Concluzii pozitive la finalul pilotării proiectului european de pregătire a elevilor pentru Bac
Proiectul de pregătire a elevilor de clasa a XII-a pentru examenul de bacalaureat, pe care îl desfăşoară Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ) Vrancea, continuă în liceele vrâncene. „Să ne pregătim pentru BAC! Program inovator de formare a competenţelor-cheie pentru promovarea examenului de bacalaureat” şi-a încheiat faza pilot la nivel multiregional - „Furnizarea serviciului educaţional de pregătire suplimentară şi psihopedagogică” – cu o serie de concluzii pozitive. Această activitate în Vrancea s-a derulat la Colegiul Naţional „Unirea” şi la Colegiul Economic „M. Kogălniceanu” din Focşani, fiind implicaţi 300 de elevi, 15 experţi în educaţie şi 5 psihopedagogi. Derularea propriu-zisă a programului multiregional de educaţie se desfăşoară, până în iunie 2015, în 18 unităţi de învăţământ preuniversitar vrâncene. „Sesiunile de pregătire au alternat cu sesiuni de consiliere psihopedagogică cu rol de suport în scopul orientării şcolare şi profesionale şi dezvoltării de competenţe-cheie la elevii de liceu, respectiv managementul învăţării, organizarea timpului, managementul stresului etc, în funcţie de profilul elevilor. (…) Proiectul urmăreşte să contribuie la formarea competenţelor-cheie ale elevilor, necesare nu numai în contextul susţinerii examenului de bacalaureat, ci şi dincolo de perioada de instruire în cadrul şcolii, rezultatul convergent al acestor sesiuni de formare inovatoare fiind acela de a sprijini elevii din învăţământul liceal în a accede mai uşor şi eficient pe piaţa muncii”, transmite responsabilul PR al proiectului, Silvia Chelariu.
Elevii au devenit mai activi la orele de curs
În urma aplicării chestionarului de evaluare a programului de pregătire, la încheierea activităţii de pilotare, s-au desprins câteva concluzii importante în proiectarea activităţilor în etapa de implementare. Prima se referă la faptul că recapitularea realizată în cadrul programului este un suport bun pentru pregătirea individuală a elevilor, iar conţinuturile parcurse au fost apreciate ca fiind utile în pregătirea pentru examenul de bacalaureat. De asemenea, elevii au avut posibilitatea să formuleze întrebări şi să dezbată aspecte care iniţial au fost însuşite deficitar, metodele de lucru la tematica sesiunilor de pregătire fiind apreciate de majoritatea elevilor ca fiind adecvate. „Din discuţiile cu membrii echipelor de proiect a reieşit că elevii implicaţi în activităţile propuse în faza de pilotare a programului de pregătire suplimentară dovedesc iniţiativă la orele de curs, mai multă implicare în pregătire, motivaţie superioară în învăţare, dar şi competenţă dezvoltată de comunicare. O altă concluzie formulată la sfârşitul etapei de pilotare a fost aceea că, datorită diversităţii obiectivelor proiectului, a crescut motivaţia profesorilor şi a elevilor pentru produse finale de calitate, s-a îmbunătăţit competenţa de comunicate, profesională, socială şi IT. Cadrele didactice şi elevii consideră că şcolile sunt un partener esenţial în formarea profesională, iar încurajarea activităţilor de acest gen poate determina ameliorarea sistemului educaţional”, mai transmite Silvia Chelariu. Proiectul este implementat de IŞJ Vrancea, în parteneriat cu IŞJ Ialomiţa şi cu Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi – Învăţământ Preuniversitar Bucureşti. Acesta este cofinanţat din Fondul Social European prin POS Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013. (M. VLĂDESCU)