Educație

Pro sau contra icoanelor in scoli

Camelia Stănilă
18 dec 2006 1067 vizualizări
Problema simbolurilor religioase a inceput sa fie discutata si in scolile vrincene, elevii realizind chiar dezbateri u potrivit directorilor, parintii si elevii nu s-au declarat impotriva icoanelor din salile de clasa u Ministerul lasa decizia la nivelul comunitatii

In ultima perioada, prezenta simbolurilor religioase in scoli a fost destul de mult discutata si in Vrancea. Directorii ne-au declarat ca astfel de discutii au fost purtate in cancelarii, la orele de religie sau dirigentie, dar majoritatea s-au declarat in favoarea icoanelor in salile de clasa. Elevii au recunoscut chiar ca, inainte de declansarea acestei dispute, aproape ca nici nu observau icoanele de pe pereti. Si chiar daca sint prezente in clase, nu se simt discriminati, avind in vedere ca exista liberul arbitru, iar religia nu iti poate fi impusa. Ministerul Educatiei a decis, saptamina trecuta,

ca optiunea privind icoanele in unitatile de invatamint sa fie luata de comunitate, cum de altfel a fost si pina acum.


O dezbatere pe aceasta tema a fost organizata simbata, la Colegiul Economic "M. Kogalniceanu", de clubul Focsani al Asociatiei Pro Democratia, cu ajutorul cercurilor de debate de la Colegiile Unirea si Cuza. Pornind de la intrebarea "Prezenta icoanelor in scoli este discriminatorie?", cele doua echipe au intrat intr-o competitie a argumentarii, in fata juriului format din Aurora Martin, consilier principal la Consiliul National de Combatere a Discriminarii (CNCD), profesorul Dragos Axente de la Grupul

Scolar "G. G. Longinescu" si Dan Pavel, masterant la Facultatea de Stiinte Politice. Elevii au incercat sa aduca cele mai bune argumente pro si contra. Faptul ca religia nu-ti poate fi impusa, insa parintii si societatea ortodoxa in care traim ne influenteaza puternic inca de la virste fragede, ca orele de religie sint optionale, iar icoanele sint niste simboluri normale in salile de clasa, la fel ca si stema Romaniei, au fost doar citeva din ideile reliefate de elevi. "Copiii de alte confesiuni nu au de ce sa se simta discriminati daca vad o icoana in sala de clasa. E ca si cum ar trece pe linga o biserica ortodoxa si s-ar simti discriminati", au afirmat uniristii. Unul din cele mai bune argumente a fost acela ca icoana este un factor

de stabilitate morala dar si faptul ca, in scoala, accentul nu se pune pe imaginea in sine, ci pe semnificatia icoanei. In plus, in multe scoli, icoanele sint prezente ca si opere de arta, unele chiar fiind realizari ale elevilor. Desi la final a fost aleasa o echipa cistigatoare, dar si cei mai buni argumentatori, concluzia nu a fost decit una: decizia tine de fiecare din noi. Juriul a decis insa ca cele mai bune argumente au fost aduse de echipa cuzistilor, care a sustinut ca prezenta icoanelor este discriminatorie. Maria Carbunaru, de la aceeasi echipa, a fost declarata cea mai buna.


Prezenta icoanelor, la latitudinea comunitatii


In urma sesizarii facute de profesorul buzoian Emil Moise, cel care a declansat aceasta disputa, CNCD a transmis Ministerului Educatiei sa realizeze norme interne care sa reglementeze problema simbolurilor religioase. "Hotarirea CNCD privitoare la scoaterea simbolurilor religioase din scoli nu este decit o

recomandare, fara caracter de obligativitate. Intentia a fost doar de a supune dezbaterii publice un subiect sensibil", a apreciat, la Focsani, Aurora Martin, consilier principal la CNCD. MEdC a decis

insa ca decizia sa apartina comunitatii. Aceasta avind in vedere ca prezenta icoanelor nu este o consecinta a vreunui ordin ministerial, ci o hotarire a societatii civile. "Nu Ministerul a dat o

decizie ca icoanele sa fie prezente in scoli si nu mi se pare normal ca Ministerul sa decida daca sa le elimine, asta ar restrictiona libera optiune. Noi nu avem nici o restrictie ce tip de cult, de icoana sa se puna intr-o scoala. Decizia apartine parintilor, comunitatii locale", a argumentat ministrul Mihail Hardau, in cadrul vizitei sale de la Focsani. Oficialul a precizat ca va initia o dezbatere pe aceasta tema si in Parlament.


"Icoanele fac parte din traditia noastra"


Seful ISJ, Danut Popoiu, este de parere ca religia este o optiune personala si ca nimeni nu poate impune ca icoanele sa fie sau nu prezente in salile de clasa. De altfel, multi dascali au fost de parere

ca prezenta icoanelor nu este un lucru deplasat, pentru ca religia si implicit simbolurile ei fac parte din traditia noastra. "Din semnalele pe care le avem, parintii s-au declarat in favoarea icoanelor.

Parerea noastra este ca icoanele nu sint discriminatorii, sint un simbol benefic si prezent in scoala, alaturi de stema Romaniei. Au aparut intr-un mod normal, datorita invatatorilor, profesorilor de

religie, fara ca cineva sa le considere discriminatorii. Sintem un popor credincios, iar icoanele indeamna la bunatate, la respect si dau un exemplu pozitiv elevilor. In plus, fac parte din traditia noastra. Noi avem si foarte putini elevi de alte confesiuni, insa nimeni nu-i obliga sa participe la orele de religie. Cu toate acestea, multi doresc sa fie alaturi de colegii lor", ne-a spus si inspectorul scolar de religie, preotul Ion Dragu.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.