Discrepanţă între cererile patronilor şi preferinţele elevilor în privinţa calificării profesionale
O analiză a MEN arată că există o mare diferenţă între cererea calificărilor pe piaţa muncii şi preferinţele elevilor care aleg şcolile profesionale. Astfel, potrivit situaţiei prezentate de Ministerul Educaţiei, domeniile care sunt la mare căutare pe piaţa muncii sunt construcţii, instalaţii şi lucrări publice, domeniul electric, industria textilă şi pielăria. Acestea se află la polul opus preferinţelor tinerilor care doresc într-un număr tot mai mare să devină mecanici. “Din analiza ponderii absolvenţilor clasei a IX-a, care au optat pentru un anumit domeniu de pregătire, faţă de cerinţa angajatorilor, exprimată în oferta educaţională pentru clasa a X-a (învăţământ profesional de 2 ani), realizată de Ministerul Educaţiei, a reieşit că există o discrepanţă între alegerile tinerilor şi cererea de pe piaţa muncii, pe anumite sectoare. Astfel, există o cerere mare din partea angajatorilor, dar interes redus pentru elevi în domeniile: construcţii, instalaţii şi lucrări publice (8,3%) faţă de opţiunile elevilor (7,2%); electric (3,6%) faţă de opţiunile elevilor (2,2%); industrie textilă şi pielărie (8,6%) faţă de opţiunile elevilor (7,3%). În schimb, domeniul mecanică (50,4%) este mai atractiv pentru elevi, faţă de cerinţele angajatorilor (43,9%), în timp ce în domeniul turism şi alimentaţie, cerinţele angajatorilor (12,1%) şi opţiunile elevilor (12,2%) sunt aproximativ aceleaşi”, se arată într-un raport al MEN făcut public zilele trecute.
Jumătate dintre clasele de profesională din Vrancea şcolarizează mecanici
Deşi raportul este realizat după studierea cererilor la nivel naţional, situaţia reflectă realitatea şi din judeţul Vrancea. În prezent în acest judeţ funcţionează la învăţămantul profesional cu durata de 2 ani zece clase în care sunt cuprinşi 248 de elevi. Acestea sunt la Colegiul Tehnic “Edmond Nicolau”, Colegiul Auto, Colegiul “Gheorghe Balş“ Adjud, Colegiul Tehnic “Valeriu D. Cotea” şi Liceul Vidra. Toate califică elevii în meseria de mecanic auto, cu excepţia Liceului Vidra care a preferat calificarea în meseriile de ospătar, chelner, vanzător în unităţi de alimentaţie. Chiar dacă pentru anul şcolar viitor, cand va lua fiinţă învăţămantul profesional de 3 ani, oferta este mai variată, fiind propuse 8 clase, 4 dintre acestea, adică jumătate, vor avea calificare mecanic auto. Clasele vor funcţiona la Colegiile “Edmond Nicolau”, “Valeriu D. Cotea”, Auto Focşani precum şi la Colegiul Tehnic “Gh. Balş“ din Adjud, dar vor mai fi înfiinţate, dacă vor exista înscrieri, şi clase de electronică automatizări la Colegiul Tehnic “Edmond Nicolau”, industrie textilă la Colegiul “Gh. Asachi”, construcţii, instalaţii şi lucrări publice la Colegiul Tehnic “Ion Mincu” şi agricultură la Liceul Tehnologic Odobeşti. Patronii vranceni, prin vocea preşedintelui Patronatului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Ion Roman, au atras atenţia în ultimii ani că şcolarizarea elevilor nu este corelată cu cererea de pe piaţa muncii. De altfel, Ion Roman a cerut de curand Prefecturii să realizeze un studiu pe această temă. (M. VLĂDESCU)