Educație

Locul unde infirmierele şi spălătoresele fac educaţie cu copiii

Ziarul de Vrancea
8 dec 2013 7010 vizualizări
Noul serviciu de Crese înfiinţat anul acesta de Primăria Focşani funcţionează cu zece înfirmiere, copiii fiind văduviţi de educaţia specifică varstei ce trebuie asigurată cu personal calificat u “este asigurată îngrijirea copiilor, mai puţin partea educaţională”, recunoaşte directoarea u pentru a face economie la buget, Primăria a încercat să obţină finanţare de la MEN pentru plata educatoarelor u noul stat de funcţii prevede cinci posturi de educatori-puericultori, calificare care nu există în Vrancea


Noul Serviciu de Creşe, înfiinţat la începutul acestui an şcolar în Focşani, nu funcţionează aşa cum a fost gandit. Şi asta deoarece noua structură nu are angajat personal calificat pentru educaţia antepreşcolară, aşa cum prevede statul de funcţii. Pe hartie, noul serviciu, care are personalitate juridică, arată în regulă, dar în realitate copiilor nu li se asigură decat supraveghere. Noul serviciu a fost prevăzut cu zece posturi de educatoare şi educatori-puericultori, dar niciunul dintre angajaţii actuali ai serviciului nu are o astfel de calificare. Organigrama nouă a Serviciului de Creşe din Focşani, ce a luat fiinţă de la 1 septembrie 2013, are 42 de norme. Dintre acestea cinci norme sunt de “educator” şi alte cinci de “educator-puericultor”, restul fiind de infirmiere, bucătari, spălătorese, asistent medical, îngrijitor, contabil şi director. Numărul de locuri la fiecare dintre cele două creşe este de cel mult 50 de copii.

Din păcate însă educaţie antepreşcolară nu se face deoarece Serviciul de Creşe nu a scos la concurs niciunul dintre posturile de educatoare sau de educator-puericultor. De altfel, acestea din urmă vor fi aproape imposibil de ocupat avand în vedere că judeţul Vrancea nu produce astfel de specialişti. “Suntem conştienţi că va fi foarte greu să ocupăm aceste posturi, dar cine doreşte să se angajeze pe ele poate urma cursuri în domeniu. Ne descurcăm mai greu, dar este asigurată îngrijirea copiilor, mai puţin partea educaţională. Fetele însă au experienţa necesară ca să se descurce şi în aceste condiţii”, ne-a declarat directorul interimar al Serviciului de Creşe Focşani, Oana Isac, detaşată de la Căminul de Bătrani pentru o perioadă de 6 luni pe acest post.

Primăria vrea finanţare de la MEN pentru personalul didactic

H.G. 1252 din 12 decembrie 2012 reglementează statutul creşelor iar Legea 1/2011 stabileşte clar modul în care trebuie asigurată educaţia antepreşcolară. “Asigurarea personalului didactic necesar desfăşurării educaţiei antepreşcolare se face de către autorităţile administraţiei publice locale, împreună cu inspectoratele şcolare, cu respectarea standardelor de calitate şi a legislaţiei în vigoare”, se arată la alin. 3 articolul 27 din Legea 1/2011. Practic, creşele sunt structuri cu dublă subordonare, între autorităţile locale şi IŞJ fiind nevoie de colaborare pentru buna funcţionare a noii structuri. Din păcate, însă, lipsa colaborării dintre aceste instituţii: Primărie – Inspectoratul Şcolar Judeţean - văduveşte aproape 100 de copii de educaţia de care au nevoie. Din septembrie, de cand a luat fiinţă noua structură, copiii care frecventează cele două creşe din Focşani au parte numai de îngrijire şi supravegherea asigurată de cele zece infirmiere angajate, dar nu şi de educaţia specifică varstei. În timp ce directoarea Serviciului de Creşe susţine că Primăria a făcut demersuri la IŞJ pentru a asigura personalul calificat, reprezentanţii Inspectoratului Şcolar precizează că nu pot ajuta noua structură. “Nu am primit nicio adresă din partea Primăriei Focşani prin care să ne solicite asigurarea personalului calificat. A existat o discuţie în care li s-a transmis că la nivelul judeţului Vrancea nu avem specializarea educator-puericultor. A existat la nivelul Liceului Pedagogic o clasă dar i s-a modificat specializarea în anul şcolar 2011-2012”, ne-a declarat inspectorul general al Insşectoratului Şcolar Judeţean, Vasilica Zaharia.

“Calificarea de puericultor le asigură o carieră de baby-sitter”

Nicio unitate şcolară vranceană nu produce educatori-puericultori, aşa cum se numeşte oficial această specializare. În urmă cu doi ani, Liceul Pedagogic “Spiru Haret” a înfiinţat o clasă cu această specializare, dar care a funcţionat numai un semestru. Un ordin al ministrului Educaţiei, prin care se reînfiinţau clasele de învăţători-educatori, avea să schimbe calificarea elevilor. “Ministrul Educaţiei a trimis o adresă liceului nostru prin care erau reînfiinţate clasele de învăţători-educatori. Am convocat atunci o şedinţă cu părinţii în care am expus problema, iar părinţii au optat pentru schimbarea profilului din educatori-puricultori în învăţători-educatori”, ne-a declarat directorul Liceului Pedagogic, profesoara Lauriana Ailincuţei. Potrivit acesteia, Liceul Pedagogic din Focşani nu are în intenţie înfiinţarea unei clase de educatori-puericultori, interesul pentru acest profil fiind scăzut. “Noi preferăm să mai înfiinţăm o clasă de învăţători-educatori pentru care cererea este foarte mare. Calificarea de educator-puericultor asigură o carieră de baby-sitter, ori sunt şanse mai mari pe piaţa muncii pentru domeniul învăţător-educator”, ne-a mai spus Lauriana Ailincuţei.

