15 Ani de Probaţiune în Vrancea
Similar în România, în perioada 1997 – 2001, au funcţionat alte 10 servicii experimentale. Rezultatele obţinute în lucrul cu persoanele condamnate menţinute în stare de libertate au convins factorii de decizie din Ministerul Justiţiei dar şi pe cei politici şi din septembrie 2001 au luat fiinţă 28 de servicii de probaţiune finanţate din fonduri guvernamentale, iar din decembrie 2002 alte 13 servicii.
Acesta a fost trecutul, astăzi, misiunea Sistemului de probaţiune din România, aşa cum prevede art. 2 alin 3 din Legea nr. 252/2013 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de probaţiune, este de a promova pedepsele şi măsurile neprivative de libertate în vederea reducerii costurilor sociale ale executării sancţiunilor şi măsurilor penale prin diminuarea populaţiei din unităţile penitenciare, valorificarea potenţialului socio-economic al infractorilor şi menţinerea siguranţei comunităţii.
Activitatea de probaţiune constă, în principal, în întocmirea de referate/rapoarte de evaluare a inculpaţilor şi persoanelor supravegheate la solicitarea organelor judiciare şi punerea în executare a hotărârilor judecătoreşti în cazul persoanelor faţă de care s-au dispus pedepse şi sancţiuni neprivative de libertate constând în respectarea unor măsuri şi executarea unor obligaţii, în evidenţa serviciului de probaţiune aflându-se minori dar şi persoane majore care au comis infracţiuni contra patrimoniului, contra vieţii şi libertăţii persoanei, contra libertăţii şi integrităţii sexuale, infracţiuni de corupţie, contra siguranţei circulaţiei pe drumurile publice sau infracţiuni privitoare la regimul drogurilor.
Este de la sine de înţeles că în activitatea de sprijinire pentru reinserţie socială a persoanelor vulnerabile, care au încălcat legea penală, serviciul de probaţiune nu acţionează singur. Parteneriatul cu alte instituţii publice este cheia reuşitei în cazurile manageriate. Principalele instituţii publice cu care serviciul de probaţiune a încheiat protocoale de colaborare la nivel local sunt: Inspectoratul Şcolar Judeţean Vrancea, Inspectoratul de Poliţie Judeţean, Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă, Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională, primăriile şi unităţile subordinate acestora. Serviciul de probaţiune colaborează pe plan local şi cu Centrul de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog Vrancea, însă cadrul de colaborare este reglementat printr-un parteneriat încheiat între Direcţia Naţională de Probaţiune şi Agenţia Naţională Antidrog; în mod similar, este reglementat şi cadrul de colobarare cu Administraţia Naţională a Penitenciarelor, în cazul colaborării cu Penitenciarul Focşani.
După 15 ani de activitate, probaţiunea a reuşit, credem noi, să convingă mediul juridic vrâncean, societatea civilă, justiţiabilii, publicul larg de utilitatea şi eficienţa în punerea în executare a sancţiunilor şi pedepselor alternative la detenţie, contribuind la reabilitarea socială a persoanelor sancţionate sau condamnate menţinute în stare de libertate şi scăderea riscului de recidivă în cazul acestora. Prin specificul activităţii sale, probaţiunea contribuie implicit la protecţia publicului prin creşterea gradului de siguranţă socială şi, totodată, creează cadrul favorabil în care persoana sancţionată sau condamnată poate să repare prejudiciul adus comunităţii prin comiterea faptei.
Costel CONSTANDACHE- şeful Serviciului de Probaţiune Vrancea