Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE:Creditul guvernamental a avansat mai rapid față de cel destinate populației și firmelor

Ziarul de Vrancea
23 sep 2019 1554 vizualizări

În august creditul guvernamental a crescut cu 4,8% față de anul trecut, arată cifrele BNR

La 31 august 2019, creditul guvernamental s-a majorat cu 4,8 la sută (0,9 la sută în termeni reali) față de 31 august 2018 și cu 1,7 la sută față de luna iulie 2019, până la 104,812 miliarde lei, informează BNR. Soldul creditului neguvernamental acordat de instituțiile de credit a crescut în luna august 2019 cu 0,8 la sută (0,7 la sută în termeni reali) față de luna iulie 2019, până la nivelul de 264,638 miliarde lei. Creditul în lei s-a majorat cu 1,0 la sută (0,9 la sută în termeni reali), iar creditul în valută exprimat în lei a crescut cu 0,3 la sută (exprimat în euro, creditul în valută a crescut cu 0,4 la sută). Comparativ cu aceeași lună a anului precedent, creditul neguvernamental a înregistrat o creștere de 8,0 sută (4,0 la sută în termeni reali), pe seama creșterii cu 10,4 la sută a componentei în lei (6,2 la sută în termeni reali) și a creșterii cu 3,7 la sută a componentei în valută exprimată în lei (exprimat în euro, creditul în valută a crescut cu 1,8 la sută). Depozitele rezidenților clienți neguvernamentali au crescut în luna august 2019 cu 1,1 la sută față de luna iulie 2019, până la nivelul de 341, 693 miliarde lei și au crescut cu 8,7 la sută (4,6 la sută în termeni reali) față de luna august 2018. Depozitele în lei ale gospodăriilor populației s-au diminuat cu 12,7 milioane lei, până la 124,557 miliarde lei, iar față de luna august 2018 au înregistrat o creștere de 8,8 la sută (4,7 la sută în termeni reali). Depozitele în lei ale altor sectoare (societăți nefinanciare și instituții financiare nemonetare) au crescut cu 2,5 la sută, până la 98,299 miliarde lei. La 31 august 2019, depozitele în lei ale altor sectoare s-au majorat cu 4,6 la sută față de 31 august 2018. Depozitele în valută ale rezidenților, exprimate în lei, s-au majorat cu 1,2 la sută față de luna iulie 2019, până la nivelul de 118,836 miliarde lei (exprimate în euro, depozitele în valută s-au majorat cu 1,3 la sută, până la 25,127 miliarde euro). Comparativ cu aceeași lună a anului precedent, depozitele în valută ale rezidenților exprimate în lei au crescut cu 12,3 la sută (exprimate în euro, depozitele în valută ale rezidenților s-au majorat cu 10,3 la sută). La 31 august 2019, depozitele în valută ale gospodăriilor populației, exprimate în lei, au înregistrat o creștere de 0,8 la sută (0,7 la sută în termeni reali) față de luna iulie 2019 (exprimate în euro, depozitele în valută ale gospodăriilor populației s-au majorat cu 0,9 la sută). La 31 august 2019, depozitele în valută ale gospodăriilor populației exprimate în lei au crescut cu 14,4 la sută (exprimate în euro, depozitele în valută ale gospodăriilor populației s-au majorat cu 12,3 la sută) față de 31 august 2018. Depozitele în valută ale altor sectoare (societăți nefinanciare și instituții financiare nemonetare), exprimate în lei, au înregistrat o creștere de 2,4 la sută (2,3 la sută în termeni reali) față de luna iulie 2019 (exprimate în euro, depozitele în valută ale altor sectoare au crescut cu 2,4 la sută). Comparativ cu aceeași lună a anului precedent, depozitele în valută ale altor sectoare exprimate în lei s-au majorat cu 7,3 la sută (exprimate în euro, depozitele în valută ale rezidenților din alte sectoare au crescut cu 5,4 la sută). Masa monetară în sens larg (M3) a înregistrat la sfârșitul lunii august 2019 un sold de 396,3 miliarde lei. Față de luna iulie 2019, aceasta a crescut cu 1,2 la sută (1,2 la sută în termeni reali), iar în raport cu august 2018 masa monetară s-a majorat cu 8,5 la sută (4,4 la sută în termeni reali).