Posturile de la creşe nu ţin de IŞJ

Municipalitatea nu pare să fie deranjată de această situaţie, mai ales că nu trebuie să cheltuiască prea mult cu salariile angajaţilor. De altfel, reprezentanţii Primăriei au încercat să obţină, prin Inspectoratul Şcolar, finanţare de la Ministerul Educaţiei pentru plata măcar  a celor cinci posturi de educatoare prevăzute de noul Serviciu de Creşe. “Inspectoratul Şcolar nu are norme la Serviciul de Creşe pentru că posturile respective nu au fost cuprinse în reţeaua şcolară pentru acest an. Noi am înaintat o propunere către Ministerul Educaţiei, dar nu ne-a fost acceptată”, ne-a declarat şefa IŞJ, Vasilica Zaharia. În aceste condiţii cele două creşe din Focşani nu oferă ccea ce este esenţial pentru copii: educaţia antepreşcolară despre care se vorbeşte tot mai mult în ultimii ani. Pană în anul trecut şcolar la creşe educaţia era asigurată prin intermediul a două educatoare care s-au transferat la alte unităţi de învăţămant preşcolar odată cu înfiinţarea noului Serviciu de Creşe. Serviciul de Creşe Focşani a fost înfiinţat la 1 septembrie 2013 prin unirea celor două creşe care funcţionau în municipiu, respectiv Creşa 1 din Sud şi Creşa 7 de pe Strada Diviziei, noua structură, care are personalitate juridică, aflanduse în subordinea Consiliului Local. Creşele au o capacitate de 100 de locuri, dar au un grad de ocupare în prezent de 75%, potrivit directoarei Oana Isac. Finanţarea cheltuielilor necesare funcţionării Serviciului Public Creşe este realizată în mare parte din bugetul local, părinţii suportand numai 20% din costul mediu lunar de întreţinere, însemnand 76 lei/ lună de copil. (M. VLĂDESCU)

Ce atribuţii are un educator puericultor

Educatorul puericultor este persoana calificată a cărei intervenţie se regăseşte în sectorul serviciilor de creştere, îngrijire şi educaţie timpurie a copilului şi de susţinere a părinţilor în consolidarea abilităţilor parentale. Acestea pot fi: servicii primare şi de protectţie a copilului. Serviciile primare pot fi: creşe, grădiniţe, centre de zi pentru copil, centre de consiliere şi informare pentru părinţi cat şi centre maternale. Educatorul puericultor este angajat în cadrul serviciilor publice, cât şi private. Principalele atribuţii ale educatorului puericultor sunt: activităţi de îngrijire şi de stimulare psihomotorie a copiilor în vederea creşterii gradului deindependenţă, activităţi care vizează dezvoltarea comportamentului socio-afectiv, formarea şi perfecţionarea comportamentului verbal, realizarea programelor care cuprind activităţi ce urmăresc creşterea receptivităţii generale la stimuli în vederea dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor în învăţare, înregistarea progreselor realizate de copil, are obligaţia de a comunica în scris părinţilor/reprezentanţilor legali ai copiilor, prin jurnalulde legătură al copilului, trimestrial sau ori de câte ori este necesar, cel puţin următoareleinformaţii, cu avizul directorului/şefului de centru: progresele realizate de copii pe cele cinci domenii de dezvoltare, starea emoţională şi afectivă a copiilor, dificultăţi/deficienţe identificate. Cum la noi nu există asemenea angajaţi, infirmierele şi spălătoresele sunt cele care se ocupă de educaţia timpurie a copiilor din creşe.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 4

Adaugă comentariu
ani, acum 1657 zile, 2 ore, 28 secunde
Stimate autor de articol,pe linga faptul ca tot ce ai scris este o timpenie, te-ai folosit si de o fotografie cu copii de la o gradinita privata cu conditii foarte bune si pentru asta trebuie sa dai citeste integral
sunt de acord, acum 1657 zile, 7 ore, 45 minute, 55 secunde
Educatia anteprescolara este stipulata in Legea Educatiei 1/2011, care are un capitol destinat acestui tip de educatie, caruia AR TREBUI sa i se acorde o atentie deosebita. Sunt specialisti care citeste integral
Mama unui copil din cresa, acum 1657 zile, 8 ore, 38 minute, 45 secunde
Atunci cand nu cunosti situatia, mai bine nu mai vorbesti.Eu sunt mama unui copil care frecventeaza cresa si sunt extraordinar de multumita de conditiile si educatia care i se acorda copilului meu.Si citeste integral
Anca, acum 1657 zile, 9 ore, 38 minute, 39 secunde
Draga autor de articol "deosebit" de inteligent (prin "deosebit" a se intelege "diferit", "altfel decat" - astea-s sinonime, asa m-a invatat pe mine la citeste integral
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.