Elevii si profesorii au simulat examenele nationale
Sute de elevi din clasele terminale, a VIII-a si a XII-a, au sustinut ieri simularea examenelor nationale la limba si literatura romana, actiune organizata la nivel judetean. De la primele ore ale diminetii, atit elevii,
cit si profesorii au exersat situatia reala de examen, atit din punct de vedere al materiei, cit si al organizarii. Varianta de subiect extrasa, cea cu nr. 1, a fost comunicata in scoli prin telefon, avind in vedere ca subiectele au fost publicate din timp pe internet si au fost distribuite in unitatile de invatamint prin intermediul centrelor metodice. "Aceasta simulare a avut un dublu scop, a vizat atit pregatirea elevilor si acomodarea lor cu situatia reala de examen, insa a fost un exercitiu si pentru profesori. Aceasta inca de la redactarea subiectelor, la care, din pacate, nu au contribuit foarte multe cadre didactice. Din punct de vedere organizatoric, lucrurile au mers bine la transmiterea variantei de subiect, dar am avut probleme cu internetul in scolile indepartate, unde am transmis baremele pe fax", a precizat inspectorul de limba romana Maria Lupu.
Simularea poate tine loc de teza
Pentru elevi, subiectele nu au fost extrem de dificile, in conditiile in care le-au putut lucra la clasa cu profesorii. Acolo unde acest lucru nu s-a intimplat, elevii s-au declarat mai slab pregatiti. "A fost greu, nu am apucat sa scriu chiar totul, dar sper sa iau o nota peste 9. Am repetat, ca tot trebuia sa dam teza", ne-a spus o eleva de a VIII-a de la Scoala "Anghel Saligny". La gimnaziu, elevii au avut de rezolvat citeva cerinte de gramatica pe baza unui text, sa redacteze o cerere si o compunere in care sa demonstreze ca o opera studiata este pastel. Trebuie mentionat ca varianta de subiect a fost redactata de profesoara Dobrita Tanase de la Scoala "Stefan cel Mare" Focsani. Mult mai grea a fost varianta pentru clasa a XII-a, realizata de profesoarele Eugenia Blagan si Cristina Chiriac, de la Grupul Scolar "G. G. Longinescu". Cerintele de gramatica au fost intocmite pe baza poeziei "Melancolie", a lui Mihai Eminescu. La punctul II, liceenii au trebuit sa redacteze un eseu argumentativ in care sa-si prezinte opinia pro sau contra in privinta afirmatiiei lui Liiceanu "Spiritul nu poate fi cultivat decit prin cultura, adica prin carti si prin munca sistematica in spatiul lor". Un punct dificil a fost si eseul in care
trebuia prezentata evolutia a doua personaje dintr-un roman realist din perioada interbelica. "Subiectele au respectat programa si structura subiectelor de examen. Notele de la simulare pot tine locul celor de la teza, caci materia a fost aceeasi. Insa aceasta depinde de
managementul clasei, de modul in care profesorul a stiut sa negocieze cu elevii acest lucru", a mai precizat inspectoarea Maria Lupu.
Pro si contra subiectelor afisate din timp
Desi parintii, majoritatea cadrelor didactice si a elevilor s-au declarat multumiti de faptul ca subiectele pot fi lucrate din timp, mai multi elevi de la liceele bune s-au declarat impotriva, pentru ca astfel se vor lua mult mai multe note mari, pe eseuri facute la pregatiri sau invatate pe de rost. "N-am avut deloc emotii, dar nici nu mi-am dat prea mult interesul. Subiectele au fost potrivit de usoare, insa s-au stiut dinainte si mie personal nu-mi place acest lucru. Nici nu m-am uitat peste ele, nici la clasa nu le-am facut...", a fost de parere Elena, o unirista de clasa a XII-a.