Începerea anului şcolar ne prinde iar cu pantalonii în vine
Începutul de an şcolar se apropie, dar găseşte zeci de şcoli vrâncene în plină reabilitare şi fără autorizaţie de funcţionare. 48 de unităţi vrâncene sunt în reabilitare şi fără speranţe ca lucrările să fie terminate până la începutul noului an şcolar. În unele dintre acestea lucrările au început în urmă cu ani buni, iar lipsa finanţării a făcut ca ele să fie abandonate. Prefectul de Vrancea, Nicuşor Halici, arată cu degetul către primarii care nu au depus proiecte în vederea accesării de fonduri europene pentru a le finaliza. “Pe toţi primarii i-am chemat anul trecut pentru a depune proiecte pe investiţii şcolare. Este exclusiv vina dumnealor“, a precizat prefectul în cadrul Colegiului Prefectural de ieri, în care a fost analizată situaţia şcolilor din judeţ. Raportul prezentat de inspectorul Radu Emil a scos la iveală probleme la Şcolile Sihlea, Suraia, Andreiaşu, la Colegiul Auto Focşani şi la aripa de lângă IŞJ a Şcolii 3 din municipu care au început să se degradeze. De asemenea, probleme sunt la Şcolile Măgura şi Cerbu de la Jitia, unde constructorul şi-a finalizat lucrările dar a pus lacăt pe construcţii deoarece nu şi-a primit banii. Sunt şi situaţii unde sediile actuale ale şcolilor nu mai fac faţă populaţiei şcolare, fiind nevoie de construcţii noi. Este cazul Şcolii primare Cornetu din Slobozia Bradului, unde se învaţă în trei schimburi, iar sălile de clasă sunt neîncăpătoare.
Obţinerea autorizaţiilor sanitare, călcâiului lui Ahile
Asigurarea personalului calificat în unităţile de învăţământ nu pune probleme în Vrancea, existând chiar un excedent de cadre didactice la unele discipline, cum ar fi limba şi literatura română, potrivit IŞJ. Probleme nu ar fi nici la capitolul asigurarea cu combustibil pentru sezonul friguros, raportarea IŞJ arătând că 95% şi-au achiziţionat stocul pentru iarnă. Punctul slab îl constituie obţinerea autorizaţiilor sanitare de funcţionare. “Aici există un paradox pentru că avem şcoli reabilitate, foarte frumoase, dar care nu obţin autorizaţia sanitară de funcţionare pentru că grupurile sanitare nu sunt în incinta construcţiilor, ci în afara acestora. DSP nu vrea să acorde aceste autorizaţii. Mai avem unele şcoli în mediul rural unde nu este apă curentă. Dar nu are nici comuna apă curentă, iar şcolile nici atât! Considerăm că ar trebui să se pună de acord Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Educaţiei ca atunci când fac proiecte de construcţie şcoli noi sau reabilitare, cerinţele să fie făcute de comun acord, astfel încât în momentul în care construcţia este gata să fie eliberată şi autorizaţia sanitară de funcţionare. Dacă fiecare merge în paralel cu anumite cerinţe, nicicând nu se va realiza acest lucru”, a afirmat inspectorul Radu Emil. 89 de unităţi şcolare nu sunt autorizate pentru că au toaletele în exteriorul clădirilor. Alte 7 nu au apă curentă, iar Grădiniţa Luncile nu are nici bazin vidanjabil. Grădiniţele de la Măicăneşti, Călienii Vechi şi Tulnici nu au grupuri sanitare pentru cadrele didactice.
Prefectul a pus ochii pe clădirile vechi şi nefolosite
Prefectul judeţului a solicitat reprezentantului IŞJ să nu mai aibe rolul de arbitru în realizarea lucrărilor, ci şă se implice efectiv, prin compartimentul de specialitate pe care instituţia l-a avut cândva. Nicuşor Halici a omis faptul că IŞJ a desfiinţat în urmă cu un an compartimentul de investiţii, condus la vremea respectivă de Costel Militaru, acesta având în prezent un contract exclusiv pe construcţia de grădiniţe prin Programul pentru Reforma Educaţiei Timpurii (PRET). “Aveţi în IŞJ un compartiment care în mod normal ar trebui nu doar să monitorizeze, ci şi să certifice un proiect care ar urma să fie implementat. Cred că şi d-stră aveţi un punct de vedere. Mai sunt acele şcoli care au fost modernizate dar nu mai au copii şi au rămas nefolosite. Mai e şi vina ministerului că încă ţine acele clădiri pe care nici nu le finanţează, nici nu le dă unităţilor administrativ-teritoriale. Dar acesta este un subiect pe care am să-l am în vedere pe exerciţiul financiar 2014-2020”, a afirmat prefectul Halici. Acesta a mai cerut mai multă transparenţă la nivelul unităţilor de învăţământ, astfel încât părinţii să nu se mai înghesuie să-şi înscrie copiii doar la câteva şcoli, în timp ce altele nu-şi ocupă locurile. (M. VLĂDESCU)