Cele mai în vogă destinații exotice ale toamnei sunt țările din America de Sud, Africa și Asia

u  din octombrie-noiembrie se deschide sezonul și în Caraibe

Românii aleg Asia ca destinație pentru vacanța de toamnă 2019, iar țările de pe acest continent care îi atrag sunt: Malaezia, Thailanda, Vietnam și Indonezia, lucru datorat și faptului că acestea au devenit mai accesibile ca preț, pentru un număr din ce în ce mai mare de clienți, a declarat într-un interviu pentru News.ro, Sorin Stoica, CEO-ul agenției de turism Eturia. Despre vânzările de vacanțe în Canada, odată cu eliminarea vizelor, spune că au crescut, dar mult sub așteptări. Reprezentantul agenției de turism a făcut totodată o comparație cu piața de turism din urmă cu 12 ani, dar a vorbit și despre două concepte noi de călătorie lansate, Share A Trip și Single Traveller. Compania estimează o creștere a afacerii cu 10-15% pentru acest an, până la aproximativ 12 milioane de euro. ”Toamna, turiștii Eturia caută să-și achiziționeze vacanțe în destinații din America de Sud (Peru, Argentina, Brazilia, Chile, Ecuador), din Africa în Tanzania și Kenya, dar mai nou și în Namibia. Asia este însă 'vedetă' pe piața din România. Malaezia, Thailanda, Vietnam, Indonezia sunt țările care au devenit mult mai accesibile din punct de vedere financiar și astfel sunt la mare căutare. Din octombrie-noiembrie se deschide sezonul și în Caraibe: pentru Republica Dominicană și Cuba avem foarte multe solicitări, dar încercăm să venim și cu destinații noi, precum Barbados și St. Martin”, a declarat Sorin Stoica, coproprietar Eturia, agenție de turism specializată în destinații extraeuropene. Sorin Stoica spune că cele mai vândute cinci țări în anul 2019 sunt: SUA, Japonia, Maldive, Republica Dominicană și Tanzania. De asemenea, la întrebarea cu privire la impactul pe care l-a avut linia directă deschisă de Air Canada, cu plecare din București, acesta a declarat că vânzările de vacanțe pentru Canada au crescut, dar mult sub așteptări, motivul fiind probabil lipsa de promovare. Sorin Stoica a vorbit și despre destinațiile sale de suflet. ”Personal, aleg ca destinație de vacanță, în general locuri remote unde nu a ajuns încă globalizarea, cum ar fi Guatemala, Ecuador, Myanmar, Laos, Namibia etc, și sunt un mare fan al SUA. Cu familia călătoresc în destinații family friendly ca Mauritius, Maldive, Costa Rica Sinagpore Malaezia Vietnam. Vara călătoresc destul de mult, chiar și în România, iar de cinci ani merg alături de cei dragi în Apuseni și Bucovina, locuri ideale pentru vacanța de familie, însă recunosc faptul că drumul este destul de aventuros pentru că nu sunt autostrăzi. Revenind la marea mea iubire, și anume America, mi-am propus să o văd în întregime. Numai în acest an am bifat două state noi, în total am văzut zece până acum, iar anul viitor intenționez să merg în Texas și Arizona. Pe viitor îmi mai doresc să ajung și în Congo, Mozambic si Papua Noua Guinee”, a completat Sorin Stoica. Apar două concepte noi de călătorie: Share A Trip și Single Traveller Eturia a lansat de curând două concepte noi de călătorie: Share A Trip și Single Traveller. ”Am creat un nou produs Eturia, care se numește Single Traveller. Conceptul presupune circuite de grup cu însoțitor Eturia, dar se adresează exclusiv turiștilor care dintr-un motiv sau altul călătoresc neînsoțiți. Aveam de mai mult timp ideea să lansăm acest concept, pentru că am constatat că aproape jumătate dintre turiștii care aleg vacanțe de grup cu însoțitor Eturia călătoresc singuri. Ne-am dorit să oferim și acestora un produs potrivit, care în același timp să le confere siguranța călătoriei cu un grup organizat, alături de alte persoane care le împărtășesc pasiunea și la costuri mai reduse, decât în situația în care ar opta să călătorească pe cont propriu”, spune Sorin Stoica. În ceea ce privește conceptul Share A Trip, acesta a fost lansat în iunie, odată cu aniversarea companiei, fiind și acesta o idee mai veche.

