Procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă a contribuabililor vrânceni
Actele administrativ fiscale emise în formă electronică de către organul fiscal central se comunică prin mijloace electronice de transmitere la distanţă prin intermediul serviciului „Spaţiul Privat Virtual” (SPV).
SPV constă în punerea la dispoziţia persoanelor fizice, persoanelor juridice şi altor entităţi fără personalitate juridică a unui spaţiu virtual prin intermediul căruia se efectuează comunicarea electronică a informaţiilor şi înscrisurilor între organul fiscal şi acestea în legătură cu situaţia financiară sau fiscală proprie.
În cazul utilizării SPV nu se mai utilizează şi altă modalitate de comunicare a actului administrativ fiscal.
Prin Spaţiul Privat Virtual persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică pot transmite organului fiscal central cereri, înscrisuri sau orice alte documente.
Categoriile de documente ce pot face obiectul comunicării prin SPV sunt:
a) declaraţii fiscale, declaraţii de înregistrare şi alte declaraţii întocmite potrivit legii;
b) cereri adresate organului fiscal cum ar fi: cerere de informaţii despre contribuţiile de asigurări sociale declarate de angajatori, cerere de eliberare a certificatului de atestare fiscală, cerere de eliberare a cazierului fiscal, cerere de eliberare a unei adeverinţe de venit, solicitarea unei opinii privind aplicarea legislaţiei fiscale, cereri de audienţă, sesizări, petiţii, reclamaţii, solicitări privind informaţiile publice şi altele asemenea;
c) acte administrative fiscale, acte de executare şi alte acte emise de organul fiscal central în executarea legii, cum ar fi: decizii de impunere, notificări, somaţii şi altele asemenea;
d) documente, acte sau fişiere emise de organul fiscal central la cererea persoanei fizice, persoanei juridice sau a altei entităţi fără personalitate juridică, cum ar fi: certificatul de atestare fiscală, adeverinţa de venit, fişierele de profil prevăzute de Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 146/2018 pentru descrierea profilurilor prevăzute la art. 22 pct. J lit. a) din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, structura XML a mesajelor de activare a acestora, structura XML a fişierelor prevăzute la art. 22 pct. J lit. b) din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, precum şi categoriile de UR2L-uri utilizate în schimbul de informaţii cu sistemul informatic naţional de supraveghere şi monitorizare a datelor fiscale al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările ulterioare, şi altele asemenea;
e) registrul documentelor electronice comunicate în ultimii 2 ani;
f) informaţii referitoare la istoricul acţiunilor;
g) informaţii cu privire la evidenţa fiscală a creanţelor fiscale ale persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entităţi fără personalitate juridică;
h) informaţii cu privire la livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional, conform datelor preluate din declaraţiile informative 394;
i) informaţii relevante, rezultate ca urmare a analizei de risc, în vederea înştiinţării contribuabililor în scopul conformării voluntare.
j) formularul «Ordin de plată multiplu electronic (OPME)», document .pdf cu fişier .xml ataşat.
k) informaţii referitoare la efectuarea de plăţi potrivit art. 163 din Codul de procedură fiscală.
l) informaţii şi documente specifice sistemului naţional privind factura electronică RO e-factura prevăzut de OUG nr. 120/2021.
Toate documentele puse la dispoziţia persoanelor fizice, persoanelor juridice şi altor entităţi fără personalitate juridică prin intermediul Spaţiului privat Virtual sunt înscrisuri în formă electronică cărora li s-a încorporat, ataşat sau li s-a asociat logic o semnătură electronică extinsă.
Instituţia publică, autoritatea publică sau orice altă persoană poate verifica şi descărca conţinutul documentelor prezentate accesând aplicaţia informatică pusă la dispoziţia publicului în acest scop pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în secţiunea Servicii on line, folosind numărul de înregistrare al documentului şi codul de identificare. Lista documentelor ce pot fi verificate şi descărcate este disponibilă în aplicaţia dedicată.
Baza Legală: Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală 1090/09.06.2022 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă între organul fiscal central şi persoanele fizice, persoane juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică publicat în Monitorul Oficial al României partea I nr. 585/16.06.2022.
Compartiment de comunicare