Educație

De dónde venís, Amore ? Note de spectator

Ziarul de Vrancea
5 mar 2015 1023 vizualizări
Obişnuit cu provocările culturale din urbea noastră,nu puteam rata ”o seară de muzică spaniolă”, cum anunţa afişul publicitar de la Ateneul „Mr. Gh.Pastia".

Doar două nume atrăgeau iubitorul de muzică: mezzosoprana Claudia Codreanu, lector la Universitatea de Muzică Bucureşti-secţia canto, ”vinovată” de pregătirea şi conceptţia spectacolului, şi pianista Inna Oncescu, cu specializare la Weimar, membru de onoare al SIMC, secţiunea naţională romană şi conducător al formaţiei Repertorium. Două cărţi de vizită impresionante pentru cunoscători, dar şi pentru novici, adevărate paşapoarte de liberă trecere spre culmile perfecţiunii a unor tinere talente, studente, masterande sau absolvente ale Universităţi de Muzică Bucureşti!  Curios din fire şi uneori sceptic, am ascultat pe You Tube mai multe arii sau cântece audiate miercuri seara la Ateneu. Cu siguranţă că multe voci consacrate în lumea muzicii spaniole conferă interpretării alte valenţe. E vorba de virtuozitate, de experienţă interpretativă, de trucuri de coloratură vocalică. Toate acestea nu anulează calităţile spectacolului oferit de Claudia Codreanu. “Spanioloicele” de pe scena Ateneului au compensat prin alte valori artistice. Impecabila prezenţă scenică în rochii de un colorit incitant, de croială imperială specifică Spaniei, roşu, roz, albastru, portocaliu, verde, ca nişte flori din grădina primăverii, comunicarea nonverbală printr-o gestică studiată profesional, mişcările pline de graţie pe timpul de relaş, graţia şi aerul şăgalnic anexă a cântecelor de iubire, mai optimiste, sonurile grave în momentele de stigăt al iubirii care stă să izbucnească-toate acestea au ţinut sala conectată la ritmurile unei muzici cuceritoare. Repertoriul s-a circumscris temei iubirii, femeia fiind laitmotivul unor arii cunoscute sau al unor cântece populare dragi ibericilor. Francisco Barbieri, Ruperto Chapi, Géronimo Gimėnez, Pablo Luna ş.a. au devenit martorii unei călătorii imaginare în lumea plină de neprevăzut a iubirii patronate de femeie ca un adevărat centru al universului.
    Frumoasele interprete au fascinat publicul, inspirat să răspundă unei asemenea bucurii artistice.  Absenţa unei minime coregrafii a fost compensată de interprete, care prin gesturi tandre, gingaşe au creat impresia că formează un grup de vestale. Aparenţa relaxare în fotoliile din dreapta scenii era de fapt un joc de-a muzica trăită şi receptată prin toate fibrele sensibile ale făpturii feminine.
     Nu pot să închei aceste note de spectator fără un cuvânt de laudă pentru admirabilul public din această seară de martie. O sală sensibilă, atentă la fluxul vocal, rezonând la sunetul muzicii. Nu s-a strigat, nu s-a cerut” bis”, ci pur şi simplu s-a aplaudat în picioare, ca la un recital ţinut în faţa regelui. Un spectacol modern, de numai o oră, cu o gradaţie ascendantă, receptat cu delicateţe de aceşti focşăneni care au ştiut întotdeauna să  aprecieze valorile adevărate.
Nu e prea mult dacă acordăm şi un sincer ”bravo” sensibilului Valentin Gheorghiţă, directorul acestui lăcaş de cultură, care ştie să descopere mereu alţi şi alţi parteneri, pentru a ne oferi vibrări sensibile la frumosul artistic, indiferent de domeniul din care provine.
    Pe când o seară de muzică japoneză?

Vasile LEFTER


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.