Germania rămâne cel mai important partener comercial al României

Germania rămâne, în prima jumătate a acestui an, partenerul comercial numărul unu al României, cu 23% din totalul exporturilor și peste 20% din totalul importurilor, potrivit unui comunicat al Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România), remis marți, MEDIAFAX. Importurile din Germania au însumat în această perioadă 8,6 miliarde de euro, cu 2,5% mai mult decât în prima jumătate a anului trecut, iar exporturile 8,1 miliarde de euro, în creștere cu 3,3% față de anul precedent. Volumul schimburilor comerciale între cele două state a însumat astfel 16,7 miliarde de euro. Cele mai importante grupe de produse în cadrul schimburilor comerciale între România și Germania sunt mașini și aparate, mijloace și materiale de transport, metale comune. „Acest lucru arată că relațiile economice româno-germane evoluează în continuare pozitiv. Vedem și pe viitor un potențial important pentru dezvoltarea acestora și ne dorim, în calitate de reprezentanță oficială a economiei germane în România, să susținem activ această evoluție”, a spus Sebastian Metz, Director general și membru în Consiliul Director AHK România. „Considerăm foarte importante teme precum formarea profesională, promovarea orașelor și a regiunilor din România, intensificarea colaborării bilaterale în domeniul tehnologiilor verzi și creșterea competitivității companiilor românești”, a subliniat Metz. Circa 7.500 de companii cu capital german sunt active în România, ceea ce înseamnă că peste 10% din companiile străine sunt companii germane sau cu capital german. Acestea au peste 226.000 de angajați, o cifră de afaceri de circa 27 miliarde de euro (13% din PIB-ul României) și au investit până anul trecut mai mult de 9,7 miliarde de euro (cumulat).

