Fondul clasei, între legal, ilegal şi folclor
“Fără fantani arteziene în şcoli” este mesajul transmis de şefa Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) directorilor unităţilor de învăţămant în cadrul şedinţei de ieri. Exemplul, considerat ridicol de altfel, a fost dat în contextul discuţiilor tot mai aprinse pe tema strangerii fondului clasei. Discuţia, una sensibilă, după cum a recunoscut şi profesoara Vasilica Zaharia, s-a purtat la finele şedinţei, directorii fiind rugaţi apoi să transmită la nivelul unităţilor şcolare concluziile trase. “Ştim că fiecare cadru didactic îşi doreşte condiţii mai bune pentru elevii, dar uneori nu poate satisface aceste dorinţe. Atunci se apelează la tot felul de situaţii, de obicei la părinţi”, şi-a început pledoaria inspectorul general. Deşi a ţinut să se declare împotriva fondului clasei, profesoara Vasilica Zaharia a precizat că acesta este legal dar cu o condiţie. “Fondul se strange doar de comitetul de părinţi sau de asociaţia de părinţi dacă este legal constituită prin hotărare judecătorească, are cont în bancă, revizor, cenzor, gestionează fondurile şi nu poate impune niciunui părinte o anumită sumă”, a transmis inspectorul şcolar general. Banii colectaţi nu trebuie direcţionaţi de cadrele didactice, ci lăsat la latitudinea părinţilor pe ce vor fi cheltuiţi. “Părinţii sunt cei care hotărăsc ce trebuie făcut cu banii, dar în acelaşi timp asociaţia are obligaţia să consulte C.A.-ul unităţii, conform statului asociaţiilor de părinţi, pentru că nu poti să faci fantană arteziană în şcoală. E un exemplu ridicol, dar romanesc”, a mai spus profesoara Vasilica Zaharia. De asemenea, aceasta a atras atenţia că în colectarea banilor nu trebuie implicaţi elevii, discuţiile purtandu-se numai la nivelul părinţilor.
“Folclorul”, nefavorabil şcolii vrancene
Reprezentanţii IŞJ considră că activităţile vulnerabile la capitolul “şpagă” sunt reprezentate de înscrierea la grădiniţă, clasa pregătitoare şi clasa I, transferul elevilor, meditaţiile în particular cu elevii de la clasă, organizarea concursurilor cu plată, a banchetelor şi a balurilor, precum şi distribuirea materilelor auxiliare, cum ar fi cărţi sau reviste. Cat priveşte înscrierea într-un ciclu de învăţămant, şefa învăţămantului vrancean a atras atenţia că “folclorul” nu este unul favorabil. “Semnalele nu sunt pozitive atunci cand părinţii doresc să-şi înscrie copiii la grădiniţă şi există folclor care spune: eu peste doi ani îmi duc copilul la grădiniţa “nuştiucare” la doamna x. Vă rog să respectaţi calendarul aprobat de Ministerul Educaţiei. Ţinem mult la corectitudine şi la transparenţă”, a mai sprecizat şefa IŞJ, care le-a mai cerut directorilor iniţierea unor proceduri pentru constituirea unor comisii de înscriere. Directorii au fost rugaţi ca să semnaleze forului superior dacă există “situaţii mai puţin ortodoxe” în învăţămantul vrancean şi au fost atenţionaţi să verifice de urgenţă, prin serviciul de secretariat, actele de studii ale personalului angajat. Şi asta deoarece au apărut situaţii în ţară în care s-a constat că unele diplome de studii, legalizate la notariat, erau falsuri.
“Lucruri care se petrec şi în judeţul nostru de ani de zile”
Directorul Colegiului Naţional Cuza, Marius Poll, a susţinut că astfel de practici, de colectare de fonduri în şcoli, existente şi în Vrancea, nu pot fi înlăturate decat prin eliminarea pe rand a cauzelor care le generează. “Aceste situaţii sunt generate de sistemul acesta de învăţămant unde au apărut dezechilibre. Una este să se ceară bani pentru cadouri şi alta pentru dotarea clasei. Aceste lucruri, de ce să nu recunoaştem, se petrec şi în judeţul nostru de ani de zile”, a precizat profesorul Marius Poll. În opinia acestuia sunt necesare politici fundamentale care să echilibreze sistemul de învăţămant romanesc, ce trebuie gandite şi puse în aplicate de actualul guvern. Cat priveşte Strategia privind eliminarea corupţiei în Educaţie, aprobată în toamna anului trecut prin ordin de ministru, este “ foarte generală, fără vreun grad de specificitate”. (Mihaela VLĂDESCU)