativ cu anul trecut şcolar ): 5 (Şcoala primară Pietroasa - comuna Cîmpineanca, Şcola primară Scafari - comuna Vidra, Şcoala Şerbeşti – comuna Vidra, Grădiniţa Repedea – Străoane, Şcola Lamoteşti – comuna Milcovul);
-unităţi înfiinţare (reînfiinţate): 1 (Grădiniţa Podul Mănăstirii - comuna Mera);
-4.810,75 norme didactice.