Tot mai mulţi elevi "stranieri" se reîntorc să studieze în Vrancea
740 de elevi au fost înscrişi la şcolie vrancene după ce au studiat o perioadă bună de timp în străinătate. Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ) Vrancea a realizat o situaţie cu elevii care au fost reînmatriculaţi în sistemul de învăţământ din judeţul nostru după o perioadă de şcolarizare în străinătate. Din statistica Inspectoratului Şcolar Judeţean, realizată în perioada 1 septembrie 2009 – 11 februarie 2014, reiese că cei mai mulţi elevi au revenit în ţară de la începutul acestui an şcolar. „Analiza numărului elevilor reînmatriculaţi pe ani şcolari relevă faptul că au fost reînmatriculaţi 118 elevi în anul şcolar 2009-2010, 119 în anul şcolar 2010-2011, 150 de elevi în anul şcolar 2011-2012, 143 de elevi în anul şcolar 2012-2013 şi 210 elevi în anul şcolar 2013-2014 (până în 11.02.2014)”, se arată într-o situaţie a IŞJ. Acelaşi document arată că cei mai mulţi elevi remigraţi vin din Italia – 568, reprezentând 76,75% din numărul total, urmată de Spania -91 elevi, Grecia -36 elevi, Republica Moldova -10 elevi, Anglia – 8 elevi, Cipru şi Portugalia – cate 4 elevi, Belgia, Danemarca, Germania, Serbia, SUA, Turcia – cate doi elevi, Iordania, Islanda, Norvegia, Olanda – cate un elev. Există şi trei situaţii în care copiii au fost reînmatriculaţi în şcolile din Vrancea după ce aceştia au petrecut o perioadă în mai multe state europene. După cum era de aşteptat, cei mai mulţi elevi remigraţi sunt din învăţămantul primar şi gimnazial. „Analiza numărului elevilor reînmatriculaţi în funcţie de clasa în care au fost reintegraţi şcolar arată că: 16 elevi au fost reînmatriculaţi în clasa I, 98 în clasa a II-a, 100 în clasa a III-a, 96 în clasa a IV-a, 90 în clasa a V-a, 77 în clasa a VI-a, 64 în clasa a VII-a, 54 în clasa a VIII-a, 54 în clasa a IX-a, 36 în clasa a X-a, 29 în clasa a XI-a, 18 în clasa a XII-a, 8 în clasa a XIII (învăţământ profesional)”, se mai arată în documentul IŞJ.
Cei care nu se pot adapta beneficiază de consiliere psihologică
Ca mediu în care au fost reînmatriculaţi elevii, ponderea este aproximativ egală: 354 elevi, însemnand 48%, provin din mediul rural, iar 386, reprezentand 52%, din mediul urban. Analiza IŞJ a fost realizată şi pe zone geografice. Astfel, 246 de elevi au fost înscrişi în şcoli din Focşani, 264 în unităţi şcolare din sudul judeţului, 114 în unităţi şcolare din centrul judeţului (inclusiv oraşele Mărăşeşti şi Panciu) şi 116 elevi în unităţile şcolare din nordul judeţului (inclusiv Adjud). Motivele pentru care copiii sunt aduşi în ţară ţin în mare parte de situaţia economică, care nu este tocmai roz în ţările Uniunii Europene, ceea ce determină familiile de romani să revină acasă, pe fondul şomajului crescut. Există însă şi cazuri în care părinţii decid să-şi înscrie copiii la şcolile din Romania, considerand că în afară nu „prea se face carte”. Au existat însă şi situaţii în care părinţii muncesc toată ziua şi susţin că nu mai au timp să se ocupe de copii, aducandu-i acasă, unde i-au lăsat în grija bunicilor. O parte dintre aceşti elevi beneficiază de consiliere psihologică, îndeosebi cei care nu se pot adapta sistemului romanesc de educaţie. Situaţia Inspectoratului Şcolar Judeţean a fost înaintată Ministerului Educaţiei Naţionale, în condiţiile în care se lucrează la proiecte care să uşureze integrarea acestor elevi. (M. VLĂDESCU)