Țigările s-ar putea scumpi și mai mult. Ce recomandă OMS

Scumpirea țigărilor, prin aplicarea unor taxe mai mari, este cea mai importantă măsură care determină renunțarea la fumat și previne inițierea fumatului la copii, a declarat marți Miljana Grbic, de la Organizația Mondială a Sănătății, în cadrul unei conferințe la București. ”Deși taxarea produselor din tutun a fost modificată în conformitate cu cerințele Uniunii Europene de taxare a tutunului, este încă necesară o creștere substanțială a prețului țigărilor. Conform GATS 2018, jumătate (50,1%) din populația României a fost în favoarea creșterii taxelor pe produsele din tutun. Conform recomandărilor Organizației Mondiale a Sănătății, creșterea prețului tutunului, prin aplicarea unor taxe mai mari, este cea mai eficientă măsură care determină renunțarea la fumat și previne inițierea fumatului la copii”, spune ea. Potrivit OMS, deși nivelul expunerii la fumul de tutun ambiental a scăzut în mod semnificativ, există încălcări ale aplicării politicii de interzicere a fumatului în locurile publice din interior. ”Monitorizarea și aplicarea eficientă a legislației existente în materie de interzicere a fumatului în spații publice închise sunt importante pentru a proteja publicul de expunerea la fumul de tutun. În plus, este important ca prevederile legislației anti-fumat din România să fie extinse și asupra produselor cu tutun încălzit și a țigărilor electronice”, spun reprezentanții OMS. În România, la nivelul lui 2018, 30,7% dintre adulții cu vârsta de minimum 15 ani (40,4% bărbați și 21,7% femei), adică 5,63 de milioane adulți, au consumat curent (zilnic sau ocazional) tutun sub orice formă (produse din tutun care se fumează, produse fără fum și produse cu tutun încălzit), arată Studiul global privind tutunul la adulți (GATS), publicat marți de Ministerul Sănătății și realizat prin Institutul Național de Sănătate Publică, cu sprijinul Organizației Mondiale a Sănătății și al Centrului pentru Prevenirea și Controlul Bolilor (CDC, SUA). ”Per total, 30,2% (5,6 milioane, 39,2% dintre bărbați și 21,5% dintre femei) de adulți au fumat tutun în mod curent. O treime din fumătorii români (33,5%) au fost adulți tineri, din grupa de vârstă 15-24 de ani. Cinci milioane de adulți s-au declarat fumători curenți zilnic (3,2 milioane de bărbați și 1,8 milioane de femei). Dintre fumătorii curenți zilnic, 71,5% fumează în primele 30 de minute de la trezire. Vârsta medie de inițiere a consumului de tutun, între persoanele în vârstă de 20-34 ani, care au fost sau sunt fumători curenți zilnic a fost 17,9 ani (17,7 ani în rândul bărbaților și 18,3 ani în rândul femeilor)”, se arată în studiu. Cele cinci mărci mai frecvent achiziționate au fost Kent (23,9%), Pall Mall (21,3%), Winston (12,8%), Dunhill (10,3%) și Marlboro (7,3%). În medie, un fumător curent a cheltuit lunar 482,6 lei (aproximativ 110 dolari) pentru procurarea țigărilor. Costul a 100 de pachete de țigări fabricate, ca procent din PIB pe cap de locuitor în 2018, a fost de 4,5%. Cea mai mare proporție dintre adulții care au utilizat țigări electronice (43,1%) și cea mai mare proporție dintre adulți care au consumat produse cu tutun încălzit (27,8%) au cheltuit între 18 și 100 lei pe aceste produse în ultimele 30 de zile. De asemenea, acordarea de ajutor pentru renunțarea la fumat ar fi posibilă prin consolidarea serviciilor existente de renunțare la fumat prin formarea profesioniștilor din domeniul sănătății pentru acordarea consilierii; extinderea serviciilor de renunțare și integrarea acestor servicii în cadrul asistenței medicale primare, arată studiul. ”Realizarea unui sistem eficient de trimitere la nivel local și campanii de educație țintite sunt importante pentru un dezvoltarea unui sistem eficient de renunțare la consumul de tutun, care să sprijine persoanele care încearcă acest lucru. Mai mult, luând în considerare scăderea dramatică a fumătorilor care au făcut o încercare de a se lăsa de fumat în ultimele 12 luni (scădere relativă de 37%) și procentul mare de fumători (43,9%) care nu sunt interesați să renunțe la fumat, este importantă reluarea campaniilor de informare cu privire la pericolele consumului de tutun”, relevă studiul menționat.

Honda nu va mai vinde automobile cu motoare diesel în Europa, din 2021

Honda Motor Co Ltd a anunțat că va elimina treptat toate automobilele cu motoare diesel din oferta sa până în 2021, în favoarea modelelor cu propulsie electrică, în condițiile în care producătorul auto japonez vrea să electrifice toate automobilele sale europene până în 2025, potrivit Reuters. Honda este ultimul producător care decide să reducă producția de mașini diesel pentru a respecta reglementările privind emisiile poluante. Planul companiei vizează un obiectiv pe teren lung conform căruia automobilele electrice ar urma să reprezinte două treimi din linia sa de produse în anul 2030 față de mai puțin de 10% în prezent. Până anul viitor, în confirmitate cu țintele stabilite de Uniunea Europeană, emisiile de CO2 trebuie reduse la 95 de grame per kilometru pentru 95% din autoturisme față de media actuală de 120,5 grame per kilometru, o valoare care a crescut recent ca urmare a preferinței consumatorilor pentru SUV-uri. Toate automobilele noi din UE trebuie să respecte această țintă în 2021. Pentru Honda, cererea aflată în scădere pentru vehiculele cu motoare diesel și noile reglementări mai stricte privind emisiile poluante i-au redus perspectivele de producție în Europa. Honda a declarat, în februarie, că în 2021 își va închide singura uzină auto britanică, ceea ce va duce la pierderea a 3.500 de locuri de muncă.

Colapsul Thomas Cook va afecta masiv Bulgria

Căderea companiei de turism Thomas Cook va avea consecințe grave pentru sezonul estival din 2020 în Bulgaria, a declarat luni Nikola Angelkova, ministrul Turismului din Bulgaria. Peste 350.000 de turiști vizitau anual Bulgaria prin intermediul firmei britanice, potrivit agenției de presă BTA. Între 350 și 450 de mii de turișiti străini călătoreau în Bulgaria prin agenția Astral Holidays, colaborator al Thomas Cook. Aproximativ 2.500 de turiști sunt acum în Bulgaria și așteaptă să fie repatriați, potrivit Ambasadei britanice din Bulgaria. O întâlnire de lucru este programată pentru marți. Vor participa la discuții proprietarii de hoteluri și operatorii de turism care lucrează cu Thomas Cook, precum și persoane din Ambasada Marii Britanii și reprezentanți ai protecției consumatorilor, a declarat Angelkova. Aceasta a mai spus că Ministerul Turismului a luat legătura cu conducerea Thomas Cook pe 20 septembrie. Autoritatea Britanică de Aviație Civilă a trimis Ministerului Turismului un formular special care va fi transmis tuturor celor 6.000 de hoteluri bulgare care lucrează cu Thomas Cook, iar pe baza acestui formular vor putea solicita toate plățile cuvenite și își vor acoperi costurile.

Boeing va plati câte 144.500 de dolari familiilor victimelor

Boeing va plăti câte 144.500 de dolari familiilor celor 346 de persoane ucise in două accidente fatale ale unor aeronave Boeing 737 Max, relatează Reuters. Banii provin dintr-un fond de asistență de 50 milioane de dolari, anunțat de companie în iulie. Fondul, supravegheat de avocații de la Washington, Ken Feinberg și Camille S. Biros, a început să accepte cereri, care trebuie depuse înainte de anul 2020. CEO-ul companiei, Dennis Muilenburg, a susținut, într-o declarație, că Beoing continuă să-și exprime „cele mai profunde simpatii” familiilor și persoanelor dragi ale victimelor accidentelor. „Deschiderea acestui fond este un pas important în eforturile noastre de a ajuta familiile afectate”, a spus el. Boeing a mai afirmat că își propune să obțină aprobarea pentru reluarea zborurilor începând cu trimestrul IV al anului.

Google lansează serviciul Play Pass, similar cu Apple Arcade

Google a anunțat lansarea Play Pass, un serviciu de abonament care oferă utilizatorilor de Android acces la peste 350 de aplicații și jocuri fără reclame sau achiziții în aplicație, relatează Reuters. Play Pass este un produs similar serviciului Apple Arcade, care nu se limitează, însă, la jocuri. Cu același abonament lunar, de 4,99 dolari, Play Pass include și aplicații. Play Pass Google va fi disponibil pe dispozitivele Android din Statele Unite în această săptămână și va fi lansat în alte țări în curând, a declarat compania, potrivit sursei citate. Serviciul, care va avea adăugate aplicații și jocuri noi în fiecare lună, are o perioadă de încercare gratuită de 10 zile și va avea un preț de 1,99 dolari pe lună pentru un an, pe o perioadă limitată de timp.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.